خبرهای داغ:
سرهنگ محمد پور گفت: از ابتدای امسال میزان وقوع جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۴۰۷۲۹۹
|
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی،   سرهنگ محمد پور رئیس پلیس فتای استان در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان وقوع جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد و در حوزه کشف جرائم ۱۹ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ محمد پور افزود: بیشترین جرائم سایبری مربوط به جرائم مالی و ۲۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش دارد.

وی گفت: جرایم کلاهبرداری رایانه‌ای با ۵۰ درصد، برداشت اینترنتی غیرمجاز با ۱۶ درصد، هتک حیثیت، مزاحمت اینترنتی و تهدید و هک سامانه‌ها از دیگر جرائم سایبری در استان است.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌های رایانه‌ای گفت: متاسفانه برخی از مردم با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر پلیس فتا و رسانه ها، توجه نمی‌کنند و به دلیل قیمت پایین کالا‌ها در برخی سایت‌ها مبالغی را واریز می‌کنند، اما مجرم دیگر پاسخگوی آنان نیست.

سرهنگ محمد پور افزود: مردم اگر در این حوزه دچار ضرر و زیان شدند در اولین فرصت به پلیس فتا مراجعه کنند تا اقدامات اولیه از جمله مسدودسازی حساب کلاهبرداران انجام شود.

وی به کلاهبرداری با ارسال پیامک سامانه قضایی اشاره کرد و افزود: پیامک‌های قوه قضاییه فاقد لینک است و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود بنابراین اگر لینک معرفی شد جعلی و برای کلاهبرداری است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: یکی دیگر از انواع کلاهبردار‌ها در حوزه سامانه املاک و تعیین تکلیف واحد‌های خالی است که مردم باید هوشیار باشند.

سرهنگ محمد پور  افزود: سال گذشته مرکز فوریت‌های سایبری در سطح استان با شماره ۰۹۶۳۸۰ راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه نوجوانان، جوانان و بانوان در حوزه سایبری باید بیشتر توجه کنند و اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی بارگذاری نکنند تا مورد سرقت و ایجاد مزاحمت و درخواست‌های نامشروع قرار نگیرد، افزود: در حوزه دانش آموزان هم استدعا داریم موضوعات را به والدین خود منتقل و والدین هم با برخورد منطقی فرزندان خود را همراهی کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی در خصوص اجرای پویش کودکان سایبری در هفته آینده هم گفت: در این پویش به موضوعات مرتبط با کودکان از قبیل کودکان و اعتیاد اینترنتی، شکاف دیجیتال والدین و کودکان، اصول والدگری در فضای مجازی، کودکان و ایمنی در آموزش مجازی، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و همچنین ایجاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قالب انتشار محتوا‌های آموزشی در رسانه‌های نوین، حضور در رسانه ملی، انتشار هشدار‌های پلیسی در وب سایت پلیس فتا و خبرگزاری‌های کشور پرداخته خواهد شد.

سرهنگ محمدپور افزود: برای این پویش در روز اول با محوریت کودکان سایبری، والدگری در فضای مجازی، روز دوم با محوریت کودکان سایبری، آموزش مجازی، روز سوم با محوریت کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی، روز چهارم با محوریت کودکان سایبری، نقض حریم خصوصی، روز پنجم با محوریت کودکان سایبری، اعتیاد اینترنتی، روز ششم با محوریت کودکان سایبری، بازی‌های رایانه‌ای و روز هفتم هم با محوریت کودکان سایبری، پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی اقداماتی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی به صفحه کودک در سایت پلیس فتا اشاره کرد و گفت: هموطنان بخصوص والدین و فرزندان می‌توانند با مراجعه به صفحه مذکور و عضویت در آن از آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با کودک و همچنین آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی بر کاربران مطلع شوند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صداوسیما

ارسال نظرات
پر بیننده ها