به مناسبت ایام الله دهه فجر؛

برگزاری همایش بزرگ بر مدار امید در شهرکرد

همزمان با چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی، همایش بزرگ بر مدار امید در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۱۳۸۴۲
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ به نقل از روابط عمومی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان، همایش بزرگ بر مدار امید به همت جبهه فرهنگی و با همکاری بسیج دانشجویی و هلال احمر شهرکرد و با حضور حجت الاسلام و المسلمین راجی و شعر سرای پوریا شهبازی از شاعران جوان و آینده‌دار استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین راجی با توجه به قرار گرفتن در چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گفت: در زمینه «اقتدار» کشورها معمولا در علوم سیاسی هفت مولفه مطرح می‌شود و بر اساس آن تعیین می‌کنند که یک حکومت مقتدر و قدرتمند است یا خیر. این مولفه‌های مطرح عبارتد از: قدرت نظامی، قدرت امنیتی یا همان مقابله با جریان‌ها و عملیات‌های تروریستی، تاثیرگذاری بر تحولات بین المللی، علم، اقتصاد، معنویت و نیروی انسانی.

دست برتر ایران در اولین مولفه اقتدار و در قدرت نظامی

حجت الاسلام راجی درخصوص اهمیت اولین مولفه اقتدار که قدرت نظامی است گفت: وقتی کشوری موفق به غارت بقیه کشورها می‌شود و در جهان آقایی می‌کند به خاطر این است که قدرت نظامی خوبی دارد.

وی با اشاره به بودجه نظامی در کشورهای مختلف و مقایسه آن با ایران گفت: بودجه نظامی ایران دوازده میلیارد دلار در سال است درحالیکه این رقم در آمریکا هفتصد برابر ایران می‌باشد. در کشورهای دیگر هم وضع بر همین منوال است و بودجه نظامی هر یک از کشورهای ژاپن، عربستان و… چندین برابر ایران است.

حجت الاسلام راجی با اشاره با شکست غرب در اجرای نقشه‌هایش در خاورمیانه گفت: از بعد از ۱۱ سپتامبر تلاش برای اجرای نقشه خاورمیانه جدید شروع شد و مجریان اصلی این طرح در منطقه اسرائیل و امریکا بودند. ترامپ اعتراف کرد که برای پیاده سازی این طرح هفت هزار میلیارد دلار توسط آمریکا هزینه شده و شکست خورده‌اند. این حجم از هزینه را در مقابل بودجه نظامی ایران قرار دهید و می‌بینید که علاوه بر آنکه در برابر آن هزینه دشمن هیچ است، بلکه چه دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم.

رزمایش چالش هزاره و به چالش کشیده شدن غرب

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به «رزمایش چالش هزاره» و اینکه بر اساس این رزمایش مهم، ما بیست سال قبل آمریکا را شکست داده‌ایم گفت: در رزمایشی در سال ۲۰۰۲ که بزرگترین رزمایش آمریکا بوده و ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه داشته، آمریکا از ایران شکست خورده است. این رزمایش که با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس واقعیات میدانی توسط آمریکا طراحی و اجرا شده، نتایج جالبی داشت که البته تا سالها توسط آمریکایی این مسئله کتمان شد تا اینکه چندین سال قبل، یکی از افسران امریکایی اطلاعاتی را در مورد این رزمایش منتشر کرد که بر اساس آن در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران در سال 2002؛ ایران روزانه حداقل بیست هزار آمریکایی را می‌کشد و روز سوم جنگ ایران پیروز این جنگ خواهد بود.

حجت الاسلام راجی با اشاره به دست برتر ایران در منطقه گفت: از پایان جنگ جهانی دوم تا الان تقریبا هشتاد سال می‌گذرد. امریکا در طی این سالیان بیش از ۱۳۰ جنگ کرده. در طول این هشتاد سال یک کشور جرات نکرد یک هفت‌تیر بردارد و به سمت پادگان‌های آمریکا شلیک کند؛ درحالیکه ما بعد از شهات حاج قاسم مهمترین پایگاه امریکا در منطقه که عین الاسد بود (یعنی چشم شیر بود) را زیرورو کردیم. همه اینها نشان دهنده دست برتر و قدرتمند ایران در مولفه قدرت نظامی است.

