وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دوران کرونا را می‌توان نقطه عطفی برای جامعه پزشکی دانست.
کد خبر: ۹۳۹۹۳۶۷
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم تقدیر از پرستاران نمونه در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: میلاد با سعادت حضرت زینب را تبریک می‌گویم و این هفته مزین به نام ایشان است و افتخار جامعه پرستاری است که روزشان به نام ایشان زینت داده شده است.

وی گفت: ما همه باید زینبی و پیرو ایشان باشیم. اسوه این جامعه حضرت زینب است و این نشان دهنده اهمیت جامعه پرستاری است. در مجامع جهانی با احترام اسم ایران برده می‌شود ایران نامی با ارزش است. امروزه احتیاج به ایران قوی داریم. ایران قدرتمند یعنی همه شما، یعنی با همه دانش و فعالیت تان این را ثابت می‌کنید و تاریخ را می‌سازید.

وزیر بهداشت افزود: رسالت هر فرد در تاریخ در همان لحظه است و تاریخ هرگز به عقب بر نمی‌گردد. جامعه پزشکی را به قبل از کرونا دوران کرونا و پسا کرونا می‌شود تقسیم کرد که البته در قبل از کرونا هم جامعه پزشکی در جنگ ۸ ساله عراق با ایران در خط مقدم بودند.

وی گفت: جامعه پزشکی بسیار موفق است و نگین درخشان علوم کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است ما نه تنها بیماران خود را درمان کرده ایم بلکه میزبان کشور‌های میزبان هم هستیم. ما بهترین روش‌های مراقبتی و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته را بلد هستیم، ولی قبل از کرونا دشمن ناجوانمرد، قشر پزشکی را مورد تهاجم قرار داد.

عین اللهی افزود: برغم همه تهاجم‌ها در کرونا برگ جدیدی از تاریخ شکوفا شد. بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا با همه امکاناتی که داشتند شکست خوردند. چه بسیار بیمارانی که بستری نشدند و بر زمین ماندند و چه بسیار پزشکان و پرستارانی که از بیماران فرار کردند، اما ایثار و فداکاری کادر درمان زبانزد همه شد و ما شهدای زیادی تقدیم کردیم.

عین اللهی ادامه داد: دوران کرونا را می‌توان نقطه عطفی برای جامعه پزشکی دانست. در اوج وحشتناک شیوع کرونا در مرداد، پرستاران ما لحظه‌ای استراحت نداشتند و جانفشانی کردند و به قول مقام معظم رهبری ضعف بزرگی دارند که باید هنرمندان به میدان آمده و این فداکاری‌ها به پرده نمایش در آید.

وزیر بهداشت گفت: ما هم حاضر به همکاری هستیم و هزینه خواهیم کرد. ضعف ما در روایت است، روایت ایثارگری و قصه شهدای مدافع سلامت باید انجام بگیرد. چه بسیار خانواده‌های عزیزی که به خاطر تماس با کادر درمان بیمار شدند و از بین رفتند.

وی افزود: پرستاری یک هنر است، هنری که با احساس همراه است. بیما را فقط دارو خوب نمی‌کند و آن مهربانی پرستار است که حال بیمار را خوب می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث تخصصی و حرفه‌ای پرستاران باید بیشتر در دستور کار نظام درمان قرار بگیرد. هر پرستاری نمی‌تواند در بخش سی سی یو کار کند، زیرا حتما باید حرفه‌ای شود.
آقای عین اللهی افزود: حضور دانشکده‌های پرستاری باید در حوزه درمان قرار بگیرند. چه بسا پرستاران درمانی هنرمندی داریم که در دانشگاه‌ها راه ندارند. پرستاری فقط محدود به بیمارستان نیست. بسیاری از بیماران را می‌توان در منزل پرستاری کرد. چه بسیار شرکت‌هایی که در این رابطه سوء استفاده کرده اند.

وی اضافه کرد: تعرفه‌های پرستاری باید پیگیری شود و به نتیجه برسد. فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت است، پس باید این مسئله به نتیجه برسد. درباره کسانی که در دوران کرونا جانفشانی کردند باید بصورت امتیازی و ویژه تبدیل وضعیت شوند. شهدای سلامت هم نباید در پیچ و خم تشریفات اداری قرار نگیرند.

عین اللهی افزود: باید به روز باشیم و مستمر آموزش ببینیم. سلامت معنوی هم در این شغل مهم است. ما ریشه قوی مذهبی داریم. ما باید از سلامت معنوی برای درمان استفاده کنیم. در بخش‌های بیمارستان‌ها نمازخانه داشته باشیم.

وی گفت: تحول در پرستاری نرم افرادی و سخت افزاری است. مطالب نوشتن بسیار زیاد را با نرم افزار‌های جدید می‌توان انجام داد. پرستاران باید به بیمار رسیدگی کنند نه اینکه وقتشان به نوشتن مطالب زیاد بگذرد. از کسب وکار‌های نوپا هم باید استفاده کرد.

وزیر بهداشت افزود: در ۱۰۰ روز اخیر سرعت بالایی در انجام واکسیناسیون کرونا داشته ایم و ۸۶ درصد کشور واکسینه شده اند. این مهم با زحمات دوستان رقم خورد. ملت ما نشان داده است که ما می‌توانیم. معتقدم جامعه پزشکی هم ثابت کرده است که توانایی‌های بسیاری دارد.

در پایان این مراسم وزیر بهداشت از پرستاران نمونه نیز تقدیر کرد.

ارسال نظرات