یادداشت

تبیین فاطمی (2)

حجت الاسلام و المسلمین حسین عبدالله پور مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در ناحیه بسیج دانشجویی استان تهران، در یادداشتی به تشریح سیره سیاسی و روش تبیینی آن حضرت پرداخت.
کد خبر: ۹۴۰۳۰۷۴
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

حجت الاسلام   عبدالله پور در بخش دوم این یادداشت نوشت:

سخن در تبیین فاطمی در ایام شهادت صدیقه کبری فاطمه (س) دخت پیامبر اعظم (ص) بوده است و گفته شد با بررسی سخن و سیره تبیینی آن حضرت در می یابیم که سه مرحله را جهت نابودی فتنه و رسوایی سران آن عملیاتی نمود و عنوان شد که در مرحله اول روشنگری و تبیین را در غبار فتنه به مرحله اجرا گذاشت . حضرت صدیقه کبری (س) مرحله روشنگری را اینگونه بیان نمود :

الف) بیان فضیلت های امیرمومنان علی(ع)

حضرت زهرا (س) در مقابل یکی از افراد جاهل که در برار  وجود مبارک امیرالمومنین (ع) زبان به سرزنش گشوده بود فرمود :

هُوَ الأمامُ الرَّبّاني وَ الْهَيْكَلُ النُّوراني، قُطْبُ الْأَقْطابِ وَ سُلالَةُ الْأَطْيابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرةِ الْأِمامَةِ وَ بابُ بُنَيْهِمَا الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ الَّذَيْنَ هُما رَيْحانَتَيْ رَسوُلِ اللّهِ سَيِّدَيْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ.1

او (علي) پيشوايي ربّاني و خدا شناس، هيكلي نوراني، مدار و مهتر بزرگان، از نسل پاك دامنان، حق گو، نقطه ي مركزي دايره ي امامت، و پدر دو فرزند خود حسن و حسين است كه دو دسته گل رسول خدا صلي الله عليه و آله و سرور جوانان اهل بهشت به شمار مي روند. (نهج الحیاة)

 

و در ادامه فرمود :

هروقت آتش جنگ را بر افروختند، خداوند آن را خاموش کرد و هروقت که شاخ گمراهي(شاخ شیطان) نمايان شد شخصي باهيبت و ترسناک ظاهر مي شد(مانند اژدهايي ترسناک كه دهان باز مي كند)، رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) برادرش علي بن ابي طالب ((عليه السلام)) را در کام اژدها (براي مقابله با آن) افکند و او هم باز نمي گشت، مگر آنکه مشركان را به طور کامل نابود مي کرد و آتش(كفر يا خيانت) آنها را با شمشيرش خاموش مي کرد. امير المؤمنين كسي است كه در اوج استواري و ايستادگي در راه خدا ، اهل جهاد و تلاش در مسير الهي و نزديک و خويشاوند رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و سيد و بزرگي از اولياي خداست. (نهج الحیاة)

و باز فرمود :

اَبَوا هذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ يُقيمانِ اَوَدَهُمْ وَيُنْقِذانِهِمْ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ اِنْ اَطاعُوهُما وَيُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّائِم اِنْ وافَقُوهُما. ( تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام )

دران اين امّت حضرت محمد صلي الله عليه و آله ـ پيامبر خدا ـ و حضرت على عليه السلام ـ ولى خدا ـ است. اگر از آن دو اطاعت كنند، كژى هاى آنان را اصلاح مى كنند و از عذاب دردناكشان نجات مى بخشند و همراهى با آن دو نعمت جاودان ـ بهشت ـ را ارزانيشان مى دارد.

 و بعد فرمود :

أَنَّ اَلسَّعِيدَ كُلَّ اَلسَّعِيدِ حَقَّ اَلسَّعِيدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ إِنَّ اَلشَّقِيَّ كُلَّ اَلشَّقِيِّ حَقَّ اَلشَّقِيِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ ( امالی صدوق ).

 

كامياب حقيقى كسى است كه على عليه السّلام را دوست بدارد،چه در زندگى و چه پس از وفات وى.و شوربخت كسى است كه على را در زندگى و پس از وفات دشمن بدارد.

 

ب) بیان فضائل قرآن و عترت . حضرت صدیقه کبری (س) فرمود :

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فی خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فی غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ انْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید)

ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار می باشیم  ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهی هستیم

 

 و سپس آن حضرت (س)  در خطبه فدکیه فرمود :

شما اى بندگان خدا پرچمداران امر و نهى او، و حاملان دین و وحى او، و امین‌هاى خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوى امّت‌هایید، زمامدار حق در میان شما بوده، و پیمانى است که از پیشاپیش بسوى تو فرستاده، و باقیمانده‏‌اى است که براى شما باقى گذارده، و آن کتاب گویاى الهى و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است، که بیان و حجّت‌هاى آن روشن، اسرار باطنى آن آشکار، ظواهر آن جلوه‏‌گر می‌‏باشد، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده، و تبعیّت از او خشنودى الهى را باعث مى‏‌گردد، و شنیدن آن راه نجات است. بوسیله آن مى‏‌توان به حجّت‌هاى نورانى الهى، و واجباتى که تفسیر شده، و محرّماتى که از ارتکاب آن منع گردیده، و نیز به گواهی‌هاى جلوه‏‌گرش و برهان‌هاى کافیش و فضائل پسندیده‏‌اش، و رخصت‌هاى بخشیده شده‏‌اش و قوانین واجبش دست یافت.

 

شنیدم که رسول خدا (ص) فرمود :

 (( علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار می دهم. علی امام و خلیفه بعد از من است، و دو فرزندم (حسن و حسین) و نه تن از فرزندان حسین پیشوایان و امامانی پاک و نیک هستند. اگر از آنها اطاعت کنید، شما را هدایت خواهند نمود، و اگر مخالفت ورزید، تا روز قیامت بلای تفرقه و اختلاف در میان شما حاکم خواهد شد. ))

 

 

ج) یاد آوری احادیث منزلت و غدیر و ...

سرور زنان عالمیان (س) هرجا که نیاز بود با یادآوری احادیث غدیر و منزلت و ... افکار فتنه انسان های فریب خورده را هدایت و بیدار می فرمود . و فریاد برآورد که :

«واعجباه! أنسیتم یوم غدیرخم؛ شگفتا و عجبا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده ‏اید؟»

اَنسیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلی مَوْلاهُ؟ وَقَوْلَهُ صلی الله علیه و آله اَنْتَ مِنّی بِمَنْزِلَةِ هاروُنَ مِنْ مُوسی؛

 آیا فراموش کردید سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز عید غدیر خم را [که فرمود: [ هر که من مولا و رهبر او می باشم پس علی علیه السلام مولای اوست، و سخن او را [که به علی علیه السلام فرمود:] یا علی! موقعیت تو نسبت به من همانند هارون به موسای پیغمبر صلی الله علیه و آله است.

 

ه) شفاف سازی عصر جاهلیت .

 

دختر پیامبر اعظم (ص) فرمودند :

در هنگام بعثت شما در عصر جاهلیّت برکناره ی پرتگاهی از آتش بودید,چون جرعه ای آب خوراک هرکس بودید و لقمه ی هرطمع کننده,آتش زنه ای بودید که فورا خاموش می شدید,لگدکوب هر رونده ای بودید,نوشیدنی شما آب گندیده وخوردنی شما پوست جانور ومردار بود,خواروذلیل بودیدورانده شده,ومی ترسیدید که مهاجران اطرافتان شما را بربایند تا انکه خدای بزرگ با دست محمّد (ص) نجاتتان بخشید پس از حوادث فراوانی که پدید آمد ورنج ها وبلاهای زیادی که از دست جنگجویانتان, از گرگ های عرب واز سرکشان اهل کتاب کشیدید.

 

 

ی) پاسخ به شبهات .

 

از مهم ترین تلاش های حضرت صدیقه کبری (س) در جریان فتنه ، خنثی سازی توطئه های فکری دشمن و مقابله با شبهات زهرآلود بود که اگر با پاسخی دندان شکن همراه نبود چه بسا سبب می شد  که پیکر نیمه جان اسلام در زیر خروار ها خاک دفن گردد.

 

ادامه دارد ...

 

  

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار