نماینده ولی فقیه در سپاه فتح استان:

رعایت اخلاق از مهمترین اصول کار رسانه ای است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: رعایت اخلاق و جهاد تبیین از اصول حرفه ای کار رسانه است.
کد خبر: ۹۳۹۸۴۰۲
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام والمسلمین سیروس حکمتی نیک در مراسم شانزدهمین سالگرد شهادت شهید خدا عفو عبدیانی و نشست اخلاق رسانه ای و جهاد تبیین که به همت سازمان بسیج رسانه استان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و اظهار تسلیت به خانواده های داغدار حادثه اتوبوس دهدشت _ تهران ، افزود؛ رهبر معظم  انقلاب مفاهیم ارزشی را توسعه دادند و امروز از مفهوم مقاومت واژه اقتصاد مقاومتی را معرفی کرده اند.

وی در ادامه به تشریح ابعاد جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: یکی از عرصه های جهاد تبیین، تبیین دستاوردهای نظام اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون است که در این زمینه نتوانسته ایم دستاوردهای استان را به خوبی در سطح ملی و بین‌المللی تبیین کنیم.

حکمتی نیک دومین عرصه جهاد تبیین را تبیین منظومه فکری حاکم اسلامی دانست و افزود: مطالبه رهبر انقلاب در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... را چقدر توانسته ایم برای مردم تبیین کنیم و نهادهای فرهنگی و اصحاب رسانه در این زمینه چه کرده اند.

وی سومین عرصه جهاد تبیین را تبیین در فضای مجازی عنوان کرد و با طرح این سوال که چقدر به نشر ارزش های اعتقادی و آموزه های دینی و الهی پرداخته ایم ؟، گفت: اصحاب رسانه به عنوان افسران جنگ نرم در راستای تنویر افکار عمومی به تبیین آموزه های دینی بپردازند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هر انسانی برای رسیدن به سعادت به سه ضلع از جمله باور و اعتقاد قلبی، عمل صالح و شایسته و اخلاقیات و آداب همزیستی نیاز دارد.

وی افزود؛  براساس آموزه های دینی کسانی که اهل رسانه هستند باید حدود و ثغور را بدانند و اخلاق رسانه ای را رعایت کنند زیرا در هر رسانه ای که اخلاق رسانه ای حاکم باشد کار آن رسانه مثمرثمر واقع می شود.

حکمتی نیک در ادامه به تشریح اخلاق مثبت رسانه ای پرداخت و گفت: پایبندی به محاسن و مکارم اخلاقی، تعهد دربیان و خود را مسئول دانستن، رعایت امانتداری و پایبندبودن به منافع عمومی نظام اسلامی، تجزیه و تحلیل حوادث سیاسی پیرامون خود و تلطیف فضای ملتهب جامعه هنگام بحران و آشوب از جمله این اخلاق مثبت رسانه ای است.

وی به نباید های رسانه ای و اخلاقیات منفی در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: در وهله اول یک رسانه باید از ورود مصداقی به احزاب سیاسی خودداری کند چون بخش عمده ای از مخاطبان خود را از دست می دهد.

وی گفت: باید از حرمت شکنی، هتاکی و بی آبرو کردن افراد در رسانه ها خودداری شود زیرا آبروی یک مومن به اندازه خانه کعبه است.

حکمتی نیک یکی دیگر از نبایدهای حوزه رسانه را سانسور و قلب کردن اخبار دانست و افزود : در این صورت یک واقعیت کوچک را بزرگنمایی یا بخشی از خبر را حذف می کنند.

امام جمعه موقت یاسوج ترکیب حقیقت با اکاذیب مختلف را از دیگر نبایدهای رسانه برشمرد و گفت: به طور مثال یک آتش سوزی کوچک را بزرگ جلوه می دهند که خلاف اخلاق رسانه است و باید وقایع را همانطور که هست به جامعه انعکاس دهند.

وی تخریب عناصر انقلابی و ترویج عناصر لاابالی را از دیگر نبایدهای رسانه دانست و گفت: ورود به حریم خصوصی افراد و سرقت و ثبت آثاردیگران به نام خود نیز از جمله نبایدهایی است که در ادبیات دینی مورد نکوهش قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظرات