یادداشت:

تبیین فاطمی

ایام شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان ایام فاطمیه فرصت مناسبی جهت شناخت سیره و روش سرور زنان عالمیان است. در این یادداشت به سیره سیاسی و روش تبیینی آن حضرت اشاره می شود.
کد خبر: ۹۴۰۲۰۵۴
|
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸

آن حضرت شاگرد مکتب قرآن بوده و در محضر پیامبر اعظم (ص) به درس نشسته و به عنوان همسر امیرالمومنین علی (ع) همراهی و همگامی با آن حضرت بینش و بصیرت خویش را تقویت نموده است و چنان رشد و تعالی یافت که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) : (( فاطمه سلام الله علیها اگر مرد بود بی تردید پیامبر بود.)) در شرایطی که فتنه و ظلم بر پیکره اسلام می رفت تا نور هدایت نبوی و علوی را به انحذاف عمیف و گمراهی آشکار بکشاند، حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها وارد صحنه شد و مردم را متوجه انحراف حاکمیت از سیر اصلی خود ساخت و خطر این انحراف را به مردم آن زمان یاد آور شد و افشاء نموده شفاف سازی کرد به طوری که امروز نتیجه آن انحراف در سطح جهانی قابل مشاهده است . آن حضرت با لحظه شناسی و حضور به هنگام حجتی بر تمامی خواص است تا بدانند باید در مقابل انحرافات واکنش به موقع و لازم را بروز دهند و به سازش و تسامح و سکوت حق سوز تن ندهند . حضرت صدیقه سپری با شجاعت مثال زدنی جریانی را که می رفت تا غدیر را قربانی هوس های خود سازد و خود را جانشین پیامبر جا بزند افشاء نموده رسوا ساخت.

در این یادداشت برآنیم تا با سخنان تبیینی و بصیرت آفرین حضرت زهرا سلام الله علیها بیشتر آشنا شده و راه های مقابله با فتنه گران و خنثی سازی توطئه گران را در سیره حضرت دریابیم . باید بدانیم آتش فتنه هنگامی شعله ور می شود که زمینه های آن در جامعه فراهم شود از نا آگاهی و غفلت مردم تا جاذبه های مادی، سطحی نگری، دور شدن از خط ولایت ، از جمله این زمینه ها است . خلاصه این زمینه ها در کلام علی (ع)  در خطبه پنجاهم حضرت در نهج البلاغه این گونه بیان شده است :

إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى .

ترجمه:

ابتداى ظهور فتنه‏ها هواهايى است كه پيروى مى‏شود، و احكامى كه در چهره بدعت خودنمايى مى‏كند، در اين فتنه‏ها و احكام با كتاب خدا مخالفت مى‏شود، و مردانى مردان ديگر را بر غير دين خدا يارى و پيروى مى‏نمايند. اگر باطل از آميزش با حق خالص مى‏شد راه بر حق جويان پوشيده نمى‏ماند. و اگر حق در پوشش باطل پنهان نمى‏گشت زبان دشمنان ياوه گو از آن قطع مى‏گشت. ولى پاره‏اى از حق و پاره‏اى از باطل فراهم شده و در هم آميخته مى‏شود، در اين وقت شيطان بر دوستانش مسلط مى‏شود، و آنان كه لطف حق شاملشان شده نجات مى‏يابند.

در کلام امیرالمومنین (ع) سه عامل به عنوان زمینه های فتنه مطرح شده است :

  1. خواهش های نفسانی (ثروت اندوزی، قدرت طلبی ، حب دنیا و ... ) مانند سیل بنیان کن هرآنچه در مسیرش قرار بگیرد درهم می کوبد و نابود می سازد.
  2. نو آوری های غلط که مورد پذیرش قرآن نیست.
  3. سرایت به بدنه اجتماع، افرادی را می طلبدکه جهت استمرار فتنه پشتوانه فکری این حرکت باشند.

وقتی در سیره و روش بصیرت آفرینی و تبیینی حضرت زهرا (ع) جست و جو می کنیم به این می رسیم که حضرت سه مرحله را جهت نابودی فتنه و رسوایی سران آن اجرا می کنند.

  1. روشنگری و تبیین سازی .

کمتر انسانی می تواند در غبار فتنه موقعیت خود را تشخیص دهد و راه خود را بیابد و فقط کسانی می توانند راه خویش را بیابند که از نور الهی بهره مند باشند . حضرت صدیقه کبری این انسیه حوراء و دختر رسول خدا (ص) به دلیل کشف الغطاء ، ملکوت هر چیزی را می بیند و با بیانی روشن و بصیرت آفرین عده ای را که دچار غبار فتنه شده به ولایت رهنمون می سازد. ایشان منتهای این شفاف سازی را با سبک و روش قرآنی و سیره نبوی در قالب هایی به نمایش می گذارند که ما بر آنیم که به این قالب ها در نوشته های بعدی اشاره نماییم.

  

حسین عبدالله پور

ارسال نظرات
آخرین اخبار