دست برتر ایران در دومین مولفه اقتدار

حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی با اشاره به دومین مولفه اقتدار که قدرت امنیتی و توانایی مقابله با جریان‌ها و عملیات‌های تروریستی است؛ گفت: ما چهل سال پیش، ناامن‌ترین کشور دنیا بودیم به طوریکه در طول یک سال و نیم؛ رییس جمهور، نخست وزیر، رییس قوه قضاییه، بیش از بیست نماینده مجلس و بسیاری از مغزهای متفکر و شخصیت‌های ما را ترور کردند. این در شرایطی است که به گزارش خود کشورهای خارجی؛ در حال حاضر ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه جهان است. این هم نشان دهنده دست برتر ایران در دومین مولفه اقتدار است.

جریان منا نشان دهنده قدرت و قوت ایران در سومین مولفه اقتدار

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به «تاثیرگذاری بر تحولات بین المللی» به عنوان سومین مولفه اقتدار گفت: امریکن اینترست به عنوان معتبرترین مرکز در رابطه با اطلاعات مرتبط با قدرت کشورها که زیر نظر فوکویاما در امریکا مدیریت می‌شود اعلام کرده که ایران هفتمین کشور قدرتمند دنیا است.

حجت الاسلام راجی با اشاره با جریان منا و ذکر خاطره‌ای در اینباره گفت: عربستان اصلا ما را آدم حساب نکرد و تا توانست ایران را تحقیر کرد. آقای اوحدی تعریف می‌کرد تا پنج روز ما درخواست جلسه می‌کردیم و هیچ پاسخی از طرف عربستانی دریافت نمی‌کردیم. بعد پنج روز پنج نفر آدمی که اصلا معلوم نبود کی هستند و چه کاره‌اند برای مذاکره آمدند و گفتند ما هشت گور دسته جمعی کنده‌ایم و همه را در آنجا خاک می‌کنیم. در همان جا و در طی جلسه متوجه شدیم حضرت آقا سخنرانی کرده‌اند و گفته‌اند برخورد ما سخت و خشن خواهد بود. وقتی در همان جلسه طرف مقابل متوجه شدند که آقا چنین سخنانی انجام دادند، رفتارشان به کلی تغییر کرد و دقایقی به بیرون از محل جلسه رفتند و سپس برگشتند گفتند ما برای شما هواپیمای اختصاصی می‌گیریم تا با ولیعهد دیدار کنید. همان شب دیدار صورت گرفت و کلیه خواسته‌های ما پذیرفته شد درحالیکه برای هیچ کشوری چنان کاری نکردند.

وی در ادامه افزود: این مسائل نشان دهنده عمق تاثیرگذاری ایران در مسائل منطقه‌ای و در نتیجه موفقیت ایران در این بعد از اقتدار است.

سرعت 11 برابری تولید علم نسبت به میانگین جهانی نشان دهنده دست برتر ایران در چهارمین مولفه اقتدار

حجت الاسلام راجی درادامه با اشاره به مولفه علم در زمینه اقتدار کشورها افزود: ایران در زمینه‌های مختلف علم جز چند کشور دنیا است. حالا ممکن است بسیاری‌ها بگویند این رشد علمی طبیعی است و هر کشوری بود این میزان رشد را داشت. در پاسخ به اینها باید گفت بنا به گفته منابع بین المللی رشد علمی و تولید علم ایران یازده برابر میانگین تولید علم دنیا است.

وی با اشاره به شبهه دیگری که در این زمینه وجود دارد گفت: عده‌ای می‌گویند مقالات تولیدی ایران بی‌کیفیت است. ما در پاسخ به اینان می‌گوییم: هر کشوری در دنیا که توانسته علمش را به ثروت گره بزند چهار مرحله را طی کرده: آموزش محوری، پژوهش محوری، فناور محوری و تولید محوری. این سیر در کشورهایی چون انگلیس از سیصد تا پانصد سال، در امریکا صد و شصت سال، در ژاپن بیش از صد سال طول کشیده است درحالیکه ما بیست سال پیش وارد مرحله پژوهش محوری شدیم و در سال ۲۰۱۴ نسبت مقالات با کیفیت‌مان نسبت به جمعیتمان بنا بر گزارش‌های بین المللی بالاتر رفت و وارد مرحله سوم شدیم. در سال ۲۰۱۸ باید وارد مرحله نهایی می‌شدیم که متاسفانه مسئولینی که حاکم بودند اصلا قائل به تولید نبودند و این یک مقدار موجب عقب افتادن این موضوع شد.

مصیبتی به اسم غرب زدگی

وی در ادامه گفت: به عقیده من با همت جهادی می‌توان تا یک سال و نیم آوار برداری گذشته انجام شود و بعد از آن وارد مرحله تولید شویم. تا زمانی که تولید درست نشود، مشکلات اقتصادی ما مجددا تکرار می‌شوند.

حجت الاسلام راجی با اشاره به دوران پهلوی گفت: اشتباه محمدرضا شاه در این زمینه این بود که به جای اینکه از علم به تولید برسد، می‌خواست از خرید کارخانه به پیشرفت برسد و مسیر را برعکس رفت؛ زیرا وقتی کارخانه را خرید مجبور شد نیروی انسانی متخصص، مواد اولیه و بسیاری چیزهای دیگر را هم بخرد و به ایران بیاورد درحالیکه این مسئله الگویی اشتباه است.

ضعف در سه مولفه اقتدار به جهت حاکمیت تفکر غربگرا

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با اشاره به پنجمین مولفه اقتدار که اقتصاد است گفت: ما وضع‌مان در اقتصاد خراب است . البته این به معنای این نیست که نسبت به قبل انقلاب افت کرده‌ایم بلکه به معنای فاصله داشتن از وضعیت ایده آل مد نظر راست؛ زیرا در چهل سال پیش؛ ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر بودند و این آمار تا قبل از بر روی کار آمدن دولت روحانی به حدود ۸ درصد رسیده بود و البته با روی کار آمدن دولت روحانی در واقع ما در غرب‌گراترین دوران جمهوری اسلامی بودیم و در این دوران حداقل سه موج گرانی تجربه کردیم و قطعا وضعیت‌مان نسبت به قبل از دولت روحانی بد شده ولی باز نسبت به قبل از انقلاب تا حدودی قابل دفاع است.

معنویت و نیروی انسانی از مولفه های اقتدار کشورهاست

حجت الاسلام راجی با اشاره به مولفه‌های «معنویت» و «نیروی انسانی» که از مولفه‌های اقتدار کشورها است گفت: در این دو زمینه هم ما چندان رشدی نداشتیم.

وی در ادامه در خصوص مولفه نیروی انسانی گفت: وضعیت جمعیت‌مان که مرتبط با مولفه نیروی انسانی است، خوب نیست. به طوریکه اگر میزان رشد جمعیت ۲/۲ درصد باشد ما در خط بقا هستیم و این درحالی است در شرایط حاضر این میزان یک و شش دهم درصد است؛ یعنی ما در خط انقراض هستیم.

حجت الاسلام راجی در پایان افزود: پس ما در چهار مولفه اول قوی هستیم و حرف برای گفتن داریم ولی در سه مولفه دیگر ضعیفیم و باید بر روی آنها کار کنیم. در چهار مولفه اول فرهنگ و تفکر انقلابی و جهادی حاکم بوده درحالیکه در سه بعد دیگر اکثرا تفکر غربزده جریان داشته و چندان دستاوردی نداشته‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار