غفوری گفت: مهم است دانشجویان به عنوان کسانی که مسئولیت تکمیل حلقه دولت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی با آنهاست در مسائل شناختی دشمن خبره باشند.
کد خبر: ۹۳۹۸۲۵۵
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اکبر غفوری استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد، با بیان اینکه بی‌شک دشمن‌شناسی از محوری‌ترین مباحث در موضوع دفع تهدید‌ها و دفاع از یک ملت به شمار می‌آید اظهار کرد: بررسی تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد که ملت بزرگ و شریف ایران در مقایسه با ملت‌های دیگر در عرصه‌های گوناگون (سیاسی، اقتصادی فرهنگی.. و تمدنی) پیشگام و پیش قراول بوده است چنانکه پیامبر اسلام فرمود «اگر عام در ثریا باشد مردمی از ایران به ان دست خواهند یافت» ویا امام خمینی (ره) در مورد ملت ایران فرمودند «ملتی که ما داریم از مردم زمان رسول الله در حجاز بهترند و از مردم کوفه در زمان علی والاترند.» و این یعنی یکی از این عرصه‌ها که ملت ایران در ان پیش تاز و پیش قراول بوده است عرصه دشمن شناسی و بصیرت است.

غفوری افزود: در عرصه طبیعی، انسان تا آنجا که دشمن را شناخته، در دفع آن کوشیده و به موفقیت دست یافته است، ولی همین انسان ضربه‌های فراوان و گاه جبران ناپذیری از دشمن ناشناخته خود خورده است.

دشمن شناسی؛ بصیرت بخش برای دانشجو

وی با بیان اینکه دشمن شناسی در همه میدانها، از مسائل اساسی و مهمی به شمار می‌رود که به انسان بصیرت می‌بخشد تصریح کرد: با بصیرت بخشی دشمن شناسی بخوبی می‌توان مراقب کرد که در راه رسیدن به هدف دوست، دشمن و دشمن، دوست تلقی نشود و با این بصیرت در عین حالی که بجای تهاجم به دشمن به خودی حمله نکنیم مواظب هستیم دشمن در سنگر خودی قرار نکیرد.

استادیار دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ با بیان اینکه قران کریم ۳ اصل مهم را در برخورد با دشمن مطرح می‌کند ابراز کرد: دشمن شناسی و شناخت راه‌های تدافعی دشمن، هوشیاری و کسب اقتدار، مجهز شدن به مدرن‌ترین سلاح‌ها و امادگی کامل در مقابل دشمن، برخورد با دشمن، ممنوعیت دوستی با دشمن و سازش ناپذیری در برابر دشمنان از اهم اشارات آیات وحی به مقوله دشمن شناسی است.

دانشجو به عنوان سازندگان چله دوم انقلاب در دشمن‌شناسی باید خبره باشد

غفوری با بیان اینکه جوانان و دانشجویان در عرصه دشمن شناسی و بصیرت نقش اساسی را ایفا کرده اند عنوان کرد: جوانان و در راس ان‌ها دانشجویان سازندگان چله دوم انقلاب هستند و تجربه تاریخیِ موفقِ میدان داری آنها، در همه عرصه‌ها یک واقعیت است که مثل روز روشن است پس مهم است که این قشر در دشمن شناسی به بصیرت و آگاهی برسد لذا نقش محوری دانشگاه‌ها نیز در این مهم غیر قابل انکار است.

استاد دانشگاه یزد عنوان کرد: مهم است دانشجویان به عنوان کسانی که مسئولیت تکمیل حلقه دولت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی با آنهاست در مسائل شناختی دشمن خبره باشند البته تاریخ و بررسی تحولات سیاسی-اجتماعی ایران بیانگر نقش مهم و اساسی جوانان و دانشجویان در این مهم را نمایان می‌کند.

غفوری ادامه داد: انقلاب مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام ۱۵ خرداد، پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حتی قیام نه دی همه و همه مصداقی از بصیت ودشمن شناسی ملت ایران و بخصوص جوانان و دانشجویان می‌باشد که تاریخ گواه آن است.

۱۵ آذر؛ مصداق واقعی دشمن شناسی موفق دانشجویان

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: یکی دیگر از این مصادیق دشمن شناسی دانشجویان همین ماجرای ۱۵ آذر و اعتراض دانشجویان نسبت به ورود نیکسون معاون رییس جمهور امریکا عامل اصلی شکست دولت مردمی مصدق و عامل اجرای کودتای ننگین ۲۸ مرداد بود.

وی افزود: از تاثیرگذاری و واهمه دشمن شناسی دانشجویان آن زمان همین بس که بعد از اعتراضات گسترده در روز ۱۵ آذر، صبح روز ۱۶ آذر گارد برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند که در یکی از کلاس‌های درس دانشکده فنی چند تن از دانشجویان به حضور ماموران گارددر کلاس اعتراض کردند که ماموران به دانشجویان بی پناه حمله و ۳ نفر را به شهادت رساندند.

دشمن شناسی؛ بزرگترین وظیفه جامعه دانشگاهی

غفوری دشمن شناسی را بزرگترین وظیفه جامعه دانشگاهی کشور دانست و اذعان کرد: دانشگاه‌های ایران همواره در مبارزه با رژیم فاسد و دیکتاتور پهلوی که نماد وابستگی به نظام سلطه بود پیشگام بوده‌اند و در لبیک به ندای معمار کبیر انقلاب امام راحل در کنار روحانیت اصیل و انقلابی پیشقدم بودند.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه یزد با بیان اینکه دشمن امروز از طریق فضای مجازی به صورت شبیخون به نوامیس، ارزش‌های فرهنگی، عفت و پاکدامنی ما یورش آورده است خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که علم بدون تزکیه که در دست قدرت‌های استکباری قرار دارد چه بلایی به سر ملت‌ها آورده است در واقع علم بدون تزکیه همان علمی است که در اختیار استکبار جهانی و آمریکا است و بصیرت را از دانشجو می‌گیرد و لذا این مقوله دشمن شناسی از زوایای مختلف حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشجو باید به عنوان آینده سازان کشور علم و تزکیه را با هم کسب کند اظهار کرد: دشمنان تلاش می‌کنند تا هویت و ارزش‌های معنوی را از جوانان و به ویژه قشر دانشجو بگیرند و در این مسیر نیز سرمایه گذاری‌های زیادی از سوی دشمنان صورت گرفته است، اما شکی هم نیست همین جوانان در بحرانی‌ترین زمان‌ها حماسه ساز شده اند.

ارسال نظرات