به گزارش خبرگزاری بسیج، اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در نشست تخصصی جنگ روایت ها در دوشنبه های سوهانک گفت: "جنگ روایتها" طبیعی و همیشه بوده است ؛ آنچه که غیرطبیعی است ،نوع رویکرد و راهبرد مسئولان و رسانه های داخلی در مواجهه با این جنگ است .
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای یا تشریح علل جنگ روایت ها گفت :ایدئولوژی، سن، جنس، مالکیت، موضع، موقف ، سطح سواد و تعلقات سیاسی رسانه ها موجب می شوند رویداد ها و وقایع واحد به صورت متفاوت روایت و گزارش شوند.
وی ادامه داد: متاثر از عوامل مختلف ، روایت های مختلف تا حد زیادی غیرعمدی است اما زمانی که رسانه ها ، وقایع مختلف را عمدی ،متفاوت روایت می کنند از تاکتیکها و راهبردهای مختلف و پیچیده ای استفاده می کنند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت : سکوت، کوچکنمایی، بزرگنمایی ، تقدم و تأخر ، تکرار،مقایسه ، تحریف ، شایعه و دربانی را از جمله راهبردها و تاکتیکها ی جنگ روایتها است که استفاده از آن ها در سازمانهای رسانهای معمول و مرسوم است.
نصرالهی افزود: تاکتیک شروع قبل از دیگران در جنگ روایتها بسیار مهم است و میتواند نتیجه جنگ را تغییر دهد و هرکسی که روایت را زودتر شروع کند در جنگ روایتها پیروز میدان خواهد شد . مشکل رسانههای ایران به ویژه مسئولان این است که شروع دیرهنگام دارند به عنوان نمونه روایت ایران از آبان 98 و اعتراضات و شورشهای متعاقب آن حدود یکسال بعد از حادثه گفته و موجب شده است روایت غلط رویترز از آمار 3 هزار نفر کشته شده آبان ثبت و تکرار شود. معلوم است زمانی که رسانه ها و مسئولان داخلی دیر روایت کنند و شروع دیرهنگام داشته باشند در جنگ روایتها بازنده خواهند بود و جریان تحریف شکل می گیرد.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای گفت: در پاسخ به سوال یکی از شرکتکنندگان در جلسه در مورد نسبت جنگ روایت ها و و ارونگی افکار عمومی گفت : وارونگی افکار عمومی نتیجه جنگ روایتها است.
دکتر اردشیر زابلیزاده نویسنده کتاب "جنگ روایتها" در ابتدای این نشست گفت: رقابت در حوزه شبکههای خبری با پخش اخبار از جنس سخت این پیام را به دستاندرکاران حوزه رسانه القا کرد که مخاطبان خود را با خستگی مواجه میکنند و لازم بود برای این خستگی تحولی رقم بخورد. در نتیجه سبکهای خبری نیز سبکهای سنتی هستند که از جمله آنها سبک هرم وارونه با همان ویژگیهای خاص خودش است.
زابلیزاده تصریح کرد: ما یک روند و تحولی را شاهد هستیم که از شکلگیری شبکههای 24 ساعته خبری و رقابتهای بین آنها خبر میدهد. بخشی از این رسانهها از جمله Cnn در برههای از زمان احساس کردند که مخاطبان خود از دست خواهند داد. اینجا بود که تصمیم گرفته شد از حوزه سخت خبر به حوزه نرم خبر مهاجرت کنند. نرم خبر ویژگیهایی دارد که از جمله آنها این است که مبتنی بر احساس بوده و شخصمحور و حادثهمحور است.