از نحوه تشکیل و عصو گیری تا بروز اختلافات در سازمان
به گزارش خبرگزاری بسیج،16 فروردین 1358 مصادف با سالروز قیام شیخ محمد خیابانی،دانشگاه تهران میزبان نشست اعلام مواضع نهادی جدید التاسیس به نام سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود.این سازمان جمع هفت گروه مبارز پیش از انقلاب به نام های امت واحده،منصورون،فلاح،موحدین،فلق،بدر و صف بود.که نقش مهمی را در جمهوری اسلامی ایفا میکردند.حفاظت از جان امام در روزهای ورود به ایران و سپس توجه به مسئله ی گروه تروریستی فرقان و مقابله با آن بخشی از فعالیت های روزهای آغازین تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به حساب می آمد.
برنامه تاریخی سرچشمه در اولین قسمت از فصل سوم خود با حضور دکتر علیرضا شجاعی زند،عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به بازخوانی تشکیل این سازمان و اختلافات درون این سازمان و مقابله با سازمان مجاهدین خلق پرداخته است.
شجاعی زند ابتدا در مورد نحوه ی ورود خود به مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی اینچنین بیان داشت که:مقطع دبیرستان خود را در دبیرستان ادیب مقابل روزنامه کیهان در لاله زار گذرانده و از سیکل دوم دبیرستان به هنرستان صنعتی تهران منتقل شد.در آنجا فضای چند نفر از افرادی که هملاسی وی بودند گاها سیاسی بود،که همین زمینه ای برای اشنایی با بعضی از مباحث سیاسی و ورود به این جریان بود.
وی در مورد عامل اصلی دادگاه خود اظهار داشت که:عنوان دادگاه خود عمومی و اقدام علیه امنیت کشور بود.
وی در ادامه در مورد لیدرهای مذهبی که مخالف جریان مذهبی در این سازمان بودند اینچنین اظهار داشت که:در جمع مذهبی هایی که خارج از چهارچوب سازمان در زندان حضور داشتند به شهید رجایی،آقای نبوی و آقای قدیانی اشاره و عنوان نمودند.
در ادامه وی در مورد شخصیت شهید رجایی اینگونه اظهار داشت که:شخصیت شهید رجایی یک شخصیت ویژه و همه جانبه به لحاظ خلقی و اعتقادی و ایدئولوژیک و سیاسی بود و به لحاظ روابط عاطفی و انسانی بسیار انسان شریفی بود.
وی در مورد ارتباط اقای نبوی با شهید رجایی اینگونه بیان داشت که:اقای نبوی در ارتباط با گروه مصطفی شعاعیان دستگیر و شهید رجایی در ارتباط با مجاهدین خلق دستگیر شد و هیچ عقبه ی مشترکی بین این دو وجود نداشت.
وی در مورد ارتباط اقای بهزاد نبوی با شعاعیان اینگونه اظهار داشت که:آقای بهزاد نبوی ادعای عقبه ی مذهبی ریشه دار نداشت.وی اظهار داشت:گروه مصطفی شعاعیان یک گروه مختلط بود،که محور و مسئله ی آنها مخالفت با رژیم و حضور در فعالیت های چریکی بود.وی بیان کرد که:مصطفی شعاعیان خیلی در چهارچوب گروه های چریکی رایج قرار نمی گرفت.
در ادامه وی بیان داشت که:شهید رجایی در گرایشات مذهبی آقای بهزاد نبوی تأثیر گذار بود.
شجاعی زند اظهار داشت:سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی،مولود انقلاب اسلامی بود.
وی در ادامه اظهار داشت:افرادی که از زندان آزاد شدند،حداکثر کاری که می توانستند انجام دهند،پیوستن به مردم در تظاهرات پراکنده تا سال 1357 بود.وی بیان داشت که پاتوق و مرکزیت این حرکت ها و تظاهرات در آن ایام،نبش خیابان استاد نجات اللهی بود.
شجاعی زند در مورد شکل گیری امت واحده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اینچنین اظهار داشت که:اساسا شکل گیری سازمان مربوط به یک مجموعه نشست های آخر شب درون مدرسه رفاه بود.
وی در ادامه با اشاره به چهره شهید بروجردی عنوان داشت که شهید بروجردی و گروهش در نشست های اخر شب سازمان برای گفتگوهای اولیه منتهی به شکل گیری سازمان حضور داشتند.
وی در مورد اختلافات در نشست های شبانه سازمان اینگونه بیان داشت که:زمینه برای طرح اختلافات در نشست های شبانه سازمان موضوعیت نداشت.
در ادامه شجاعی زند در مورد مقصود و هدف تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اینچنین اظهار داشت:انگیزه اصلی تشکیل سازمان مقابله با سازمان مجاهدین خلق و حمایت از انقلاب اسلامی عنوان کرد.
وی در مورد گروه های هفت گانه مبارز پیش از انقلاب اینگونه اظهار داشت که:این گروه هایی که به هم پیوستند وضع یکسانی نداشتند،به این معنی که بعضی از گروه ها مثل صف و منصورون در زمان شاه دست به اسلحه بردند و گروه هایی هم مثل امت واحده به زندان رفتند و برخی از گروه ها هم مثل فلق خارج کشور بودند.
شجاعی زند در مورد امت واحده اینگونه اظهار داشت که:اعضای این گروه دو ویژگی متمایز کننده از گروه های دیگر داشتند که یکی از این تمایزات این بود،علارقم اینکه گروه متشکلی نبودند اما در زندان آموزش تشکیلاتی بودن را اموخته بودند و یکی دیگر از تمایزات این گروه حساسیت بیش از دیگران نسبت به مجاهدین خلق بود،تا جایی که اعضای این گروه بعدها متهم به حساسیت بیش از حد و افراطی نسبت به مجاهدین خلق شدند.
وی در ادامه افزود:این گروه های هفت گانه قائل به راهبردهای انقلابی برای ایجاد تحول و تغییردر کشور بودند.
شجاعی زند اظهار داشت که:این هفت گروه اعتماد و اتکا راسخی به روحانیت و جلوداری روحانیت داشتند.
در ادامه افزود:این گروه ها اعتقاد به الگوی امت و امامت داشتند،الگویی که از دکتر شریعتی متأثر بود.وی اظهار داشت که:سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی،پیشروترین جریان در تئوریزه کردن ولایت فقیه بود،تا جایی که اولین کتاب در باب ولایت فقیه توسط این سازمان چاپ شد.
شجاعی زند در ادامه افزود:از معترضین به پیشنهاد پیش نویس قانون اساسی منصوب به اقای دکتر حبیبی سازمان مجاهدین انقلاب بود.وی بیان کرد که:دلیل تعریض به این پیش نویس این بود که اصل ولایت فقیه در آن وجود نداشت.
وی اظهار داشت که:این جریان دارای رویکرد چپ بود و امروز هم به عنوان جریان چپ از سازمان مجاهدین انقلاب یاد میشود،منتهی این مفهوم آشفته و دستخوش دستکاری شده است و هم دچار قضاوت های نادرست شده است.
در ادامه افزود:جریان چپ یعنی ضد امپریالیسم که این گروه های هفت گانه یکی از ویژگی های مشترک انها ضد امپریالیسم بودن غربی و شرقی بود،که بعدها امام(ره)این تعبیر راتبدیل به استکبار نمودند.
شجاعی زند اظهار داشت که:این جریان ضد سرمایه داری بود و نگاه ایدئولوژیک به دین داشت و عدالتخواه بود.
در ادامه افزود:این جریان و سازمان واگرایی داشتند،به این معنی که این جریانات مسیر خود را از نهضت آزادی،مجاهدین خلق،میثمی چی ها،جنبش مسلمانان مبارزجدا ساختند.
شجاعی زند اظهار داشت:این سازمان در قبال برخی شخضیت ها ملاحظات و احتیاط داشتند.
وی افزود:در قبال شریعتی احتیاط و ملاحظات داشتند،نه اینکه شریعتی را قبول نداشتند اما در قبال این شخصیت ملاحظاتی داشتند.
در پایان وی اظهار داشت:دکتر شریعتی یک مجموعه و پکیجی گسترده از انواع سخن ها و مواضع و مطالب را داشت.