واکنش نماینده مجلس به مذاکرات برجامی؛ «تسلیم زورگویی آمریکا نخواهیم شد»/ لغو پِلکانی تحریمها قابل قبول نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا زمانی که شاهد رفع کامل تحریمها نباشیم، مذاکرات با اروپایی ها بی ثمر خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۹۸۸۷۵
|
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

"جلیل رحیم جهان آبادی"، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بسیج ، با بیان اینکه ایران خواهان حقوق مسلم خود بر اساس معاهدات ان.پی.تی است اظهار داشت: سوءتفاهم ها در مذاکرات زمانی برطرف خواهند شد، که طرفهای غربی به تعهدات خود مبنی بر لغو یکجانبه تحریمها پایبند باشند. البته اروپایی ها در صدد لغو پلکانی تحریمها و ایجاد محدودیتهایی در عرصه هسته ای هستند، که این برای تهران قابل قبول نیست.

وی گفت: پس از پیشرفت ایران در حوزه های مختلفی منجمله، ذخیره سازی اورانیوم، سانتریفیوژها و فعالیتهای اتمی، کشورهای غربی را شگفت زده کرد،که چرا این کشور با وجود این همه فشار سیاسی و اقتصادی هنوز طلبکارانه سخن می گوید.

در اوج از سرگیری مذاکرات وین، این نماینده مجلس خواستار پرداخت خسارت ناشی از خروج آمریکا در برجام شد و با مطرح کردن سوالی در این زمینه افزود: در صورت عدم پرداخت زیانهای وارده ،چه لزومی دارد به زمان برجام بازگردیم و به خواسته های نامقبول غربی ها تن دهیم؟

گفتنی است: هشتمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی برای احیای توافق 2015 چند روزی است، که در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شده است.

این مذاکرات اولین مذاکراتی است، که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم شکل می گیرد و کماکان نیز با فراز و نشیبی هایی همراه است، از جمله سنگ اندازی رژیم صهیونیستی در راستای شکست توافق و بهانه تراشی ها آمریکا برای توقف این نشست.

روز چهارشنبه (17آذر) و در میانه گفتگوی ایران با قدرتهای غربی، واشنگتن تحریمهایی را علیه تهران وضع کرد، اقدامی که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همراه بود.

خطیب زاده با انتشار توییتی نوشت: حتی در میان گفتگو های وین، آمریکا از اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی دست برنمی دارد و واشنگتن قادر به درک این مسئله نیست که کارزار «شکست حداکثری» و «گشایش دیپلماتیک» نقیض هم هستند.

در بحبوحه این‌ مذاکرات و تحریمهای جدید ، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز گذشته(پنجشنبه) به واشنگتن سفر کرد، تا بلکه آمریکا را بیشتر تحت فشار قرار دهد و مانع از لغو تحریمها شود.

با وجود تلاش دو کشور متخاصم اسرائیل و آمریکا برای شکست برجام، اما طرفهای مذاکره کننده در وین از پیشرفت مذاکرات می گویند.

"علی باقری کنی"، که رهبری تیم مذاکره کننده ایرانی را بر عهده دارد، روز گذشته گفت: اصرار دوطرف بر ادامه مذاکرات نشان می دهد، که آنها به دنبال آشتی دادن مواضع هستند.

در همین حال، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا هم در این مذاکرات گفت: «ما باید برای اختلاف‌ها بین مواضع پُل بزنیم.»

این اتفاقات اخیر و تحولات پیش آمده در نشست برجامی وین، موجب شد تا نگرش ها در داخل کشور نیز محتاطانه تر صورت گیرد.

مذاکرات ایران و عربستان پیشرفتهایی داشته،اما راضی کننده نیست

گفتگو های تهران و ریاض مسئله دیگری بود که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به آن پرداخت.

او گفت: پیوند برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نگران کننده است. ایران همیشه سپری در مقابل زیاده خواهی ها و تجاوزات اسرائیل در منطقه بوده و رابطه برخی از دولتمردان عرب با این رژیم جعلی، به امنیت دراز مدت خاورمیانه آسیب میزند.

این نماینده مجلس افزود: توان نظامی و سیاسی ایران سرمایه جهان اسلام است و بنابراین امیر نشینهای حاشیه خلیج فارس باید دوست و دشمن خود را تشخیص داده و از تصمیماتی که به ضرر منطقه ختم می شود بپرهیزند.

وی در مورد مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: پس از سه دور نشست ابهاماتی نیز میان دو طرف رفع شد و ریاض باید حُسن نیت ایران را در این نشست درک کند، چرا که جمهوری اسلامی در دفاع از کشورهای اسلامی و مبارزه با افراط گرایی در منطقه همیشه ثابت قدم بوده است.

جهان آبادی ابراز امیدواری کرد، که در نتیجه پیشرفت این مذاکرات سفارت هردو کشور بازگشایی شود.

 انتهای پیام//

ارسال نظرات