زنجان-کارگاه آموزشی موسیقی تعزیه ویژه گروه‌های فعال استان زنجان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۱۰۵۸۴
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

مهدی خدایی؛ معاون فرهنگی حوزه هنری در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان گفت: با توجه و تأکید حوزه هنری زنجان به رویدادها و اتفاقات بومی استان در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف هنری علی‌الخصوص موضوعات آئینی توجه به هنر تعزیه و ارتقاء این هنر یکی دیگر اولویت‌های این نهاد فرهنگی بوده است. 

 

طبل تعزیه در حوزه هنری زنجان نواخته می‌شود

خدایی ادامه داد: هنر تعزیه به عنوان مشهورترین شاخه‌ هنرهای آیینی و سنتی از دیرباز در زنجان قدمتی طولانی داشته است و با توجه به قدمت این هنر، از سال‌های گذشته تابه‌کنون همه ساله در ایام محرم در مناطق مختلف استان مراسم‌های بسیاری در قالب تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی اجرا می‌شود و از آنجایی که آحاد مردم به راحتی می‌توانند با این هنر ارتباط برقرار کنند، معمولا در ایام محرم بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه در شهرستانها و روستاهای مختلف استان این هنر به عنوان یک پیشه خانوادگی، سینه به سینه از نسلی به نسل بعد انتقال یافته است گفت: همین امر سبب شده تا این هنر بصورت تجربی از بزرگان به نسل جوان انتقال یابد.

 

معاون فرهنگی حوزه هنری با اشاره به اینکه برنامه‌های عملیاتی و اجرایی حوزه هنری بر اساس سند تحول زیست بوم استان و چشم‌انداز تعیین شده در این سند با عنوان پرچمداری هنر عاشورایی و روایتگری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی زنجان برنامه‌ریزی شده است، گفت: طی تحقیق و پژوهشی که در مقطع تدوین سند تحول زیست بوم استان داشتیم و بر حسب تقاضاهای هنرمندان و خلاهای موجود در بخش‌های مختلف شاخه‌های هنری علی‌الخصوص هنر تعزیه، سبب گردید تا در راستای پیشبرد و ارتقاء این هنر از تمامی زوایا برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای علاقمندان به هنر تعزیه نیز جزء اولویت‌ها قرار گیرد.  

 

وی با عنوان اینکه در حال حاضر چندین گروه فعال تعزیه در استان فعالیت دارند، اما بخش‌های مختلف این هنر مخصوصاً موسیقی از لحاظ فنی و اجرایی دارای نواقصاتی است و حوزه هنری زنجان در نظر دارد با برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی تعزیه در جهت جبران خلاهای موجود در عرصه موسیقی تعزیه کارهای مثمر ثمری انجام دهد.

 

خدایی گفت: مسئولین گروه‌های تعزیه استان تا 15 بهمن ماه 1400می‌توانند سه نفر از اعضای فعال و مستعد خود را در رشته‌های ترومپت، نی و طبل‌ریز در جهت شرکت در این کارگاه آموزشی معرفی نمایید، وی محل برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را حسینیه عاشقان ثارالله عنوان کرد.

 

لازم به ذکر است؛ بررسی سیر تحولات و پیشینه تعزیه در زنجان با تأکید بر تعزیه در ارمغانخانه از کارهای پژوهشی حوزه هنری زنجان است که انجام پژوهش‌ آن از سال‌ها گذشته آغاز شده و در حال حاضر در مراحل انجام اصلاح نظرات کارشناسی توسط پژوهشگران می‌باشد.

 

ارسال نظرات