رئیس جمهور گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی در کنار دریا تشنه بودن ، وجود فقر ، بیماری و بیکاری در هرمزگان قابل توجیه نیست.
کد خبر: ۹۴۰۷۳۷۷
|
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ،آیت الله سید ابراهیم رییسی پنجشنبه شب در نشست شورای اداری هرمزگان افزود: معاون اجرایی گزارش‌هایی که در این نشست داده شد را دنبال کنند تا اجرایی شود، هرمزگان ظرفیت های بسیاری علاوه بر نیروی انسانی کارآمد دارد که باید درست شناخت و در مسیر رفع مشکل‌های مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: تاکنون گام‌هایی برای رفع مشکل‌های این استان برداشته شده اما کامل نیست و مشکل‌ها هم کم نیست که گفت به مرور زمان حل می شود، مسوولان، دانشگاه ها و پژوهشگران بررسی کنند چرا با وجود این میزان از ذخایر در هرمزگان، مردم با فقر و مشکل زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور خطاب به مدیران و مسوولان هرمزگان گفت: این‌ها باید حل شود و منتظر تهران نباشید که برای شما فکری کرده و مشکل را حل کند، این مسایل باید به دست خود مدیران استان انجام شود و آنچه هم وزرا بیان کردند هم باید به دست مدیران استانی اجرایی شود.

رئیس جمهور پرسید: چرا توسعه یافتگی در حوزه صنایع و معادن و کشاورزی منجر به رفع فقر و بیکاری از هرمزگان نشده است.

وی اشاره کرد: مانند اینکه بسیاری از امکانات در روستا وجود دارد اما روستایی در آن روستا باقی نمی‌ماند، روستایی نمی‌داند محصولش را می‌خرند یا نه و کشاورزی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، ماندگاری روستایی در روستا مستلزم فعال شدن اقتصاد روستاست.

رئیس جمهور افزود: یکی از نکات مورد اشاره این بود که این میزان صنایع و این میزان از کاری که در حوزه نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری انجام شده از نیروهای کارآمد هرمزگان در آنها استفاده شود که به مدیران توصیه می‌کنم این کار را انجام دهید.

وی ابراز کرد: این نه به عنوان امر مستحبی بلکه می‌خواهم تاکید کنم، اولویت در جذب را به نیروهای کارآمد هرمزگان بدهید و به هیچ عنوان خلاف آن عمل نشود، حتما این کار بشود و در استان تاکید می‌کنم استاندار آن را دنبال کند.

آیت الله رییسی اظهار داشت: کارآمدی مهم است اما این نیست که هر نیروی صاحب فکری در تهران و شیراز و اصفهان باشد، اگر زمینه برای نیروهای ساکن در روستاها و شهرها فراهم شود کارآمد خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: وظیفه ما اجرای عدالت در همه حوزه‌هاست و ممکن است عده ای ناراحت و ناراضی شوند که هیچ اشکالی ندارد، برای ما در این دولت بعد از رضای حضرت حق، رضایت عموم مردم است، سرمایه اجتماعی نظام اعتماد عموم مردم است که نباید ناراضی شوند و آسیب ببیند، این با بخشنامه نیست و مردم باید در عمل ببینند که عدالت اجرا می‌شود.

آیت الله رییسی ادامه داد: حتما در مدیریت‌ها و بدنه اداری سازمان‌ها و اداره‌ها از نیروهای کارآمد بومی استفاده شود تا احساس کنند به مجموعه تعلقدارند و مجموعه هم متعلق به آنهاست.

وی اضافه کرد: مسأله بعدی واردات و صادرات است و یکی از ظرفیت ها ملوانان هستند، کالای ملوانی باید ساماندهی شود، مشخص شود چه کسی، چه کالایی، چه میزان و چند بار در سال کالا وارد می‌کند، ملوانان می‌توانند بخشی از واردات و صادرات کشور را انجام دهند، آنان نمی‌خواهد تخلف کنند، مردم زحمت کش و قانون مندی هستند.

آیت الله رییسی ابراز کرد: برخی می‌خواهند در پشت صحنه سواستفاده کنند که نباید به آنها اجازه داد، مقررات کالای ملوانی به نحوی بروزرسانی شود که ملوانان بتوانند نقش ایفا کرده و کار انجام دهند، یکی از راه‌های مشارکت مردم در کارها همین است، ملوانان نظری دارند که باید شنید، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفتم با ملوانان صحبت کرده و حرف‌شان را بشنوید، در خصوص صیادان هم همین حرف را می‌زنم.

رئیس جمهور گفت: صیادان می‌گویند صید ترال برای صیادی سنتی مشکل ایجاد می‌کند، حتماً صید ترال آسیب دارد که جلوی آن گرفته شد، صید ترال به صیدگاه‌ها آسیب می‌زند و مردم نمی‌توانند صیادی سنتی شان را انجام دهند.

وی افزود: هزار سال است مردم اینجا صیادی می‌کنند و به مقررات هم اشراف دارند و می‌دانند زمان صید چه زمانی است.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی این‌ها را ساماندهی کنند تا کسانی که به صیدگاه آسیب می‌زنند و تخریب می‌کنند و به آبزیان ضرر می‌رسانند نتوانند چنین کاری انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: بنا نیست تنها برای یک ماه صیادی کنیم، صید تولید مثل دارد، صیاد، مردم و مرزنشینان باید تامین شوند و ساماندهی هم با خود صیادان باشد که می دانند مشکل چیست.

آیت الله رییسی بیان کرد: مساله صید ترال را در هرمزگان، بوشهر و سایر استان‌ها به من گفته‌اند، بگذارید صیاد به روش خود کار کند.

وی ابراز کرد: ظرفیت صیادی اینجا باید در اختیار صیادان منطقه و استان باشد تا از این طریق ارتزاق کنند، این را خدای متعال برای مردم قرار داده و ما تنها به عنوان دولت انظباطی برقرار کنیم که افراد از این ظرفیت بهترین استفاده را بکنند.

رئیس جمهور افزود: مسأله بعدی بومی گزینی برای تربیت پزشک عمومی و متخصص است که مورد توجه وزیر بهداشت قرار داشته باشد، متخصصی که از سایر استان‌ها آورده شود ماندگاری ندارد اما وقتی پزشک بومی باشد ماندگار است.

وی عنوان کرد: مساله بعدی فعال کردن ظرفیت‌ها برای تجهیز بیمارستان‌هاست، این مساله را هم نمایندگان اقشار مختلف مردم گفتند و هم اینجا طرح شد.

آیت الله رییسی ابراز کرد: مسأله بعدی فعال کردن صنایع پایین دستی و صنایع تبدیلی است که اشاره شد و دنبال می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: امروز از بندر شهید رجایی بازدید کردم و به نظر می‌رسد خام فروشی بدون ارزش افزوده اتفاق می‌افتد، صنایع به هر شکل ممکن تلاش کنند بتوان جلوی خام فروشی را گرفت و کالای خام تبدیل به ارزش افزوده برای مردم و کشور شود.

آیت الله رییسی عنوان کرد: مسوولیت اجتماعی نسبت به مردم انجام و اعلام شود تا مردم بدانند اگر صنعتی وجود دارد این میزان درآمد دارد و این میزان در اینجا هزینه شده است، شفافیت بسیار خوب است و مردم بدانند این میزان به عنوان مسوولیت اجتماعی توسط صنایع هزینه شده است.

رئیس جمهور ابراز کرد: صندوق توسعه استان در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده که در مجلس درحال بررسی است پیش بینی شده است که می‌توان بسیار از درآمدها را به آن واریز کرد که می‌تواند هم برای طرح‌های نیمه تمام، ایجاد اشتغال و تولید بسیار موثر باشد.

رئیسی ابراز کرد: درآمد مازاد مالیات، مازاد درآمد حاصل از فروش اموال دولت و حق مالکانه معادن به این صندوق واریز می‌شود و شورای برنامه ریزی هر استان می‌تواند برای هزینه‌کرد آن برنامه ریزی کند، بدین ترتیب دست استان‌ها برای حل مشکل‌ها باز می‌شود و می‌تواند برخی هزینه‌ها را خود بدون اجازه گرفتن از تهران انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که باید فعال شود گردشگری است که در هرمزگان وجود دارد و به میزان کنونی گردشگری در این استان نباید راضی شد، اینجا جاذبه‌های بسیاری دارد، زیرساخت‌های بسیاری هم ایجاد شده و می‌توان بیشتر آنها را توسعه داد.

وی افزود: این می‌تواند هم ایجاد اشتغال کرده و هم برای هرمزگان درآمدهای خوبی داشته باشد.

آیت الله رییسی در خصوص مناطق آزاد هم عنوا کرد: دبیر شورای مناطق آزاد مباحثی مطرح کردن که نیاز دارد در شورای مناطق آزاد طرح شود و یا در اولین نشست هیات دولت بررسی و تصمیم گیری کنیم و بتوان مشکل کیش، قشم و ارتباط بین بندرعباس و قشم را برقرار کرد.

وی اضافه کرد: در خصوص مناطق محروم، روستاها یا منطقه بشاگرد که اشاره شد نیاز به چندکاره بسیار سریع دارد، مساله راهدار خانه و مدارس طرح شد باید سریع انجام شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: کمیته‌ای سریع با حضور معاون اول تشکیل شود و مساله ظرف یک هفته تا ۱۰ روز حل شود.

وی در خصوص اموال تملیکی هم گفت: نباید اجازه داد به سرعت اموالی که توسط مردم، تولید کنندگان و بازرگانان وارد شده سریع تبدیل به اموال تملیکی و یا قاچاق کالا شود، این اموال اسنادی کم دارند که در زمان مقرر تحویل نشده است.

آیت الله رییسی یادآور شد: در بودجه ها و اعتبارهای کشور منابعی به عنوان قاچاق کالا پیش بینی می‌شود گویی قرار است در کشور قاچاق انجام شود و منبعی ایجاد شود و دولت هرسال از این منابع استفاده کند.

وی ابراز کرد: باید تلاش کنیم قاچاق کالا به حداقل ممکن برسد یا انجام نشود و اجازه ندهیم اموالی که مردم با زحمت فراوان آورده اند به سهولت تبدیل به اموال تملیکی شود، باید دید مشکل چیست، آیا در صدور مجوزها مشکل است یا موسسه استاندارد یا در دستگاه‌های دیگری مشکل وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: وزیر اقتصاد و دارایی به سرعت نشستی با دستگاه‌های مربوطه برگزار کنند و حداکثر ظرف مدت یک هفته تا ۱۰ روز موضوع بررسی شود، به سهولت می‌توان گفت یک هزار کانتینر تبدیل به اموال تملیکی شده است درحالی که آخرین راهکار اموال تملیکی است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: وارد کننده با اسنادی این کالا را آورده است و اکنون باید دید چه مشکلی برای ترخیص دارد و آن را برطرف کرد و اگر بتوان در مقدمه‌های کار راهکارهایی گذاشت که مساله حل شود اینکار انجام شود تا برای مردم مساله ایجاد نشود، قانون برای این است که بن بست نداشته باشیم.

رئیس جمهوری گفت: براساس آماری که داده شده در این مدت کوتاه ۴۰ درصد در صادرات کالاهای غیر نفتی رشد داشته‌ایم و در صادرات کالاهای نفتی درحال رسیدن میزان قابل توجه هستیم و اکنون مشکل‌های گذشته را در صادرات نداریم، بازار در منطقه خوب است و هم در جهان نسبت به کالای ایرانی اعلام آمادگی می‌کنند.

آیت الله رییسی افزود: مشکل‌هایی که در خصوص برخی کالاها اعلام می‌شود که به سرعت رفع می‌شود و صادرات در این دوره با موفقیت دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: بندر شهید رجایی نباید تبدیل به مشکل شود بلکه روند سهل و آسان شود، روند برای همه سهل و آسان شود، بایستی مروری بر اخذ مجوزها داشته باشیم و ببینیم کجا مشکل وجود دارد و به سرعت رفع کنیم.

رئیس جمهور افزود: قانونی که مجلس مصوب کرد برای این است که مشکل‌ها به سرعت رفع شود، کار برای صادر کننده و وارد کننده سهل شود، کشورهایی که توانستند سرمایه گذار جذب و فعال اقتصادی خود را تشویق کنند با عملکردی بوده که توانسته کار سرمایه گذاری را برای سرمایه گذار سهل و آسان کند و این هم با صحبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: وزیر مربوطه کار را به سرعت پیگیری کند و نشستی با دست‌اندرکاران برگزار کند و ببیند گیر کار کجاست، آنچه مربوط به دولت و صدور مجوز است سهل و کار به سرعت انجام شود.

آیت الله رییسی یادآور شد: اکنون وضعیت نسبت به روزی که به بندر بوشهر رفته و از انبارهای اموال تملیکی بازدید کردیم به قبل متفاوت شده و گام‌های خوبی برداشته شده است و این کار با قوت ادامه یابد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزیر جهاد کشاورزی مساله بلاتکلیفی مالکیت زمین کشاورزان را دنبال کند چرا که استاندار هرمزگان اعلام کرد کشاورزان به دلیل مشخص نبودن وضعیت مالکیت‌شان رغبتی برای سرمایه گذاری در زمین کشاورزی خود ندارند.

وی ادامه داد: اگر کاری لازم است از طریق سازمان ثبت انجام شود پیگیری شود که وضعیت اینگونه نباشد و برای مردم ایجاد انگیزه شود.
آیت الله رییسی در خصوص پیشنهاد استاندار هرمزگان برای اختصاص زمین در شهید رجایی به کشورهای عضو اکو هم گفت: این قابل بررسی است و نیاز به تصمیم گیری کلان و کار حقوقی دارد و اکنون نمی‌توان نظر قطعی داد.

وی خطاب به مردم هرمزگان هم گفت: این سفر سریع و دیدار با نمایندگان اقشار و شورای اداری بود که دوست داشتم در جمع مردم هرمزگان باشم اما شرایط کرونایی چنین چیزی اقتضا کرده که از همین تریبون از آنان عذرخواهی می‌کنم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ضمن عرض سلام به همه مردم هرمزگان عرض می‌کنم ان‌شاءالله در فرصت دیگری به این استان سفر کنم و دیداری با آنان داشته باشم و نکاتی که در گزارش‌های هیات‌های اعزامی اعلام کردند یا بعد اعلام می‌کنند را پی‌گیری می‌کنیم.

آیت الله رییسی ادامه داد: شکل شورای اداری را به گونه‌ای قرار دادیم که با همه شوراهای اداری ۴۰ سال گذشته متفاوت است، در این نشست‌ها نماینده ولی فقیه، هم استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با نگاه رفع مشکل‌ها سخن می‌گویند.

وی اضافه کرد: وزرا هم پس از بررسی و کار کارشناسی کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند اعلام می‌کنند تا مدیران و همه مردم بشنوند و در انجام کار شریک شوند، این بخشنامه‌ای و نامه ای نیست و همه باید حس کنند این اتفاق باید رخ دهد.

رئیس جمهور یاد آور شد: چطور می‌شود که استانی در کنار دریا این همه امکانات فقر و بیکاری دارد، اکنون دنبال شناسایی مقصر نیستیم و دنبال این هستیم که ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد.

آیت الله رییسی اشاره کرد: بنا نداریم مسایل قبلی را دنبال کنیم اما تردید نداریم کوتاهی ها و ترک فعل‌هایی شده است که با این همه زمینه و ظرفیت در استان هرمزگان شاهد این میزان فقر هستیم.

وی افزود: خود را در این دولت موظف مبارزه با فقر، فساد و تبعیض می‌دانیم، به هیچ عنوان فقر زیبنده هرمزگان نیست، هر اقدام تبعیض آمیزی برای مردم و ما قابل قبول نیست.
رئیس جمهور گفت: خود را موظف به مبارزه با تبعیض می‌دانیم، آنچه تشخیص داده شود براساس موازین شرعی و قانونی است اجرا شود اجرای عدالت است، به خاطر این مشکل در کشور ایجاد شده که جاهایی قانون اجرا می‌شود و جاهایی قانون اجرا نمی‌شود.

وی یادآور شد: اگر قانون ضعیف است باید برویم قانون قوی تصویب کنیم، اجرا کردن قانون ضعیف بهتر از بی قانونی است و باید ضعف قانون را ترمیم کرد، هیچ سازمان و دستگاهی اجازه ندارد قانون را دور بزند و اجرا نکند.

رئیس جمهور گفت: در هرمزگان گردش مالی بالایی انجام می‌شود و هرجا این چنین باشد در کنار آن اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که لازمه جلوگیری از بروز فساد کنترل و نظارت است، مسوولان و دستگاه‌های نظارتی نظارت و کنترل داشته باشند تا هم توسعه یافتگی داشته باشیم و هم فساد نداشته باشیم.

آیت الله رییسی ادامه داد: اصولی که رهبری در سال‌های گذشته فرمودند همچنان برای ما اصل است، برای انجام این تحول نیازمند اراده جدی از ناحیه مسوولان و اثرگذاران هستیم و با گفتن و شنیدن اتفاقی رخ نمی‌دهد و مردم باید تحول را احساس کنند.

وی اضافه کرد: دولتی که می‌خواهد سرلوحه کارش تحول و اجرای عدالت باشد با دست و تلاش مسوولان و مدیران می‌تواند به این موفقیت دست یابد.


آیت االله رییسی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ در چهاردهمین سفر استانی برای بررسی وضعیت هرمزگان به این استان سفر کرده است.
۱۷ نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور، آیت الله ابراهیم رییسی را در این سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.
رییس جمهور پس از ورود به بندرعباس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور و هشت بندی میناب و روستای زلزله زده گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس شد و از نزدیک با مردم این مناطق به گفت و گو پرداخت و با مسایل آنان آشنا شده و دستورهای لازم را صادر کرد.
همچنین رئیس جمهور در جمع خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نخبگان وشورای اداری استان هرمزگان حضور یافت و سخنان مبسوطی ایراد کرد.

ارسال نظرات