خبرهای داغ:
مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر بیرجند در دیدار جمعی از دانشجویان با نماینده معزز ولی فقیه در استان:

سنگ اندازی مسئولان آموزش عالی در زمینه مطالبه‌گری جلوی پای تشکل های دانشجویی

نجف زاده گفت: قطعا اگر بخواهیم گره‌گشا باشیم و به حل مسائل کمک کنیم مسئولان آموزش عالی باید همکاری بیشتری با تشکل‌ها داشته باشند تا در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.
کد خبر: ۹۳۹۸۰۸۴
|
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، صبح امروز سه شنبه(16 آذر) نمایندگان تشکل های دانشجویی با نماینده معزز ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت روز دانشجو دیدار کردند.

علی نجف زاده مسئول بسیج دانشگاه شهید باهنر و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان در این دیدار اظهار داشت: از 16 آذر ماه به عنوان سرآغاز یکی از مهمترین حرکت های سیاسی دانشجویان نام می برند و اوج باروری این جنبش، یکپارچگی و وحدت حوزه و دانشگاه و نهایتاً پیروزی انقلاب اسلامی بود. با این وجود پیروزی انقلاب پایان فعالیت  تشکل های دانشجویی نبود و تشکل های دانشجویی همچنان خود را صدای ملت و مسئول در قبال خواسته ها و نیازهای ملت می دانند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل های دانشجویی در دهه های اخیر سعی کردند نماد روز 16 آذر را تحت عناوین استکبارستیزی ، تقابل با فساد ، نشاط جامعه دانشگاهی، بیداری و تحرک دانشجویی به اشکال مختلف حفظ کنند.  در این میان به نظر می رسد از ابتدای شروع حرکت های دانشجویی  نقد، مطالبه گری و آرمان گرایی جزء جدایی ناپذیر روح جنبش دانشجویی بوده است.

نجف زاده با اشاره به اینکه رهبری در آخرین دیدار با تشکل های دانشجویی توصیه هایی راهبردی را به دانشجویان متناسب با اقتضائات کشور و نظام  ارائه فرمودند از جمله می توان در سه محور گفتمان سازی در خصوص مسائل مهم نظام پرداخت افزود: برافراشته نگه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری به‌دور از فضای تنش، عدالت‌خواهی و رفع فساد مورد تعمق و واکاوی رهبر انقلاب قرار گرفته‌است.

وی عنوان داشت: باید در گام دوم انقلاب اسلامی یک آسیب‌شناسی در حوزه عدالت‌طلبی صورت گیرد چراکه بلکه داعیه‌دار و پرچم‌دار این حوزه شده‌اند و عدالت‌طلبی را به عدالت‌خواری تبدیل کردند.

 مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر گفت: اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی اشاره کنیم می‌توانیم از افشاگری‌های بی‌سند و مدرک و جنجال‌سازی ها در فضای مجازی به پروپاگاندای رسانه‌ای آن‌هم بدون پایه‌های حقوقی محکم نام ببریم که بسیاری از این رفتارهای ضعیف را می‌توان در برخورد سلبریتی ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

وی با تأکید بر محور مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی دور از فضای تنش افزود: برخی تشکل‌ها معتقدند این تنش‌ها ناشی از عدم پاسخ‌گویی است وقتی مسئولی پیرامون مسائل مهمی در کشور، جامعه را به سخره می‌گیرد و یا پاسخ‌گو نیست نباید انتظار داشت که فضای تنش ایجاد نشود تشکل‌ها بر این باورند هرکجا مسئولین پاسخ‌گو بودند دانشجویان با مدل‌های مطلوب‌تری برخورد کرده‌اند.

 نجف زاده اظهار داشت: در موضوع افشاگری فساد نیز فعالان دانشجویی معتقدند باید از طریق قانونی و منطقی راه را جلو ببرد و افشاگری توأم با آبروریزی را نهی می‌کنند آن‌ها  بر این نکته تاکید دارند که دانشجو نباید به عنصر سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان و یا توجیه‌کننده اقدامات آن‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد:  زمانی‌که حدود جمهوری اسلامی زیر پا می‌رود ؛ ورود دانشجو ضروری است هسته‌های مسائل محوری از گام‌های مؤثر در این زمینه است که بحمدالله در چند سال اخیر با تلاش‌های جنبش‌های دانشجویی علی‌الخصوص بسیج دانشجویی با حرکتی رو به جلو همراه بوده و سرعتش در مقایسه با سنوات قبل بیشتر شده‌است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گفت: در مسیر فعالیت‌های خود بعضاً شاهدیم که مسئولان آموزش عالی هرچقدر در زمینه مطالبه‌گری سنگ جلوی پای تشکل های دانشجویی می‌گذارند در بخش کارهای مسأله محوری بهتر همراهی می‌کنند از سوی دیگر در کارهای تئوری سنگ‌اندازی صورت نمی‌گیرد و در مقابل در زمینه فعالیت‌های عملی امور مربوط به مطالبات سنگ‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: قطعا اگر بخواهیم گره‌گشا باشیم و به حل مسائل کمک کنیم مسئولان آموزش عالی باید همکاری بیشتری با تشکل‌ها داشته باشند تا در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.

نجف زاده افزود: مطالبه‌گری دانشجویان امری دوسویه است باید این نکته مهم توجه داشت که از یک طرف جنبش دانشجویی باید بداند که در چه زمینه‌هایی و چگونه ورود می‌کند و از طرف دیگر نیز مسئولین باید دقت داشته باشند که با یک سری جنایت‌کار از کشورهای خارجی روبه‌رو نیستند با دانشجویانی رو به رو هستند که مصلحت کشور را می‌خواهند، ولایت‌مدار هستند و هدفشان این است که در کشور تحولاتی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: همانگونه که در گفتمان شهید بهشتی ره آمده دانشجو وظیفه‌اش این است که مؤذن جامعه باشد و این امر نباید از سویی سبب شود که او به عامل سیاه‌نمایی عملکرد مسئولین تبدیل شود و از سوی دیگر نیز دانشجو نباید در نقش توجیه‌کننده اقدامات مسئولین ظاهر گردد و دانشجو یک بخش واسط و حلقه میانی بین مردم و مسئولین باشد و بتواند در این نقش عمل کند.

مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر گفت : دانشجو ازیک‌طرف صدای مردم و مستضعفین در مقابل مسئولین باشد و از طرف دیگر نقش تبیین‌کننده درمقابل مردم داشته باشد که در دیدار اخیر دانشجویان با رهبری بحث جهاد تبیین از طرف مقام‌معظم رهبری بیان گردید.

وی عنوان داشت: در خصوص برافراشته نگه‌داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری به‌دور از فضای تنش متأسفانه امروز بسیاری از امربه‌معروف و نهی از منکرهای ما در فضای سیاسی با تنش شلوغکاری‌های رسانه‌ای و جلوه فروشی‌های فردی و اجتماعی دنبال می‌شود و مطالبه‌گری ها به نتیجه نمی‌رسد این است که روش مطالبه‌گری ما ناقص بوده‌ که نشانه عدم ورود جنبش دانشجویی در این‌گونه مسائل است.

نجف زاده در پایان گفت: تشکل‌های دانشجویی همواره نسبت‌به تعهدات و تکالیف خود احساس مسئولیت کردند و در بطن جریان‌های اجتماعی و سیاسی کشور حضوری فعال داشته‌اند و بر هیچ‌کس پوشیده نیست و ازآنجاکه نقش دانشجویان و جنبش‌های دانشجویی در جریانات سیاسی‌اجتماعی و فرهنگی کشور از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است امید می‌رود این نقش روزبه‌روز پررنگ‌تر و اثرگذارتر شود.

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: دخالت دادن دانشجویان باعث برون رفت از معضلات در قسمت‌های مختلف می‌شود

قربان زاده نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این دیدار اظهار داشت: در دوره شیوع کرونا در زمینه فعالیت‌های دانشجویی با چالش‌هایی روبرو بودیم که تا حالا تجربه نشده است اما توفیقی نصیب دانشجویان جهادی بسیج دانشگاه علوم پزشکی شد که این فرصت خدمت را قدر بدانند و با نیازسنجی های مختلفی که در مقاطع مختلف زمانی صورت گرفت با رویکرد مساله محوری آماده خدمت‌رسانی به مردم شدند.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه مقابله با کرونا در چند سطح اقدامات مختلفی انجام‌شد در حوزه فرهنگ‌سازی با تولید محتوا در قالب های مختلف صوتی، تصویری در سطح فضای مجازی و در سطح شهر تلاش شد تا فرهنگ‌سازی برای رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد.

قربان زاده افزود: روزهایی که احساس شد متولیان بهداشت استان نیازمند کمک هستند در  زمینه بازرسی از اصناف جهت رعایت پروتکل‌ها و یا کمک به هیئات برای برگزاری مراسم  با رعایت شیوه‌نامه ها ، دانشجویان جهادی  پای کار بودند و در قالب تیم‌هایی در سطح شهر فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: زمانی احساس شد که کادر درمان نیازمند وسایل حفاظتی است دانشجویان با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک، شیلد و مواد ضدعفونی‌کننده به یاری آنها آمدند وقتی که نیاز به حضور داوطلبانه‌ی  دانشجویان در بخش‌های کرونا احساس شد نه‌تنها تیم‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بلکه استان‌های قم و گیلان نیز در زمینه‌های پزشکی، پرستاری، کمک خدمه و حتی همراه بیمار کمک حال کادر درمان بودند.

 نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در این ایام سخت شیوع کرونا دانشجویان با راه اندازی پویش کمک مؤمنانه، توزیع بسته‌های معیشتی و پیگیری ایجاد سازوکار برای رسیدگی به وضعیت معیشتی اقشار آسیب‌دیده از طریق ارتباط با نهادهای متولی مثل استانداری پیگیری انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه واکسیناسیون دانشجویان جهت کمک به تسریع روند واکسیناسیون اعلام آمادگی کردند و حدود صد نفر از دانشجویان در قالب تیم‌های مختلف آموزش‌دیده‌اند که در صورت نیاز به‌کارگرفته شوند.

قربان زاده افزود: همچنین به‌دنبال تجمعاتی که در مرکز منتخب تست کرونا شهرستان بیرجند به‌وجودآمد؛ دانشجویان جهادی با تحویل گرفتن کامل یک شیفت و اصلاح روند نوبت‌دهی مسئله تجمع مردم را حل کردند.

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند متذکر شد: در همه این مسائلی که دانشجویان بر حسب ضرورت ورود کرده‌اند و با توان و خلاقیت خودشان سعی در حل آن‌ها داشتند تجربه‌ای که به دست آمد این بود که دخالت دادن خلاقیت ، ابتکار، انگیزه و پشتکار نیروی جوان و دانشجو در قسمت‌های مختلف باعث برون رفت از وضعیت‌های اضطراری می‌شود.

وی ادامه داد: ایمان داریم این نیروی جوان دانشجو اگر در بقیه حوزه‌ها هم جدی گرفته شود و به آنها میدان داده شود با استعانت از خداوند متعال قادر به حل بسیاری از معضلات خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها