حضرت آیت الله حسینی مازندرانی تبیین کردند:
آیت الله حسینی مازندرانی گفت: طلاب و روحانیون باید با تاسی از ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) در مواجهه با کج رفتاری ها و برخی رفتارهای ناشایست صبوری و سعه صدر را در پیش بگیرند.
کد خبر: ۹۳۹۸۱۶۲
|
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حضرت آیت الله حاج «سید رضا حسینی مازندرانی» امروز سه شنبه ۱۶ آذر در کلاس درس اخلاق  مدرسه علمیه حضرت امام حسین (ع) شهر ری  با اشاره به آثار و برکات نماز شب، گفت: امام صادق (ع) فرمود کسی اگه نماز شب بخواند و آن روز بگوید من گرسنه هستم،‌ دروغ می گوید.

استاد اخلاق حوزه علمیه در فضیلت افزود: نماز شب آثار زیادی دارد از جمله باعث خشنودی خدا می شود، دوستی با فرشتگان، عمل به روش تمام انبیاء الهی است و نوری است در شرار، دلیلی است بر ایمان، آسایش بدن، ناراحتی شیطان، پیروزی بر دشمنان، قبولی و اجابت دعا، شفا در مصائب، چراغ قبر و کلید بهشت است.

موسس و تولیت حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهر ری با بیان اینکه فضیلت نماز شب بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: امام محمدباقر (ع) می فرماید: إنّ أشَدَ العِبادَةِ الوَرَعُ؛ سخت ترين عبادت، پارسايى است. همچنین در آیه ۲۷ سوره مائه خداوند فرموده است: يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ بی‌تردید خدا از متقیان خواهد پذیرفت.

حضرت آیت الله حسینی مازندرانی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلامی (ص) سه مرتبه به حضرت علی (ع) می فرماید: يا علي عليك بصلاة الليل، وعليك بصلاة الليل، وعليك بصلاة الليل؛  ای علی بر تو باد خواندن نماز شب اگرچه به مقدار کمی باشد. هر رکعت نماز شب بهتر است از هزار رکعت نماز در روز. کسی که در شب نماز بخواند، صورت او زیباترین صورت ها در روز خواهد بود.

این استاد اخلاق  ادامه داد: خداوند در آیه ۷۹ سوره اسراء می فرماید: وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا؛ و بعضی از شب را به خواندن قرآن (در نماز) بیدار و متهجّد باش، که نماز شب خاص توست، باشد که خدایت تو را به مقام محمود (شفاعت کبری) مبعوث گرداند. یا در آیه ۱۶ سوره سجده می فرماید: تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ (شبها) پهلو از بستر خواب تهی کنند و با بیم و امید (و ناله اشتیاق در نماز شب) خدای خود را بخوانند و آنچه روزی آنها کرده‌ایم (به مسکینان) انفاق کنند. و یا در آیه ۱۷ سوره سجده آمده است: فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ پس هیچ کس نمی‌داند که به پاداش نیکوکاریشان چه نعمت و لذّتهای بی‌نهایت که روشنی‌بخش (دل و) دیده است در عالم غیب برایشان ذخیره شده است.

تولیت حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهر ری با اشاره به اهمیت و جایگاه عبادت خاطرنشان کرد: سخت ترین عبادت ها پرهیزکاری است و خداوند از کسانی که دارای تقوا باشند، می پذیرد.  کسی که از خواب برخیزد و قرآن و نماز بخواند، این یک وظیفه رضایی برای انسان است. از آنچه به آنها روزی دادیم، انفاق می کنند و هیچ کس نمی داند چه پاداش های مهم که مایه روشنی چشم ها می گردد برای آنها مقدر است، این جزای اعمالی است که انجام می دادند.

ایشان در ادامه با اشاره به احادیث و روایات و شرح حال ائمه اطهار (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: بی احترامی و توهین به ائمه اطهار (ع) و حضرت محمد (ص) بوده و از صدر اسلام نیز همواره شاهد رفتارها و برخوردهای ناشایست با اهل بیت (ع) بوده ایم اما ایشان با سعه صدر و صبر با این گونه رفتارها برخورد می کردند به طوریکه بسیاری از آن افراد تحت تاثیر مهربانی و گذشت ائمه اطهار (ع) جزو یاران و اصحاب قرار گرفته اند.

آیت الله حسینی مازندرانی تصریح کرد: طلاب و روحانیون نیز باید با تاسی از ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) در مواجهه با کج رفتاری ها و برخی رفتارهای ناشایست صبوری و سعه صدر را در پیش بگیرند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به اهمیت کسب علم و علم آموزی اشاره کرد و گفت: تکثر پنج قسم است، تاثیر علم نیز پنج قسم است؛ یک قسم واجب است یعنی عالمی که استعداد خوبی دارد، آمادگی و استعداد خوبی داریم و امکانات نیز برای کسب علم فراهم است اما اگر به این علم و آگاهی رسیده ایم که نمی توانیم درس بخوانیم و استعدادی نیز در کسب علم نداریم، بهتر است امکانات و منابع را هدر ندهیم و به دنبال کشف استعدادهای خود در زمینه های دیگر برویم. شبیه ترین عبادت به امر تقوا است. در شرایط موجود با توجه به گرانی ها تحصیل علم جهاد اکبر است. آنچه که مراجع بزرگ و ائمه اطهار به کسب علم تاکید کرده اند، زمینه مطالعه و علم آموزی فراهم است. کتابخانه محل کسب علم و سایر امکانات آموزشی وجود دارد که باید از آنها به نحو احسن استفاده کنیم.

ارسال نظرات