خبرهای داغ:

توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها/اهمیت تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی

شاهرود_سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود با تاکید بر توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها، گفت: تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی ایت دانشگاه صنعتی شاهرود است.
کد خبر: ۹۳۹۹۷۸۰
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها/اهمیت تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشیبه گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور سرپرست دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری از پژوهشگران برتر این دانشگاه به صورت مجازی تقدیر به عمل آمد.
مرتضی ایزدی فرد؛ سرپرست دانشگاه ضمن تبریک هفته پژوهش و عرض خداقوت به همه دست اندرکاران این امر از رئیس سابق دانشگاه و دکتر علی دستفان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و تیم همراه او و اساتید دانشگاه تقدیر و تشکر نمود و تاکید کرد: موتور محرکه تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه پر انرژی‌تر از قبل باید عمل نماید و سبب افتخارات آتی برای دانشگاه شود.
او در ادامه سخنان خود به اهداف کلان و راهبرد‌های عملیاتی حوزه پژوهشی و فناوری (بهبود نظام جامع پژوهشی و فناوری دانشگاه) پرداخت و با بیان سخنانی در مورد توسعه قطب‌های علمی و هسته‌های علمی پژوهشی برای توسعه تحقیقات گروهی و هدفمند، اولویت تخصیص منابع مالی و امکانات برای گسترش فناوری‌های جدید، تحلیل استنادی مجلات دانشگاه، ارزیابی و ساماندهی پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، حمایت از توسعه دوره‌های پسا دکترا، تشویق و ترغیب اعضای هیأت علمی به افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی و حمایت و توسعه زمینه‌های پژوهشی ویژه از جمله هوش مصنوعی در جهت ارتقاء مرجعیت علمی دانشگاه بر افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی تاکید نمود.
سرپرست دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به اهمیت افزایش انطباق فعالیت‌های پژوهشی با نیاز‌های کشور، خاطر نشان کرد: توسعه کمی پژوهش‌های کاربردی و پارسا‌های تقاضا محور، پایش مستمر اولویت‌های پژوهشی و فناوری جامعه (پروژه یابی)، اصلاح شیوه نامه‌ها در جهت تشویق اعضای هیات علمی به سمت تعریف پارسا‌های تقاضا محور، ارائه تسهیلات خاص برای برنامه‌های دارای اولویت پژوهشی و فناوری، گسترش تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌ها با صنایع و مراکز پژوهشی و صنعتی و سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی به منظورگسترش استفاده از فناوری‌های نوین در جهت حمایت از پارساها، حمایت و ترغیب اعضای هیأت علمی و پژوهشگران برای استفاده از دوره‌های تحقیقاتی داخل و پیگیری مشکلات صنایع محلی و منطقه‌ای با برگزاری وبینار‌های مشترک از جمله راه‌های رسیدن به این هدف می‌باشد.
توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی
توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها/اهمیت تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشیاو تقویت پژوهش محوری در دوره‌های آموزشی، تقویت فرهنگ کار گروهی و مشترک در فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و کارآفرینی، بازنگری و بهبود شیوه‌های حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری اعضای هیات علمی و دانشجویان، تشکیل کار گروه‌های تخصصی اخلاق در پژوهش، سیاست گذاری و اجرایی نمودن آن ها، توسعه تعامل موثر و سازنده انجمن‌ها علمی دانشجویی با مراکز پژوهشی دانشگاه، انعکاس فعالیت‌های علمی دانشگاه از طریق اطلاع رسانی مناسب در دستگاه‌های اجرایی و صنعت در سطوح ملی و تقویت و توسعه مرز‌های دانش و آفرینش علمی با استفاده از راه‌های میان بر و کاربردی نمودن پژوهش و تجاری سازی محصولات آن را لازمه توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی عنوان نمود.
ایزدی فرد توسعه مرکز رشد دانشگاه، همکاری با شتاب دهنده ها، ارتقاء کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان، ترغیب همکاران به فعالیت‌های دانش بنیان با مشوق‌هایی مثل خرید سهام و تسهیل امتیازات دانش بنیان در شیوه نامه‌های ترفیع و ارتقاء، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، افزایش درآمد‌های پژوهشی از طریق فروش محصولات علمی، خدمات مشاوره‌ای پژوهشی، دانش فنی و تجاری سازی و انتقال فناوری، حمایت و کمک به آماده سازی نتایج تحقیقات برای طی مرحله نیمه صنعتی، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه به منظور معرفی قابلیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و تولید و توسعه دانش فنی متناسب با نیاز جامعه تاکید داشت.
او در پایان ضمن تاکید بر بهبود تولیدات علمی، مقالات، کتب و نشریات پژوهشی، تشکیل اتاق فکر تخصصی با حضور پژوهشگران مجرب و نخبگان جوان به منظور استفاده از خرد جمعی برای سیاستگذاری در حوزه پژوهشی و فناوری، کاربردی سازی پژوهش، دیپلماسی و مرجعیت علمی از طریق آفرینش علم، تقویت و گسترش ارتباط موثر با صنایع و برگزاری وبینار‌های مستمر به منظور درک نیاز صنایع و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی، شفاف سازی ساز و کار پارسا‌های تقاضا محور و نحوه امتیازدهی به آنها، توسعه مرکز رشد دانشگاه و فعالسازی تفاهم نامه‌های موجود با شتاب دهنده‌ها به منظور سرمایه گذاری، بهبود فرایند‌های خدمات رسانی آزمایشگاه‌ها به جامعه و صنعت به منظور درآمدزایی بیشتر، ارتقاء کیفی نشریات دانشگاه، حمایت و تشویق اعضای هیأت علمی دارای فعالیت‌های پژوهشی تقاضا محور و گروهی در آیین نامه‌های مربوطه، بازنگری در شیوه نامه‌ها با هدف توجه تشویق اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی درتقویت برونداد‌های پژوهشی، توسعه و تقویت سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های مورد نیاز برای زیرساخت‌های ارتباطی، پردازشی و ذخیره سازی و تشکیل شورای نخبگان دانشجویی با هدف حمایت از دانشجویان ممتاز را از جمله اولویت‌های اجرایی حوزه پژوهشی برشمرد.
توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها/اهمیت تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشیعلی دستفان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با ذکر شعار هفته پژوهش بنام «پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» به بیان اطلاعات حوزه معاونت پژوهشی و ارائه گزارش عملکرد یک سال اخیر این حوزه پرداخت.
ارتقای ۵۰ پله‌ای رتبه‌های دانشگاه
او با اشاره به آمار مقالات ژورنالی دانشگاه در پایگاه‌های بین المللی به تفکیک سال‌های مختلف در دو سایت معتبر مقالات اسکوپوس و آی. اس. آی و تعداد مقالات نمایه شده در این سایت از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه، مقالات مشترک دانشگاه با نویسندگان خارجی (ISI) و آمار استناد به مقالات علمی دانشگاه، در بخشی از سخنان خود به رتبه بندی دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی معتبر جهان پرداخت و افزود: دانشگاه در این بخش ارتقای ۵۰ پله‌ای را تجربه کرده است.
عضو هیأت رئیسه دانشگاه با اشاره به کسب افتخار توسط دو دانشمند برتر جهان (با استناد به پایگاه ISC) و تقدیر از دکتر محمدحسین احمدی و دکتر اکبر ملکی، حضور دانشگاه در جمع ۳۶ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی لایدن ۲۰۲۱، رتبه بندی وبومتریکس، رتبه جهانی ۲۰۲۴ و رتبه ملی ۴۱، حضور در رتبه بندی موضوعی (مکانیک) شانگ‌های ۲۰۲۱ و حضور در رتبه بندی موضوعی (مکانیک) شانگ‌های ۲۰۲۱ را از جمله دیگر افتخارات کسب شده دانشگاه عنوان نمود.
او با بیان رتبه دانشگاه در بین کل دانشگاه‌ها و همچنین بین دانشگاه‌های صنعتی بر برنامه ریزی لازم جهت ارتقاء این جایگاه تاکید نمود و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی از جمله دومین همایش ملی پردازش سیگنال و تصویر در ژئوفیزیک- ۱۴۰۰، پنجمین کنفرانس ملی زغال سنگ ایران (۱۴۰۰)، پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (شهریور ۱۴۰۰) و هفتمین کنفرانس بین المللی انرژی بادی ایران (اردیبهشت ۱۴۰۰) را لازمه پیشبرد اهداف پژوهشی دانشگاه دانست.
دستفان ضمن بیان افتخارات دانشگاه در زمینه نشریات، براساس طبقه بندی مجلات در وزارت علوم، دو نشریه را در جایگاه الف و شش نشریه را در ردیف ب عنوان نمود و در ادامه عنوان نمود که پس از مجله جدید هیدرولیک تعداد مجلات دانشگاه ۹ نشریه می‌باشد که ۲ مورد آن در مجامع بین المللی قرار گرفته و نمایه‌های Scopus و ZbMath را از آن خود نموده است.
او به مقایسه درآمد حاصل از قرارداد‌ها در بازه‌های یک ساله، مقایسه ارزش قرارداد‌ها منعقد شده طی چند سال اخیر، قرارداد‌های منعقد شده در یک سال گذشته، قرارداد‌های خاتمه یافته و جاری در یک سال گذشته، فرصت‌های مطالعاتی در جامعه و صنعت، فعالیت‌های عمده انجام گرفته در یک سال گذشته در دفتر ارتباط با صنعت، به بیان توضیحاتی در خصوص ۱۲ واحد فناور مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین و پژوهشکده دانشجویی پرداخت و ضمن تشکر از همکاران به جهت انعقاد قراردادها، گفت: در حوزه ارتباط با صنعت درآمد اختصاصی قابل توجهی داشته ایم که جهش مناسبی در سال ۱۴۰۰ داشته است.
توسعه فرهنگ پژوهش و کارآفرینی در دانشگاه‌ها/اهمیت تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشیدستفان ضمن بیان توضیحاتی در خصوص اهم فعالیت‌های انجام شده در امور فناوری، تجاری‌سازی و کارآفرینی، به اخذ درآمد‌های اختصاصی حاصل از فعالیت‌های ازمایشگاهی و تحقیقاتی اشاره نمود و با بیان چاپ ۱۰ عنوان کتاب و فروش ۲۱۶۴ جلد کتاب چاپ شده در دانشگاه صنعتی شاهرود به صورت فروش اینترنتی به اهم فعالیت‌های کتابخانه و انتشارت سال ۱۴۰۰ پرداخت.
در بخش پایانی این مراسم از پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار