خبرهای داغ:
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خبر داد
همدان-معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: رسیدگی به پرونده‌های اطفال و نوجوانان با حضور مشاورین متخصص این حوزه در دادگاه‌های تخصصی اطفال صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۹۴۰۲۴۶۴
|
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس نجفی در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با محوریت پیشگیری‌های رشد‌مدار دانش‌آموزان (نماد) عنوان کرد: برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رشدمدار نسبت به نسلی اجرا می‌شود که قرار است آینده کشور را بسازند.

وی ادامه داد: طرح نماد (پیشگیری‌های رشدمدار)، طرحی با ائتلاف ملی است و تنها یک دستگاه نمی‌تواند در این خصوص اقدام کنند و همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بار‌ها تأکید فرموده‌اند «بحث پیشگیری امری فراقوه‌ای است» و باید تمامی تکالیفی که در این طرح، «قانون پیشگیری از جرم» و «قانون حمایت اطفال و نوجوانان «بر دستگاه‌ها محول شده را با هماهنگی میان دستگاه‌ها به خوبی به سرانجام برسانند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: همه دستگاه‌ها ملزم هستند از باب تکلیف و مسئولیت اجتماعی خود، وظایف قانونی خود را انجام دهند و باید به جد این مسائل را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه در ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوان به صراحت برای ۸ دستگاه قانون و تکلیف درخصوص حمایت از اطفال بزه دیده یا در معرض خطر مشخص کرده است، اضافه کرد: با توجه به تکلیف آموزش و پرورش در این ماده قانونی، معلمان و مربیان دانش‌آموزان می‌توانند در صورت تشخیص وضعیت مخاطره‌آمیز برای طفل یا نوجوانان، آن را گزارش کنند تا برای دریافت مداخلات مورد نیاز به دستگاه‌های مسئول معرفی شوند.

نجفی ابراز کرد: در راستای اجرای مسئولیت ذاتی دادگستری استان همدان در مقوله پیشگیری از وقوع جرم؛ دفتر حمایت از حقوق زنان و خانواده راه اندازی شده است که بخشی از اقدامات این دفتر در راستای اجرای ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به متفاوت بود فرایند رسیدگی به پرونده‌های اطفال و نوجوانان در مجموعه قضایی، عنوان کرد: از سنوات گذشته تمام رسیدگی پرونده‌های مرتبط با اطفال و نوجوانان در دادگاه‌های تخصصی اطفال و با حضور مشاورین متخصص این حوزه انجام می‌شود و مشاور نیز علاوه بر ارائه نظر تخصصی به قضات محترم، در صورتی که طفل نیاز به اقدامات حمایتی داشته باشد توسط دفتر حمایت از زنان و کودکان به دستگاه مسئول معرفی خواهد کرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان سامانه تلفنی «خط ملی نماد» با شماره اختصاصی ۱۵۷۰ را ظرفیت خوبی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان دانست و افزود: در خصوص این سامانه باید اطلاع‌رسانی جامعی برای خانواده‌های صورت بگیرد و به طور قطع خانواده‌ها در خصوص مشاوره‌های تربیت فرزند و کنترل آسیب‌های اجتماعی از این ظرفیت استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات