محمدرضا مردانی در دانشگاه امام خمینی (ره ) استان قزوین بر ضرورت جهاد علمی برای حل مشکلات اقتصادی کشور و لزوم جهاد تبیین توسط استادان و نخبگان برای مقابله با جنگ نرم و شناختی دشمن تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۱۰۲۶۲
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آیین تودیع و معارفه مسئولان سازمان بسیج اساتید استان قزوین که شب گذشته در سالن جلسات بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار داشت: مسئولین دانشگاه امام خمینی (ره) و همه برادران و خواهران دغدغه‌مند این دانشگاه باید به یاد داشته باشند که این دانشگاه ورای مسئولیت‌هایی که به عهده دانشگاه‌های جمهوری اسلامی گذارده شده است، باید بیرق دار مسئولیت‌های دیگری نیز باشد که اختصاصاً برای این دانشگاه تعریف شده است. در بند الف، ماده 1 از فصل اول اساسنامه اصلاح شده دانشگاه بین المللی امام خمینی که مردادماه سال 77 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، در صدر اهداف تشکیل این دانشگاه آمده است؛ « گسترش و تحقق فرهنگ اسلامی در جهان اسلام». این یعنی جمهوری اسلامی سالها قبل از اینکه به واسطه‌ی بیانیه‌ی گام دومِ مقام عظمای ولایت و سایر اسناد بالا دستیِ متأخر تشکیل تمدن نوین اسلامی را راهبرد علنی خود معرفی کند به شکلی به غایت هوشمندانه نرم افزارها و ملزومات این هدف را دیده بوده است.

خروجی دانشگاه‌ها باید تربیت افراد متخصص ِمتعهدِ بصیر و  مجاهد باشد / جهاد علمی استادان و نخبگان کشور نقش مهمی در رفع مشکلات اقتصادی کشور دارد

وی بیان کرد: این دانشگاه به واسطه‌ی اختیارات اختصاصی منعکس در اساسنامه‌ی خود باید حائز نقش بی بدیلی در ایجاد نرم ‌افزار این آرمانشهر یعنی تمدن نوین اسلامی باشد. به منظور نیل به این غایتِ مطلوب، ملزوماتی بر این دانشگاه مترتب است. 

مردانی جذب اساتید انقلابی و دغدغه مند را از ملزومات این دانشگاه عنوان کرده و گفت: در جذب و پذیرش استاد برای این دانشگاه باید معیارها و بخصوص‌ شاخصه های ارزشی و انقلابی به شکل اولی و حداکثری مدّ نظر قرار گیرند. یادمان نرود اینجا قرار است ناشر فرهنگ اسلامی باشد و قرار نیست خود درگیر دعواهای فرهنگی و سیاسی با اساتید غیر انقلابی باشد. قرار نیست استاد یا مدرسی غیر همسو بتواند سرعت تعالی و بازیگری این دانشگاه تمدن ساز را تضعیف کند. به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند، لزوم وجود اساتید مجاهد و انقلابی در این دانشگاه که از قرارگاه‌های محوری جهاد علمی و فرهنگی است بخاطر شرح وظایف خاص این دانشگاه بیشتر از مجامع علمی دیگر است.

مردانی از دیگر شاخصه‌های این دانشگاه را تربیت دانشجویان مجاهد عنوان کرده و اظهار کرد: رویه‌ی تحصیلی دانشجویان دانشگاه امام خمینی باید در تراز نام والا و شأن بالای این دانشگاه باشد. وقتی ما به واسطه عالی‌ترین ترین مرجع علمی و فرهنگی کشور، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این دانشگاه وظایف خاصی مقرر کرده ایم، به تبع باید برنامه و رویه ی تحصیلی دانشجویان این دانشگاه نیز متناظر و متناسب با وظایف مطروح و مشروح در اساسنامه‌ی دانشگاه باشد و گرنه اساسنامه‌ی این دانشگاه از حیّزِ انتفاع ساقط خواهد بود. در دانشگاه بین المللی امام خمینی سر فصل‌های آموزشی، مشی اساتید، فضای فرهنگی دانشگاه و خوابگاه‌ها، اهداف پژوهشی، همه و همه باید به نحوی باشد که خروجی این دانشگاه نه صرفاً یک متخصص که یک متخصص ِمتعهدِ بصیر و مجاهد باشد.

ایجاد گروه‌های تخصصی مسئله محور، رصد دقیق مسائل مبتلا به عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی کشور به منظور تطابق دائم سیستم علمی و آموزشی دانشگاه با نیازها و خلاءهای ِ حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه‌ی اسلامی و لحاظِ مختصات و ملزومات روز جامعه ی ایران و امت اسلامی در تدابیر و سیاست‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه از دیگر شاخصه‌هایی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن اشاره کرد.

مردانی در ادامه بر افزایش ارتباط موثر با ارکان علمی و فرهنگی تاثیر گذار در جهان بخصوص جهان اسلام در جهت آرمان‌های مندرج در اساسنامه‌ی دانشگاه و منعکس در بیانیه گام دوم تاکید کرده و افزود:  نباید قانع بود به انعقاد تفاهمنامه‌های ِ تشریفاتی، دو صد گفته چون نیم کردار نیست، اگر ما در قالب یک قراردادِ یک صفحه ای دو استاد موثر خارجی را جذب انقلاب کردیم این بسیار با ارزش‌تر از آن است که از یک همایشِ ظاهرا بین‌المللی یک خروجی جدید هم نداشته باشیم.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور افزود:‌ سازمان بسیج اساتید قزوین باید بتواند در این استان با همه دستگاه‌های استانی و بالاخص دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد.همچنین بسیج اساتید استان قزوین باید با تمام توان خود جریان انقلاب را یاری کرده و در تنظیم خط‌ مشی و سیاست‌گذاری توسعه در استان قزوین با استفاده از نیروهای اجرایی در استان میدان‌داری کند.

مردانی با اشاره به مزیت‌های نسبی استان قزوین در حوزه علمی و صنعتی افزود: وجود 70 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کنار شهرک‌های صنعتی در کشور کم‌نظیر است و همین می‌تواند فرصتی برای ورود اساتید استان به حوزه جهاد علمی باشد که نقش مهمی در رفع مشکلات اقتصادی مردم استان و کشور دارد. 

وی، ادامه داد: امیدواریم با حضور مدیریت جدید در رأس دانشگاه و همچنین بسیج اساتید تربیت نیرو برای آینده نظام، انقلاب و جهان اسلام با محوریت دانشگاه بین‌المللی حضرت امام شکل بگیرد.

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: دشمن ما در جبهه مقابل شکست سختی خورده و امروز حرفی برای گفتن در این حوزه ندارد و به خاطر برخی ملاحظات جرات نمی‌کند به میدان بیاید.

وی اضافه کرد: ولی دشمن امروز در جنگ ادراکی و شناختی به شدت ما را درگیر کرده و طبیعتاً یکی از مراکزی که بایستی در این زمینه میدان‌دار و پرچم‌دار باشد، دانشگاه است و این انتظار وجود دارد که اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان جنگ نرم بیرق‌دار این نبرد باشند. با این حال به دلایلی زمینه برای ایفای این مسئولیت الهی و انقلابی فراهم نشده است.

مردانی ادامه داد: باید با استفاده از ابزار رسانه، فضای مجازی، اجتماعات، مساجد و کلیه مراکزی که جوانان ما امروز در آنجا حضور دارند و فعالیت می‌کنند، این نقش به خوبی تعریف شود . یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که بسیج اساتید باید دنبال کند، جهاد تبیین است در قالب جهاد تبیین باید با حرکت‌های مذبوحانه دشمن که امروز سلاح‌های مجازی خود را در خانه‌ها و کنار فرزندان ما آورده مقابله کرده و در این جبهه هم میدان‌دار باشیم. اگر در جنگ سخت یک شهید می‌دادیم، یک نفر از جبهه ما کم می‌شد؛ اما امروز اگر یک نفر تلفات می‌دهیم، یک نفر از ما کم شده و به جبهه دشمن اضافه می‌شود و این خاصیت جنگ شناختی است.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: خودم و همه دوستان بزرگوار را به تأسی به "مکتب شهید مجاهد شهید سلیمانی" عزیز توصیه می کنم. شاید یکی از مهمترین کلید واژه‌هایی که ایشان در میان امّت اسلامی نشر دادند کلمه «میدان» بود. میدان یعنی به عرصه آوردن مجاهدانه‌ی همه توانائی خویش برای تعالی امت. سخت افزارِ جبهه‌ی مقاومت که شهیدانی چون شهید سلیمانی به قیمت خون خویش آن را از شرق تا غرب عالم گسترانیدند برای بقاء و تعالی نیازمند نرم افزارهائی است تا با تثبیت تسلط فرهنگی، علمی و اقتصادی مومنین بر سرتاسر جغرافیایِ اسلام، میراث اسلاف عزیز و مجاهد خود را حراست کند. قطعا یکی از متولیان و مراجع ذی صالح تهیه‌ی این نرم افزار، دانشگاه است. در این رهگذر بسیج اساتید دانشگاه که تجلیِ تخصص و تعهد است باید دانشگاه را با تمام توان یاری کند و چه در تنظیم خط و مشی و سیاست گذاری‌ها و چه در مقام عمل و اجرا نقطه‌ی اتکال انقلاب و نیروهای انقلابی در دانشگاه باشد؛ انشاءالله.

 

گفتنی است در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات مجاهدانه مهدی نجاتی آتانی در مدت خدمت خویش، طی حکمی از سوی محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، حسن ذوالفقارزاده به عنوان رئیس جدید بسیج اساتید استان قزوین منصوب شد.

انتهای پیام/

 

 

 
ارسال نظرات