آیت الله اعرافی گفت: کسی در تراز علامه مصباح بسیار کم وجود دارد.
کد خبر: ۹۴۰۶۵۹۶
|
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای هیأت امنای کانون تمدن نوین ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های کانون تمدن نوین گفت: من به عنوان یک طلبه از شما صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم؛ چرا که به شکل جهادی، خودجوش و آتش به اختیار به یک طرح خوبی دست زده‌اید و وارد اجرا شده‌اید.

کمتر کسی در تراز علامه مصباح پیدا می‌شود

وی با اشاره به ارتباط نزدیک خود با علامه مصباح ادامه داد: از سال ۱۳۶۰ من یکی از کسانی بودم که بسیار به آقای مصباح نزدیک بودم و حتی قبل از انقلاب ایشان جلساتی داشتند که من در آن‌ها شرکت می‌کردم؛ اما از سال ۱۳۶۰ در یک تعامل کاری قرار گرفتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به انس علمی خود با علامه مصباح اظهار داشت: بیشتر از اساتید دیگر، از نظر علمی با ایشان مأنوس بودم، تا جایی که تمام تعلیقه نهایه را با آیت الله مصباح مورد بحث قرار دادم.

وی افزود: من تقریباً بار‌ها تمام آرای جدید فلسفی ایشان که مهم و بنیادین است را مرور کردم و با حضرت آیت الله جوادی بحث کرده‌ام. ما از سال ۱۳۶۰ وارد بحث مؤسسه، علوم انسانی اسلامی و سپس دفتر همکاری که شدیم در خدمت ایشان بودیم.

آیت الله اعرافی در توضیح علت جدایی موقت خود از علامه مصباح را تلاش برای ممحض شدن در امور حوزوی دانست و توضیح داد: مجدداً در دهه هفتاد وارد دفتر همکاری شدیم و رابطه جدی‌تری با مؤسسه آغاز شد.

وی افزود: من در مباحث مدیریتی در طول ۳۰ سالی که جا‌های مختلفی بوده‌ام، در طرح‌ها و تحولات نیز با ایشان در ارتباط مستمر بودم و نزدیک‌ترین کسی که من به ایشان اتکا می‌کردم و با این نگاه کلی که از حضرت آقا گرفتم و به دنبال پیش‌برد آن بودم، ایشان نزدیک‌ترین افراد به آن فکری که در بحث‌های ساختاری، نهادی و برنامه ریزی وجود دارد، بودند؛ البته به نظر من با فوت ایشان، یک تکیه‌گاه بزرگی فروریخت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: علامه مصباح یزدی صاحب فکر برنامه ریزی، ساختاری و سازمانی بود که مؤسسه امام خمینی گوشه‌ای از تجلی کار ایشان به شمار می‌رفت.

آیت الله اعرافی به تفاوت اندک سلیقه سیاسی‌اش با علامه مصباح اشاره کرد و بیان داشت: اما بیشترین وفاق در انواع مسائل را من در خدمت ایشان داشتم که بیشترین راهنمایی‌ها را از ایشان می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: من در سفر استانی کرمان بودم که ایشان مرحوم شدند، من در همان جا بدون اینکه با دیگران مشورت کنم، اطلاعیه دادم و اعلام تعطیلی کردم که همان صبح آقای حجازی از سمت دفتر رهبری تماس گرفتند و گفتند اطلاعیه شما درست بود و خیلی کار خوبی کردید که تعطیلی اعلام کردید.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به فراوان بودن ممیزات آیت الله مصباح تأکید کرد: ایشان هر جایی که وارد می‌شدند واقعاً عمیق و نوآور بودند، گاهی من کمی جسورانه می‌گویم که نوآوری ایشان در مباحث فلسفی، از بزرگانی مانند شهید مطهری نیز بیشتر بوده است و می‌توانیم بگوییم بعد از علامه طباطبایی اولین نوآور، مبدع و صاحب نظریه درست و عمیق، ایشان بودند.

وی افزود: ویژگی دیگر علامه مصباح فکر بسیار منتظم و نظام‌مند بود و سومین ویژگی ایشان این بود که جامعیت بالایی داشت؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که ایشان به همه جوانب علوم اسلامی توجه داشتند.

آیت الله اعرافی در بیان ویژگی‌های علامه مصباح گفت: هیچ حسی در وجود ایشان به‌جز کشف حقیقت و پایبندی به وظیفه نبود، ایشان صاحب فکر برنامه ریزی، ساختاری و سازمانی بود که مؤسسه گوشه‌ای از تجلی کار ایشان بود.

وی افزود: آخرین جلسه‌ای که ما خدمت ایشان بودیم، از شهید بهشتی گفتند که من بیشتر طرح‌های کلان حوزه را مطرح کردم، ایشان بحث کردند و نکات خوبی را مطرح کردند که می‌توان گفت همان جلسه نشان دهنده عمق راهبردی و آینده‌نگرانه مدیریتی ایشان بود؛ البته می‌توان گفت کسی در تراز ایشان بسیار کم وجود دارد و آشنایی عموم جامعه با ایشان، خیرات و برکات زیادی دارد.

ارسال نظرات