حجت الاسلام پیروزمند:

اسلام با علم و آگاهی از ظرفیت زنان توانست انقلاب را پیروز کند/نقش زن در تقویت و تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی

مدیر گروه دانشگاه عالی دفاع ملی:اسلام با علم و آگاهی از ظرفیت زنان توانست انقلاب را پیروز کند و دفاع مقدس را با عزت و سرافرازی پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۹۳۹۹۸۰۴
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، همزمان با سالروز خجسته میلاد حضرت زینب(س) و هفته پژوهش،همایش "نقش زنان در امتداد بخشی به ولایت اجتماعی در جامعه اسلام"با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیروزمند استاد هیات علمی و مدیر گروه دانشگاه عالی دفاع ملی  با حضور جمع فراگیران دوره بدوخدمت کارمندی خواهران پاسدار و کادر دانشکده حضرت زینب(س) به شکل مجازی دربستر اینترنت برگزار  شد.

حجت الاسلام  والمسلمین پیروزمند، با تبریک میلاد حضرت زینب(س) اظهار داشت:اهمیت موضوع بحث از نظر ما همان عینیت بخشیدن به بعد اجتماعی ولی فقیه درعصر غیبت و نقش زنان دردستیابی و همکاری و همیاری با ولی فقیه زمان است وبیان این سوال که کار ویژه بانوان برای استفاده و فعال سازی ظرفیت نهفته زنان دراین امتداد چیست؟که جواب به این موضوع رااساس این گفتگو دانست.


وی ضرورت جوابگویی به این مبحث را راهی برای جلوگیری فرصت برای مغرضین دانست و افزود: با شناسایی الگوی مناسب بومی و اسلامی و جلوگیری از منفعل شدن جامعه اسلامی از الگوهای وارداتی نقش آفرینی زنان باعث می شود که دردرگیری تمدنی با تمدنهای رقیب حداقل نیم و بیشتر از توان جامعه اسلامی که همان زنان هستند از دست برود و به مانع بزرگ برای نظام اسلامی تبدیل گردد و بنابر این، برای ایجاد تفاهم مناسب نسبت به این موضوع و مسئولیت پذیری توسط زنان و مسئولیت گذاری توسط حاکمان دراین موضوع باید گستره و نوع مسئولیت پذیری مورد توجه و تفاهم براساس اندیشه ناب اسلامی مورد توجه قرار بگیردکه ایشان دریک مقدمه و سه محور مفهوم والزامات ولایت اجتماعی ، نظریه پشتیبان زنان ، نقش آفرینی و تنوع آن درحمایت از ولی اجتماعی به بحث وبررسی پرداختند.

حجت الاسلام پیروزمند به توضیح مفهوم و الزامات ولایت اجتماعی در جامعه اسلامی پرداخت و  اظهار داشت: ولایت اجتماعی، ولایت بر مجموعه افراد است و  هیچ بعدی از جامعه از تحت ولایت خارج نیست که شامل دو ولایت تشریعی و تکوینی می باشد که پیامبر و معصومین(ع) و در نهایت ولایت فقیه که شعبه ای از ولایت مفوضه از رسول خدا می باشد که در حوزه ولایت اجتماعی به عینه برای نایب ایشان در زما ن غیبت وجود دارد که براین اساس یک مسئولیت مردم نسبت به ولی اجتماعی دارند که در مسئولیت عمومی مردم اطاعت و حمایت و نصیحت مردم نسبت به حکومت و لایی در جامعه است که این سه نکته حداقل مسئولیت عمومی یا نقش مردم در امتداد ولایت اجتماعی کل مردم است و همچنین مسئولیتی نیز بر عهده ولی اجتماعی نسبت به مردم است که همان هدایت و سرپرستی ، ظرفیت سازی و توانمند سازی کردن نسبت به جبهه خودی و بیشتر کردن اقتدار و قدرت برای اسلام در مواجهه با جبهه معارض است که همان اقامه کلمه توحید است.

مدیر گروه دانشگاه عالی دفاع ملی، در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نقش آفرینی زنان دراین مشارکت در این گستره زمانی و مکانی اتفاق می افتد که دراین مورد یک نظریه پشتیبان توسط ایشان مطرح گردید که آیا زنان در خصوص مسائل اجتماعی در جامعه نقش دارند یا خیر؟ با بیان سه رویکرد و نظر یه دراین  خصوص اظهار داشت: در نظریه اول زن صرفا نقش خود را درمسائل خانه و همسر داری می بیند و در نظریه دوم با پذیرش تساوی حقوق زن و مرد که همان نظریه فمینیستی است مفهوم عدالت جنسیتی را به معنای تساوی حقوق و تساوی حقوق که همان امتداد تفکر جنسیتی دردنیای غرب است ، می داند که در نتیجه دو نظریه بالا همان تحقیر زن و استفاده از لطافت زن برای تحرک بخشی اجتماعی و گسترش اباحه گری و طفره رفتن از خانه داری و همسرداری به بهانه افزایش سهم او درجامعه و هزینه کردن سرمایه های فطری زنان به نفع نظام سرمایه داری و استکباری است که دراین جریان زن همراهی با فرهنگ و تمدن اسلامی رابه جای فرهنگ و تمدن اسلامی جستجو می کند که منجرب به پایمال شدن کرامت و عفت زنان و مانع شدن در حرمت جامعه اسلامی است،اما درنظریه سوم که همان نظریه تنوع نقش آفرینی زنان درولایت اجتماعی زنان است علاوه بر پشتوانه سنتی که همان پذیرفتن مسئولیت مادری و همسری زن و تاکید اسلام به حفظ این سنگر می باشد اما با محدود سازی و منحصرشدن به این محدوده اسلام مخالف است زیرا باعث محدود شدن زبان تفاهم جامعه نسبت به جامعه و نسل بعد از خود و عقب ماندن از روند پیشرفت جامعه و منزوی شدن ایشان وتبدیل شدن زنان به عناصر کم اطلاع و ناکارآمد و سطحی نگر است که باعث تحقیر ایشان می گردد ، و زن در این جامعه به سمت التقاط میرود که التقاط در جامعه زنان باعث دگرگونی در هویت زنان و کل جامعه می گردد.
اسلام با علم و آگاهی از ظرفیت زنان توانست انقلاب را پیروز کند و دفاع مقدس را با عزت و سرافرازی پشت سر بگذارد و رهبری هم درامتداد این حرکت توانست شرایط فشار و تحریم دشمن را با همکاری و همراهی زنان مدیریت کند و به پیش ببرد.

در نظریه سوم که تنوع نقش آفرینی زنان درولایت اجتماعی است ایشان بابیان نقش زن و مرد به عنوان مظهر جمال و جلال خداوندبیان شده است و اینکه قرار است این دو جنس در کنار هم کامل کننده تکامل اجتماعی با شند بیان داشتند: که کارویژه برای زنان گاه به صورت انفرادی ویا جمعی در نظر گرفته می شود و به این معنا است که مجموعه زنا ن با درکنار هم قرارد ادن توان خود چه باری را می توانند بردارند؟ که به هیچ وجه نباید به تضعیف نقش مادری و همسری در خانواده باشد .

به پشتوانه این دو نکته وارد به قسمت اصلی بحث که همان نقش های اجتماعی زنان در پیشرفت جامعه است می شویم: استاد بزرگوار در توضیح این مطلب فرمودند : زنان درامداد ولی اجتماعی در سه جنبه باید قدرت و توان افزایی داشته باشند ، یعنی مسسئولیت پذیری زنان در تحقق اجتماعی ارزشها و ارتقاء وجدان و تفکرات و دراصلاح رفتار که نتیجه آن می شود ایجاد توان جدیددر تکامل جامعه اسلام .

محوردوم ترویج عفت فعال در جامعه نه عفت انزوایی و انفعالی بلکه عفت فعال و تکاملی که همان ایجاد محیطی عفیفانه در داخل و خارج خانه که نتیجه آن عزت زن به واسطه حفظ کرامت و افزایش قدرت تاثیر زن با رعایت تحکیم خانواده است.

محور سوم مسئولیت تربیت نسل است که همراه با عطوفت مادری و داشتن زمان بیشتر برای تربیت نسل مومن ، انقلابی و کارآمد و نیروی انسانی مسئولیت پذیر در صحنه های مختلف اجتماعی است .

محور چهارم نقش زن در تقویت و تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.

محور پنجم نقش زنان همان حضور فعال در مدیریت عواطف اجتماعی می باشد.

محورششم تاثیر زنان درت کامل اجتماعی از طریف تغییر در مفهوم تجمل و زیبایی می باشد که الگوی اسلام دراین زمینه زیبایی به دور از تجمل گرایی و خود نمایی است.

محور هفتم این بحث نقش زنان در جهاد و مقاومت اقتصادی می باشد که از طریق تغییر مصرف و پیشگیری ازاسراف در زندگی است.

حجت الاسلام پیروزمند در پایان سخنانش اظهار کرد: دفاع از بودن و حضور زن در سنگر خانواده و مسئولیت پذیری اجتماعی به همان میزان می تواند کمک و تاثیر بیشتری را نسبت به ولایت اجتماعی داشته باشد و ایده این حضور دفعتا اتفاق نمی افتد و باید شیب لازم برای مسئولیت پذیری زنان در جامعه اسلامی فراهم شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار