از بلژیک تا زاهدان برای درمان بیماران/ انجام 100 عمل جراحی شکاف کام و لب

زاهدان/ ناصر نجمی فوق تخصص جراحی فک و صورت، پزشک متعهدی است که از بلژیک برای درمان بیماران دارای ناهنجاری مادرزادی راهی زاهدان شده است.
کد خبر: ۹۳۹۸۰۸۲
|
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

 به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، دکتر ناصر نجمی با حضور در تیم درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری مادرزادی طی سال های گذشته نقش بسیار تاثیرگذاری را ایفا کرده است.

این فوق تخصص جراحی فک و صورت، هر چند ماه یک بار برای مشارکت در درمان های فوق تخصصی از بلژیک به ایران می آید و در شهرهای تهران و زاهدان به ارائه خدمات درمانی مشغول می‌شود.

بنا به تایید پزشکان جراح زاهدانی، حضور وی به چرخش اطلاعات و تجارب مجموعه پزشکان جراح، بیهوشی و سایر اعضاء تیم درمان و بازتوانی ناهنجاری های شکاف و کام در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کمک شایان توجهی می کند.

او اینبار در این نوبت از حضور خود مستقیما از فرودگاه امام خمینی(ره) به زاهدان عزیمت کرد و طی مدت 2 روز حضور در زاهدان و بعد از انجام  16 عمل جراحی مستقیما به سمت بلژیک برگشت.

که لازم می دانیم تا به جهت این سخت کوشی و حضور مجاهدانه از این پزشک وظیفه شناس و سایر پزشکان همکار ایشان در داخل کشور تقدیر و قدردانی نمائیم.

تقدیر از فعالیت های جهادی پزشک ایرانی

کن بلژیک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مدت حضور دکتر نجمی در زاهدان با حضور در اتاق عمل بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان از خدمات جهاد گونه دکتر ناصر نجمی تقدیر کرد.

سید محمد هاشمی شهری در این دیدار، حضور داوطلبانه این پزشک فوق تخصص جراحی فک و صورت در استان سیستان و بلوچستان را مصداق پایبندی به اخلاق حرفه ای عنوان کرد.

وی گفت: حضور مکرر و داوطلبانه این پزشک خیر در استان سیستان و بلوچستان از 2 نظر اهمیت دارد اول اینکه این خدمات هم منجر به تسریع در درمان فوق تخصصی بیماران دارای ناهنجاری های شکاف کام و لب شده و از سوی دیگر به ترویج بیش از پیش فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در جامعه دانشجویی و آینده سازان نظام سلامت کمک کرده است.

وی به حرکت مستمر نظام بهداشت و درمان استان در مسیر بلوغ و تکامل اشاره کرد و گفت: جراحی فک و صورت و درمان ناهنجاری های شکاف کام و لب یک فرآیند پیچیده تیمی است و ما خوشحال هستیم که مجموعه ای از کادر پزشکی، پرستاری و توانبخشی در کنار  تجهیزات و امکانات تخصصی  لازم در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان فرآهم شده تا فردی مانند دکتر نجمی که از افتخارات علمی کشور ما است برای انجام اعمال فوق تخصصی در این بیمارستان حاضر شود.

خدمات مورد نیاز بیماران شکاف کام و لب در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ارائه می‌شود

دکتر ناصر نجمی نیز در این جلسه از اقدام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و اختصاص فضای مورد نیاز در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) برای راه‌اندازی بخش فوق تخصصی جراحی فک و صورت تقدیر و قدردانی کرد.

این فوق تخصص جراحی فک و صورت می‌گوید: درمان کودکان دارای ناهنجاری مادرزادی و از جمله شکاف کام ولب فرایندی طولانی، پیچیده و تیمی است

وی گفت: بیماریابی اولیه، غربالگری و شناسائی افرادی که نیازمند عمل جراحی هستند و از این عمل سود می برند، فرایند مراقبت و خدمات بعد از عمل جراحی، حمایت های توانبخشی و گفتار درمانی و خدمات روانشناختی از جمله خدمات مورد نیاز بیماران شکاف کام و لب است که به خوبی و به طور مستمر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اجرا می شود و حضور چند روزه من هم در این تیم به تسریع در این امور کمک می کند.

درمان 100 بیمار شکاف کام و لب در زاهدان توسط پزشک مقیم بلژیک
     
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز می‌گوید: گروه جراحان ترمیم شکاف لب و کام که با همکاری موسسه محکم و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این شهر حضور مستمر دارند طی ۲ سال گذشته حدود ۲۰۰ بیمار را تحت عمل جراحی قرار داده اند و دکتر نجمی نیز در دوره های متعدد حضور در زاهدان، علاوه بر ویزیت صدها نفر از این بیماران خدمات جراحی را به حدود 100 نفر از بیماران شکاف کام و لب ارائه کرده است.

دکتر خواجه با تاکید بر ضرورت مراقبت های دوران بارداری و قبل از بارداری گفت: مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز شکاف کام و لب نقش دارد و در صورتی که والدین مراقبت های دوران قبل از بارداری و بارداری را به خوبی انجام دهند می توان از بروز آن دسته از ناهنجاری هائی که ریشه محیطی دارند تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری های کودکان عنصر زمان در رسیدگی به بیمار دچار شکاف کام و لب را نیز در پیش آگهی مناسب این ناهنجاری بسیار مهم عنوان کرد و گفت: خانواده این دسته از کودکان لازم است تا به محض تشخیص این ناهنجاری به متخصص کودکان یا متخصص جراحی مراجعه کنند تا مراحل مختلف درمان و توانبخشی برای این عزیزان طبق اصول علمی و با توجه به شرایط هر بیمار انجام شود.

خواجه ادامه داد: بیماران دارای ناهنجاری شکاف کام و لب متاسفانه با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند، این مشکلات شامل حرف زدن و شنوایی می شود و طبیعی است که مراحل درمان  و بازتوانی این عزیزان بر حسب شدت و نوع ضایعه ممکن است تا سال ها و حتی تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا کند به طوی که انجام اعمال جراحی متعدد و سریالی در این بیماران امری شایع است.

مدیر اجرایی موسسه محکم در زاهدان نیز در این زمینه گفت: این موسسه به عنوان یکی از موسسات مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت می کند و به درمان ناهنجاری مادرزادی کمک میکند.

محمد شریفی ادامه داد: از سال 95 همزمان با آغاز فعالیت این موسسه در زاهدان تاکنون بیش از 2000 هزار عمل جراحی توسط فوق تخصصان جراحی کودکان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان انجام شده است

وی ادامه داد: هزینه های درمان بیماران تحت پوشش این موسسه برای بیماران نیازمند رایگان است و سایر بیماران نیز تنها فرانشیز بیمارستانی را پرداخت خواهند نمود.

در این مراسم که در قسمت آموزشی و اداری اتاق عمل بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) برگزار شد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اهداء لوح از این پزشک جهادی و خیر تقدیر و قدردانی کرد و هدایای از صنایع دستی شمال و جنوب استان نیز به رسم یادبود به دکتر نجمی اهداء شد.

به گزارش بسیج، قبل از عزیمت این پزشک فوق تخصص جراحی فک و صورت از زاهدان به سمت بلژیک، جمعی از اعضای شورای شهر زاهدان و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده  استانداری هم با حضور در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان نیز از اقدامات نیکوکارانه وی قدردانی کردند.

ارسال نظرات