اسلام با علم و آگاهی از ظرفیت زنان توانست انقلاب را پیروز کند و دفاع مقدس را با عزت و سرافرازی پشت سر بگذارد و رهبری هم درامتداد این حرکت توانست شرایط فشار و تحریم دشمن را با همکاری و همراهی زنان مدیریت کند.
کد خبر: ۹۳۹۹۸۳۲
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، همزمان با میلاد خجسته حضرت زینب و هفته پژوهش با حضور حضرت حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند مدیر گروه دانشگاه عالی دفاع ملی در جمع فراگیران دوره بدو خدمت کارمندی خواهران پاسدار و کادر دانشکده حضرت زینب (س) برگزار شد.

حجت الاسلام پیروزمند در شروع مراسم با تبریک میلاد حضرت زینب در مقدمه بحث اظهار داشت: اهمیت موضوع بحث از نظر ما همان عینیت بخشیدن به بعد اجتماعی ولی فقیه درعصر غیبت و نقش زنان دردستیابی و همکاری و همیاری با ولی فقیه زمان است وبیان این سوال که کار ویژه بانوان برای استفاده و فعال سازی ظرفیت نهفته زنان دراین امتداد چیست؟که جواب به این موضوع را اساس این گفتگو دانست.

وی ضرورت جوابگویی به این مبحث را راهی برای جلوگیری فرصت برای مغرضین دانسته و بیان داشت که با شناسایی الگوی مناسب بومی و اسلامی و جلوگیری از منفعل شدن جامعه اسلامی از الگوهای وارداتی نقش آفرینی زنان باعث می شود که در درگیری تمدنی با تمدنهای رقیب حداقل نیم و بیشتر از توان جامعه اسلامی که همان زنان هستند از دست برود و به مانع بزرگ برای نظام اسلامی تبدیل گردد.

برای ایجاد تفاهم مناسب نسبت به این موضوع و مسئولیت پذیری توسط زنان و مسئولیت گذاری توسط حاکمان دراین موضوع باید گستره و نوع مسئولیت پذیری مورد توجه و تفاهم براساس اندیشه ناب اسلامی مورد توجه قرار بگیردکه ایشان دریک مقدمه و سه محور مفهوم والزامات ولایت اجتماعی ، نظریه پشتیبان زنان ، نقش آفرینی و تنوع آن درحمایت از ولی اجتماعی به بحث وبررسی پرداختند.

این استاد دانشگاه در ادامه به توضیح مفهوم و الزامات ولایت اجتماعی در جامعه اسلامی پرداخت و افزود: ولایت اجتماعی ولایت بر مجموعه افراد است که هیچ بعدی از جامعه از تحت ولایت خارج نیست که شامل دو ولایت تشریعی و تکوینی می باشد که پیامبر و معصومین و در نهایت ولایت فقیه که شعبه ای از ولایت مفوضه از رسول خدا می باشد که در حوزه ولایت اجتماعی به عینه برای نایب ایشان در زما ن غیبت وجود دارد.

براین اساس یک مسئولیت مردم نسبت به ولی اجتماعی دارند که در مسئولیت عمومی مردم اطاعت و حمایت و نصیحت مردم نسبت به حکومت و لایی در جامعه است که این سه نکته حداقل مسئولیت عمومی یا نقش مردم در امتداد ولایت اجتماعی کل مردم است و مسئولیتی نیز بر عهده ولی اجتماعی نسبت به مردم است که همان هدایت و سرپرستی ، ظرفیت سازی و توانمند سازی کردن نسبت به جبهه خودی و بیشتر کردن اقتدار و قدرت برای اسلام در مواجهه با جبهه معارض است که همان اقامه کلمه توحید است.

حجت الاسلام پیروزمنددر پایان این بحث با جمع بندی از مطالب اظهار داشت: دفاع از بودن و حضور زن در سنگر خانواده و مسئولیت پذیری اجتماعی به همان میزان می تواند کمک و تاثیر بیشتری را نسبت به ولایت اجتماعی داشته باشد و ایده این حضور یکباره اتفاق نمی افتد و باید شیب لازم برای مسئولیت پذیری زنان در جامعه اسلامی فراهم شود.

دومین سلسله نشستهای ولایت اجتماعی، زن و تمدن سازی نوین اسلامی/ چالش ها وموانع پذیرش ولایت اجتماعی زنان

به مناسبت هفته پژوهش درادامه سلسله نشستهای ولایت اجتماعی، زن و تمدن سازی نوین اسلامی دومین نشست علمی با موضوع، چالش ها وموانع پذیرش ولایت اجتماعی زنان با حضور حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  درجمع فراگیران دوره های بدو خدمت پاسداری خواهران و پرسنل دانشکده حضرت زینب (س) در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای برنامه بابیان موضوع برنامه و توضیحاتی توسط دکتر ورزدار عضو هیات علمی دانشکده ضمن تشریح موضوع نشست و بیان چالشهای موجود و اختلاف نظر اندیشمندان حوره زن و خانواده پیرامون مفهوم ولایت اجتماعی زنان که مبتنی بر پیام مقام معظم رهبری به کنگره 7000 زن شهید کشور در سال 91 را توضیح داد.

در ادامه حجت الاسلام هدایت نیا درمورد اصطلاح واژه ولایت اجتماعی زنان با بیان روایی از دیدگاههای اهل سنت و مفسران شیعه بیان داشت: تعریف ولایت اجتماعی زنان در بیانات مقام معظم رهبری صرفا به حضور اجتماعی زن محدود نمی شود و زن در عرصه اجتماعی می تواند امرو ناهی از منکر باشد و به زن بودن و جنسیت او ارتباطی ندارد و درآیات قرانی ولایت به معنی نقش های اجتماعی است که یک از آن نقشها حق مشارکت سیاسی می باشد ، در ادبیات دینی ما این حق به نام بیعت تبیین شده است.

وی افزود: درتفسیر دیگر از ولایت اجتماعی بیان شده است که منظور ازاین پیام تصدی مناصب اجتماعی است که همان مدیریت اجتماعی برای زنان در جامعه می باشد و چون امامت پیامبر و اوصیاء ایشان و فقیه عادل در عصر غیبت از نسخ کارهای مردانه می باشد در مورد زنان قابل پذیرش نیست اما این دلیل نفی هر گونه مناصب ولایی جزئی و میانی در مورد ایشان را در پی ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از فقهاء برای رد ولایت زنان بر اصل عدم ولایت تمسک پیدا می کنند که این اصل با ولایت انسان بر نفس خود مستثنی است چرا که انسان صرف نظر از مردو زن بودن بر خودش ولایت دارد و یک فرد می تواند این ولایت را به فرد دیگری تفویض کند ولی وکالت در امور سیاسی با ولایت درامور مدنی متفاوت است و نفی ولایت زنان به عنوان یک حکم شرعی نیست.

حجت الاسلام هدایت نیا در پایان اظهار داشت: موید استنباط از پیام رهبری بعد از بیان ولایت اجتماعی بیان کلمه امر به معروف و نهی از منکر است که هیچ فقیهی نمی تواند آن را رد کند وهیچ دلیلی بر نفی ولایت زنان در این مورد وجود نداردو دلیلی محکمی بر حضور اجتماعی زنان درجامعه می باشد که با مخالفت با این حضور و نیازمند کردن آن به گرفتن اذن همسر باعت ایجاد چالشهای جدی درجامعه می گردیم که یکی از آنها مردسالاری، جنس دوم خواندن زنان در جامعه و ازدواج هراسی در میان زنان می باشد که این چنین تلقی از زنان و خانه نشین کردن ایشان جامعه را از استعدادهای نیمی از مردم که بانوانند محروم می کند و به مردانه شدن امور اداره زنان جامعه منجر می شود و زنان جامعه با دور شدن ازمحیط های اجتماعی و حبس در خانه از دغدغه های مفاسد عدم حضور در جامعه دور نمی شودند و درفضای مجازی امکان افساد و مشکلات بیشتری فراهم است و ثابت شده که زنانی که دراجتماع هستند بسیار سالم ترند بیان کرد، مقام معظم رهبری در بیان یک الگوی برای رفتار اجتماعی زنان برای همه جهانیان است و طبق قاعده فقهی ایجاد نفرت از دین حرام است و راه آن تجدید نظر در یک قاعده منسوب به دین و ارائه راه حلهای جدید و منطبق بر زمان راه حل مشکلات امروزی جامعه ما است.

ارسال نظرات