۲۹۰ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری مغان لایروبی شد

مدیر امور منابع آب مغان از لایروبی ۲۹۰ کیلومتر از کانال‌ها و زهکش‌های شبکه آبیاری مغان در ۹ ماه سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۰۷۴۲
|
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱

۲۹۰ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری مغان لایروبی شد

به گزارش خبرگزاری بسیاز اردبیل، اصغر احمدنژاد روز شنبه به خبرنگاران اظهار کرد:لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها موجب تامین ظرفیت کانال‌ها ، افزایش سرعت ، کارایی ، کاهش تلفات آب و تسهیل در خدمات‌رسانی به کشاورزان می‌شود.

وی اضافه کرد:لایروبی کانال‌ها و زهکش‌های حوزه شبکه آبیاری مغان از سوی عوامل شرکت بهره‌برداری و زهکشی مغان به صورت دستی و مکانیزه در جهت نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری مغان انجام گردیده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این میزان لایروبی به ۴۰۰ کیلومتر برسد.

مدیر امور منابع آب مغان اظهار کرد:همه ساله به دلیل عوامل طبیعی و زیست محیطی و برخی عوامل غیراصولی انسانی و همچنین رویش نی و علف و انباشته شدن رسوبات در داخل کانال‌ها و زهکش‌ها که باعث کاهش راندمان و بهره‌برداری از شبکه آبیاری می‌شود، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: بدلیل قدمت شبکه آبیاری و زهکشی مغان، لایروبی مداوم این شبکه گسترده همواره یکی از مهمترین اولویت‌های حوزه بهره‌برداری و زهکشی بوده و برنامه‌های مربوطه قبل از شروع سال بعدی در دستور کار این مدیریت قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه رانش ترانشه کانال اصلی در محدوده منطقه آبیاری شهرک کشت و صنعت یکی از موضوعاتی است که اخیرا امور منابع آب مغان با آن مواجه شده اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی عوامل فنی و کارشناسان شرکت و همکاری حوزه معاونت حفاظت و بهره‌برداری در مدت ۴۰ روز به میزان ۸۱ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شد که با این اقدامات از ریزش خاک‌های لغزشی به داخل کانال اصلی و مسدود شدن کانال جلوگیری شد.

احمدنژاد افزود: تعمیر و سرویس پمپ‌ها و الکتروموتورهای پمپاژ هفت ، تسطیح و رگلاژ جاده‌های سرویس به طول ۱۱۳ کیلومتر، انجام عملیات رگلاژ و نی برداری کانال بطول ۶۲ کیلومتر و احداث پل بتنی روستای گوشلو و روستای تکچی از جمله اقدامات امور آب در شبکه مغان است.

مدیر امور منابع آب مغان درباره برنامه ‌ای سال آبی پیش رو نیز اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده اصلاح و بازسازی پنج دستگاه کالورت، ایجاد تابلوهای هشدار بتنی به تعداد ۹۰ مورد، نصب دریچه‌های پیش ساخته به تعداد ۱۰۲ عدد، عملیات اجرای بازچرخانی آب از زهکش های MN وNO ، اجرای عملیات خاکبرداری در محل رانش فاز دوم و لایروبی کانالهای اصلی و درجه دوم و زهکش ها جهت انتقال آب و تخلیه پایاب و سیلاب‌ها در شبکه مغان انجام می‌گیرد..

شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی مغان و پایاب خداآفرین جهت تحقق سیاست‌های نوین اقتصادی دولت ،ایجاد اصلاحات و تغییرات اساسی در ساختار نظام اقتصادی کشور ، واگذاری بخشی از فعالیت‌های خدماتی دولت به بخش خصوصی و با هدف بهینه‌سازی توزیع آب کشاورزی و بهره‌برداری بهتر از کانال‌های آبیاری و زهکشی ایجاد شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار