خبرهای داغ:

سد‌های خوزستان دژی مستحکم مقابل ۴ سیلاب

سد‌های خوزستان نقش مهمی در مهار سیلاب‌ها با دبی لحظه‌ای بالا و جلوگیری از خسارت به مناطق پایین دست ایفا کردند.
کد خبر: ۹۴۰۸۱۱۸
|
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به وقوع بارش‌های شدید در مناطق بالادست سد‌های استان در یک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: سد‌های دز، مارون، گتوند علیا و کرخه در این بارندگی‌ها مانع وقوع ۴ سیل با دبی لحظه‌ای بالا شدند.

علی شهبازی اظهار داشت: سد‌های گتوند علیا و کرخه سیلاب‌هایی با دبی لحظه‌ای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد دز سیلاب با دبی لحظه‌ای ۲ هزار و ۹۲ مترمکعب بر ثانیه و سد مارون سیلاب با دبی لحظه‌ای یک هزار و ۳۶۸ مترمکعب در ثانیه را در روز‌های اخیر مهار کردند.

وی بیان کرد: بر اثر بارش‌های ثبت شده در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ دی ماه سال جاری، ۶۲۲ میلیون مترمکعب آب به مخزن سد‌های خوزستان وارد که از این میزان ۵۶۹ میلیون مترمکعب آن در سد‌های استان ذخیره شده است.

به گفته شهبازی؛ از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بارندگی ثبت شده در خوزستان برای سد‌های استان ۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آورد داشته است که این موضوع موجب شد تا حجم مفید مخازن استان به ۱۵ درصد افزایش یابد.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: پس از بارندگی‌های اخیر حجم مفید مخزن قابل استفاده سد‌های خوزستان یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با وجود بارندگی‌های خوب هفته‌های اخیر، وضعیت ذخیره آب قابل استفاده سد‌های خوزستان با شرایط نرمال فاصله زیادی دارد به همین دلیل مدیریت منابع آب همچنان ضروری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها