خبرهای داغ:
نگاهی بر لزوم اعتماد به جوانان در عرصه مدیریتی کشور

حوزه هنری قزوین «پرچمدار هنر پیشران پیشرفت» تا سه سال آینده/به دنبال تربیت نیروی کنشگر در حوزه انقلاب هستیم

رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: در نقشه تحولی این اداره، در سه سال آینده حوزه هنری استان قزوین «پرچمدار هنر پیشران پیشرفت» خواهد شد. تعریف ما از پیشرفت، تمدن نوین اسلامی است. لذا با ترسیم آینده و نقد گذشته، به بیان وضع حال می پردازیم و به دنبال آرمان شهر قزوین با عناصر بومی هستیم
کد خبر: ۹۴۱۲۰۵۲
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

قزوین_ به گزارش بسیج، تبیین ضرورت جوانگرایی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با تکیه بر آیات و روایات می­ باشد و سوال اصلی آن عبارت است از این که مبانی قرآنی و روایی جوانگرایی در اندیشه­ مقام معظم رهبری در ارکان مسئولین حکومت جمهوری اسلامی چه می­ باشد؟

مهمترین علل ضرورت جوانگرایی، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که جوانگرایی در نظر ایشان امری مسلم تلقی شده است؛ جلوگیری از انقطاع نسل انقلاب، الگوگیری از سیره پیامبر اکرم، تداوم خلاقیت و نوگرایی، پیشرفت کشور، مسئولیت در قبال نسل جوان، دست­یابی به آینده مطلوب، خستگی ناپذیری جوان، فطرت پاک و آگاهی و بصیرت جوان خلاصه کرد.

در مقابل، در صورت عدم توجه به جوانگرایی از سوی مسئولان، ممکن است شاهد انقطاع نسل انقلاب باشیم در حالی که در اندیشه­ رهبری تاکید ویژه­ ای به حفظ و تداوم نسل انقلاب شده است و این مهم در سخنرانی­ ها و دیدارهای ایشان متبلور است. به نظر می­ رسد هر یک از مولفه­ های مذکور می­ تواند به عنوان علتی مستقل برای ضرورت جوانگرایی محسوب گردد.

جوان‌گرایی ضامن تحقق چشم‌انداز متعالی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌است. تحقق راهبرد جوان‌گرایی بیش از هر اقدام دیگری نیازمند عزم و تعهد جمعی از سوی دولت‌مردان است و با برنامه­ های عملیاتی در طول زمان محقق شود.

به گزارش بسیج، امروز به دیدار جوان ترین مدیر قزوین رفتیم و از لابه لای گپ و گفتی که وی با جمع اصحاب رسانه حاضر در جلسه داشت، می شد به خوبی دریافت که جوان گرایی و سپردن مسوولیت به جوانان، در بسیاری موارد در مرحله شعار باقی مانده و مدیر جوان شهرمان، دل ناخوشی از این بی مهری برخی مسوولان شهری دارد.

جسارت، ایده و همت بالا، لازمه شکستن چارچوب های قدیمی و بی اثر

محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین، چهره ای جوان و «به اذعان تعریفی که از یک جوان انقلابی شده» جوانی انقلابی و سرشار از خلاقیت در شیوه مدیریتی است که از نگاه وی، لازمه رسیدن به تغییر و تحول، آگاهی از آسیب ها و مشکلات گذشته، آشنایی با وضعیت موجود و تدوین برنامه مدون برای آینده پیش روی است.

وی، جسارت، ایده و همت بالا را لازمه شکستن چارچوب های قدیمی و بی اثر می داند که بخش های مختلف جامعه گرفتار آن است و خلاقیت را اصل مهمی می داند که به واسطه آن می توان این قوانین بی اثر را شکست و آسیبها را مورد ارزیابی قرار داد تا با نقد شیوه حکمرانی به رضایت نسبی دست یافت چرا که حکمرانی در حوزه فرهنگ کار بسیار سختی است اما باید دید با چه تفکر و نیازهایی می توان به نقطه مطلوب رسید.

بهره مندی از ظرفیت های انقلابی در حوزه هنری

رئیس حوزه هنری که به ایجاد شیوه های نوین با استفاده از ظرفیت های انقلابی برای پرورش هنر انقلاب اعتقادی عمیق دارد معتقد است در این شرایط باید انقلابی تر عمل کنیم و چون به نظر می رسد حکمرانی فرهنگی ما متمرکز بوده لذا سعی کرده ایم آن را توزیع کنیم و به شهرستانها اهمیت بیشتری داده شده
و سعی شده از ظرفیت کسانی که جنس انقلابی تری دارند بهره گیری شود. با توجه به شاکله موجود و جنس جهت گیری ها به ویژه در حوزه ها و ادعای انقلابی گری بیشتری که داریم و قطعا در این مسیر سخت تر و حساس تر قدم برمی داریم.

رسالت ما عملیات در عرصه مسوولیت است

امامقلی در ادامه عمل گرایی را یکی از شاخصه های یک مدیر انقلابی می داند و معتقد است این مولفه در حوزه هنری قزوین جاری و ساری است و در همین راستا می گوید: باید در عمل وارد عرصه شویم و برهمین اساس با تمام کمبودها و کاستی ها استان را باید پوشش می دادیم. در این یک سال مدیریت، پیامی صادر نکردیم چرا که رسالت ما عملیات در عرصه مسوولیت است گرچه شأن ستادی داریم اما شأن در جهت الگوسازی و الهام بخشی است نه در بخش صدور پیام.‌

وی افزود: لذا سعی نکردیم تصدی گری و تنظیم نگری کنیم بلکه سعی کردیم تسهیلگری کنیم. خاصیت دستگاه در حوزه امور، همین تسهیلگری است. ما عموما در توزیع محصولات تمام تلاش خود را کردیم و اگر دری به روی ما بسته شد و نتوانستیم حرف خود را در صدا و سیما بزنیم با استفاده از درگاه های مجازی این امر را اجرا کردیم تا از این طریق بتوانیم پیام خود را منتقل کنیم و مشکلات مردم را با زبان هنر به گوش مخاطب برسانیم.

رییس حوزه هنری در ادامه عنوان کرد: در حوزه مدیریت ده تا پانزده درصد ارتقای موافقت نامه هر دستگاهی افزایش سالانه دارد. در حوزه مدیریت ۳۷ درصد ارتقای موافقت نامه داشتیم و اعتبارات ما از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با چهل درصد افزایش به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید که حدود ششصد میلیون تومان آن را در تولید عملیاتی به کار گرفتیم و ۲۴ درصد از این میزان را وارد عرصه فرهنگی کردیم.

ارایه ایده راه اندازی «شهرک سینمایی مشروطه»

وی با انتقاد از دستگاه های متولی فرهنگ اضافه کرد: بخش زیادی از فعالیت ما علاوه بر بخش سازمانی مربوط به وظایف برخی دستگاه ها همچون فرهنگی ورزشی شهرداری است. همچنان که هزینه فرهنگی ورزشی شهرداری حداقل دو برابر هزینه حوزه هنری است و قطعا ظرفیت بیشتری برای اجرای برنامه های فرهنگی دارد.

امامقلی در ادامه با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت های تاریخی شهر قزوین از سوی دستگاه های متولی افزود: قزوین دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی، ظرفیت های زیادی برای اجرای طرح های خلاقانه در امر گردشگری دارد که یکی از این ظرفیت ها، سرای سعدالسلطنه است. ایده راه اندازی «شهرک سینمایی مشروطه» را ارائه کرده ایم تا همچنان که ظرفیت صنایع دستی برای هنرمندان ایجاد شده، ظرفیت سینمایی این فضای تاریخی نیز مورد استفاده قرار گیرد که قطعا فضای مناسبی در صنعت توریسم ایجاد خواهد کرد.

به دنبال تربیت نیرو برای کنشگری در حوزه انقلاب هستیم

وی یکی دیگر از برنامه های حوزه هنری را تربیت جوانان کنشگر در عرصه مطالبه گری در حوزه انقلاب خواند و اضافه کرد: ما به دنبال تربیت نیرو برای کنشگری در حوزه انقلاب هستیم. چیزی که ما در اختیار داریم بر محتوا سپاری مدل و نرم افزار است تا یک جوان در عرض چند ماه نظام تحلیل گری را بیاموزد و ریشه شناسی مشکل کرده و کنشگری لازم را نسبت به این مشکل داشته باشد و این کنشگری منجر به یک اتفاق اجتماعی شود. یعنی یک هنرمند جامع الاطراف باشد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود مهاجرت هنرمندان قزوینی را یکی از معضلات استان خواند و ادامه داد: متاسفانه همچنان شاهد مهاجرت هنرمندان قزوینی به پایتخت و دیگر استان ها هستیم و یکی از عوامل مهاجرت هنرمندان استان به پایتخت، نبود زیرساخت های تولید محتواست، بر همین اساس تلاش کردیم بخشی از این کمبودها را جبران کنیم و امکان تولید مستند و آثار هنری در قزوین مهیا شود تا انگیزه ماندن هنرمندان در شهر تقویت گردد.

حوزه هنری استان قزوین «پرچمدار هنر پیشران پیشرفت» تا سه سال آینده

امامقلی به بیان چشم انداز حوزه هنری برای چندین سال آینده پرداخت و افزود: در بخش میدان به عبرت پژوهی گذشته، نقد وضعیت موجود و چشم انداز آینده توجه ویژه ای داشته ایم و فرصت های انقلاب اسلامی در استان را پیگیری کردیم. هویت، کلیدواژه ای است که برای نوجوان و جوان قزوینی مورد توجه ما قرار گرفت. با توجه به پیشینه قزوین و هنرمندانی که مردمی بودند و نشان از هویت غنی قزوین در حوزه هنر دارد لذا به دنبال ترسیم بیست سال آینده قزوین با ترغیب هنرمندان جوان و نوجوان هستیم و این نگاه به آینده اهمیت ویژه ای برای ما داشت.

امامقلی گفت: در این نقشه تحولی، در سه سال آینده حوزه هنری استان قزوین «پرچمدار هنر پیشران پیشرفت» خواهد شد. تعریف ما از پیشرفت، تمدن نوین اسلامی است. لذا با ترسیم آینده و نقد گذشته، به بیان وضع حال می پردازیم. بدنبال آرمان شهر قزوین با عناصر بومی هستیم که در این سند و نقشه راه تعداد شش راهبرد تعریف شده که تببین و تقویت گفتمان هنر پیشرفت، تربیت نسل جدید هنرمندان انقلابی در رشته های تاریخ شفاهی، ادبیات داستانی و فیلم سازی، توسعه هنر مردمی، توسعه کمی و کیفی تولیدات هنری استان، توسعه مخاطبان محصولات سه گانه هدف به صورت استانی و ملی و توسعه سازمانی در راستای چابک سازی ستاد و تولید محتوا مورد توجه قرار گرفته است.

۱۸ هزار مخاطب بیننده فیلم های اکران شده از سوی حوزه هنری

وی با اشاره به اکران فیلم از سوی حوزه هنری با همکاری اداره کل اوقاف استان بیان کرد: این یکی از مسوولیت های برخی ادارات همچون شهرداری است و حوزه هنری مسئولیت بر زمین مانده برخی دستگاهها را انجام می دهد که با این اقدام نواقص سایر دستگاه های متولی فرهنگ را پوشانده است. باهدف بیان بخشی از واقعیات انقلاب و فقط در یک اقدام، در ۳۰ مسجد حدود ۱۰۰ نمایش فیلم در سطح استان اکران کردیم.

امامقلی گفت: با اکران ۸۶ فیلم در ۲۹ روستا و ۵۷ شهر استان بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم در اکران این فیلم ها و نمایش های صحنه ای حضور داشتند.همچنین در ۴۹ روستا فیلم کوتاه و شش روستا محله هنر صحنه ای اجرا شد و همکاران ما بیش از ۳ هزار و ۲۹۰ کیلومتر مسیر را طی کردند تا این فیلم ها را نمایش دهند. که این حضور مردمی موجب ارتباط با ما شد و این اقدام و ارتباط برای ما بسیار ارزشمند بود. جریان تحولی در استان از حوزه هنری شروع شد و برای اولین بار محیط قراردادی نمایش را تغییر دادیم. همچنین طی یکسال گذشته خلق ۲۶ اثر نمایشی و ۷۷ نمایش صحنه ای بچه های مسجد، از برنامه های حوزه هنری بوده است.

امامقلی در پایان با اشاره به کمبودهای حوزه سینمایی قزوین گفت: امسال ۳۰۰ میلیون تومان از تهران برای اجرای فیلم های فجر محقق کردیم. جشنواره فیلم فجر تنها فستیوال سینمایی تراز در کشور است و بسیاری از استان‌ها فیلم های این جشنواره را اکران می کنند. در این مسیر متولی اصلی ارشاد است. هرچند شرایط سینماهای استان قزوین مناسب نیست اما با همین شرایط نامناسب، فضای اکران فیلم های فجر را ایجاد کرده ایم.

به گزارش بسیج، ویژگی‌های مربوط به دوران جوانی، آنقدر حیاتی و قابل توجه است که یک جوان به پشتوانه آن می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر سرنوشت خود و ملت و کشورش داشته باشد. نشاط، توجه و گرایش به جنبه‌های معنوی، توانایی، خلاقیت و ابتکار، شجاعت، خطرپذیری و برخورداری از امید از جمله این ویژگی‌هاست. رهبر معظم انقلاب بر همین اساس، همواره بر جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان صالح، مؤمن، انقلابی و جهادی در عرصه‌های مختلف تأکید کرده‌اند.

مناسب است تا مسوولان با دغدغه بیشتری از نیروی جوان و انقلابی که دارای ایده و خلاقیت در حوزه مدیریتی خود می باشد، حمایت کنند که این امر از دغدغه های مهم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با نگاه به توسعه کشور است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار