به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، رضا فریدزاده سرپرست این سازمان با اشاره به اهمیت طرح افکار مختلف و تضارب آرا در شکلگیری تعالی فکری گفت: سعی داریم در مسابقات مناظره دانشجویان بگوییم برای اینکه جامعه و دانشگاه، در مسیر تعالی و رشد قرار بگیرد و بتواند آزادانه در مورد مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … اظهار نظر کند باید در این مسیر و این راه حرکت کند.
وی با بیان اینکه مسابقات مناظره سالها است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال برگزاری است، گفت: این درحالی است که قرنها قبل از اینکه غربیها به فکر برگزاری این مسابقات بیفتند، سابقه درخشان و طولانی از برگزاری مناظرات توسط امامان معصوم (علیهم السلام) و علما و فضلای اسلامی و ایرانی وجود دارد که از آن جمله میتوان به مناظرههای امام رضا (ع) که مناظرههای معروفی هستند، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه مناظرههای قانونمند، هدفمند، با ارائه ی استدلالهای منطقی و محکم به همراه رعایت اخلاق و ادب مناظره، ریشه در فرهنگ عمیق و اصیل اسلامی و ایرانی دارد، اذعان داشت: کرسیهای آزاداندیشی همواره مورد تأیید و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و به تعبیر ایشان، رشد اجتماعى، علمى، فکرى و فلسفى بدون آزاداندیشى امکان ندارد.
فریدزاده افزود: گاهی در جامعه و بین اقشار مختلف شاهد هستیم که کوچکترین امکان گفتگو درباره یک موضوع حتی ساده فراهم نمیشود و این در حالی است که میتوان از بستر مناظرات و کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه بهره برد و به دانشجو در رسیدن به بلوغ سیاسی و اجتماعی کمک کرد.
وی ضمن بیان اینکه دانشجویان و تیمهای شرکت کننده در این مسابقات قرار نیست فقط از موضوع مورد مناظره دفاع کنند و یا با آن مخالفت کنند، خاطرنشان کرد: در مسابقات مناظره دانشجویی، همه فرصتی برای بیان افکار و ایدههای خود دارند و این ایجاد شرایط برای طرح فکرها و اندیشهها و نقد منصفانه، باعث میشود از تمام طیفها و گروهها در این مسابقات حضور یافته و بر شور برگزاری آن بیفزاید.
وی تصریح کرد: برخلاف تریبون آزاد که فرد فقط نظر خود را بیان میکند، مناظرات دانشجویی فرصتی را فراهم میکند تا دانشجویان هنر خوب شنیدن و حسن استماع را تمرین کنند. در این مناظرات از قبل پیرامون گزاره مورد بحث، تحقیق و مطالعه صورت گرفته و در حین مناظره نظرات مخالف شنیده میشود و در نهایت جمعبندی اتفاق میافتد.
در مناظرات دانشجویی که شعار آن «مناظره فرصتی برای یادگیری» است، سعی شده است نحوه برگزاری به گونهای باشد که اگر در یک مسابقه به دلیل استدلالات قویتر تیم مقابل به این نتیجه رسید که نظر او نظر درستی نیست، این را بپذیرد و در پذیرفتن نظر حق یا نزدیک به حق تردید نکند.
برگزاری مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند
در ادامه مهدیه شاه نظری مدیر مرکز ملی گفتوگو، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران با اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای دهمین دوره مسابقات مناظره از 9 بهمن الی 20 بهمن به صورت برخط گفت: در این دوره از مسابقات 54 مناظره بین 50 تیم برگزیده مرحله استانی/ دانشگاهی انجام و هر مناظره توسط سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور داوری شد.
وی ادامه داد: مرحله استانی/ دانشگاهی این مسابقات در تابستان و پاییز گذشته با حضور بیش از 400 تیم دانشجویی در 36 واحد جهاد دانشگاهی سراسر کشور برگزار و با تقسیم بندی واحدهای برگزار کننده مسابقات در چهار منطقه تهران و شمال کشور، جنوب و جنوب غربی کشور، غرب و شرق کشور مسابقات منطقهای آغاز شد.
در منطقه شرق، تیم های زبان سرخ، شوکران، امید و بهار اندیشه به ترتیب از استانهای سمنان، خراسان رضوی، گلستان و خراسان رضوی به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم شدند.
در منطقه غرب نیز تیم های ئاشتی از کردستان، خطایی از اردبیل ، کوک از زنجان و شهدای گمنام از همدان به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم مرحله منطقه ای شدند.
تیم های نیک آیین از اصفهان، جهاد علمی از دانشگاه صنعتی اصفهان، وفاق ملی از فارس و حق جو از بوشهر موفق شدند از منطقه جنوب به مرحله کشوری مسابقات صعود کنند.
تیم های مدافعان فرهنگ از قزوین ، نبض از دانشگاه امیرکبیر، ایمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شباویز از دانشگاه علم و صنعت نیز نمایندگان منطقه تهران و شمال کشور در مرحله کشوری مسابقات هستند.
مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند آغازخواهد شد و تا 9 اسفند ادامه دارد.
گفتنی است تا مرحله یک چهارم مسابقات به صورت آنلاین و در صورت مساعد بودن شرایط کرونایی مرحله نیمه نهایی و فینال مسابقات به صورت جضوری برگزار خواهد شد.
هم اکنون سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اولین و تنها برگزار کننده این نوع مسابقات درحوزه دانشجویی در سطح کشور است و با برگزاری ۹ دوره موفق مسابقات ملی مناظره دانشجویی در حال برگزاری دهمین دوره مسابقات است.
شایان ذکر است علاوه بر مسابقات دانشجویی مناظره، این مرکز در سال جاری در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خصوص ضرورت راهاندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی اقدام به اجرای طرح حکمت در قالب برگزاری 30 کرسی آزاداندیشی با همکاری ۲۰ واحد جهاد دانشگاهی نموده است.
در جریانها و تحولات سیاسی و اجتماعی تببین جایگاه مهمی دارد
دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اساسا هر حرکت انسانی، فرهنگی و اجتماعی، قاعدتا باید با تبیین همراه باشد؛ چون ما با انسان و جامعه سروکار داریم. انسان و جامعه حرکت نمیکند مگر اینکه مسیر آیندهاش روشن و مشخص باشد و عموما انسانها، بهویژه اهل فرهنگ و خرد و فرهیختگان بر این اساس عمل میکنند.
وی با تاکید بر اینکه در جریانات و تحولات سیاسی_اجتماعی تبیین بسیار جایگاه مهمی دارد اذعان داشت: در انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) مبارزه را با چند سخنرانی شروع میکند که در حقیقت، با این سخنرانیها، تبیین آغاز شد و دقیقا از 10 بهمن سال 1348 تا 20 بهمن همان سال، امام خمینی(ره) به عنوان پیشگاه تراز اول انقلاب اسلامی، در درسهای فقهی خودشان، بحث نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را تبیین میکنند.
وی افزود: اعلامیه، سخنرانی، انتشار کتاب «امالسلام» امام که به صورت یک کتاب کاملا ممنوعه میآید و در بین مردم توزیع میشود و سایر اقداماتی که در راه اعتلای نهضت انجام میشود، همه بر هدف تبیین استوار است. لذا تبیین یک امر ضروری برای جامعه و فرد انسان برای حرکت میباشد.
رحیمیان در خصوص واژه جهاد که مقام معظم رهبری به کار بردند نیز تصریح کرد: جهاد یک واژه خاص است که در مواقع خاص و فوقالعاده از آن استفاده میشود استفاده از واژه جهاد از سوی مقام معظم رهبری، نشاندهنده وضعیتی فوقالعاده است.
وی ادامه داد: باید درخور این واژه، حضورمان هم جهادی باشد. این وضعیت فوقالعادهای که دشمن برای کشور ایجاد کرده است و جنگ نرمی و شناختی که با آن روبرو هستیم، بجز با یک حرکت جهادی و تبیینی، قابل مقایسه نیست. تغییر باورها، هنجارها و ارزشها، هدف دشمن از این جنگ شناختی است تا مردم و بخصوص جوانان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند دیکتاتوری رسانه دارد کاری میکند که مردم و جوانان ما را تحت تاثیر قرار بدهد خاطرنشان کرد: به نظرم این اولا وظیفه رسانههای کشور بهویژه رسانههای جهاد دانشگاهی است که در این مسیر حرکت کنند و این دیکتاتوری رسانه غرب را که واقعا ارزشها و باورهای مردم را هدف قرار دادهاند، انشالله دچار مشکل کنند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که طوری حرکت کنید که حرکت دشمن را پیشبینی کنید و میفرمایند که مثل یک شطرنجبازی که دارد در عرصه شطرنج حرکت بعدی رقیب خودش را میبیند، شما در جهاد تبیین و جهاد رسانهای کاری کنید که بتوانید حرکت بعدی دشمن را فعالانه و نه منفعلانه تشخیص بدهید و بر اساس آن عمل کنید که بتوانیم برنامه دشمن را خنثی کنیم.
در راستای بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم جهاد تبیین و ضرورت روایت حقیقتها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف آنها، مراسم افتتاح دبیرخانه دانشجویی «جهاد روایت و تبیین» و رونمایی از نشان و سایت دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین (jrt.mfjd.ir) و همچنین، پوستر نخستین همایش ملی- دانشجویی جهاد تبیین، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
این برنامه امروز (۲۵ بهمنماه ۱۴۰۰) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنهای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین»، دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه و تحول فکری انسانها
دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران باتاکید بر ریشهیابی علت کندی در حوزه فرهنگ و مخصوصاً علوم انسانی گفت: معتقدم علت این امر به اخلالهایی برمیگردد که در روند انقلاب ایجاد شد. برای بررسی این اخلالها باید به عقب برگردیم. انقلاب اسلامی در یک محیط کاملاً باز، اصول و مبانی خود را عرضه کرد و در کنار آن، گروههای دیگر هم مبانی خود را عرضه کردند. اما چرا یک راهحل (انقلاب اسلامی) توانست در میان جامعه اکثریت مطلق را به دست بگیرد؟ این موضوعی است که زیاد از آن غفلت شده است
سلیمی نمین با بیان اینکه شخصیتهای زیادی تلاش کرده بودند تا مبانی تفکر اسلامی که دچار تحریف شده بود را تصحیح کنند. خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) دارای ویژگیهای مهمی بود و ثابت کرد که انقلاب، از این ظرفیت وجودی که بتواند چتری برای همه دارندگان اندیشههای مختلف باشد، برخوردار است.
وی افزود: امام خمینی (ره) به این جمعبندی رسید که هیچ عامل دیگری الا اسلام نمیتواند منشأ تحول در ایران باشد. حضرت امام(ره) میتوانست با یک اظهارنظر مختصر، بسیاری از جریانات سیاسی را از میدان بیرون کند اما چنین کاری نکرد چون انحصارطلب نبود.
وی تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده میکنیم که حضرت امام در شورای انقلاب یا ساختار اجرایی کشور نگاه صنفی و به هیچ عنوان انگیزه قدرت نداشتند و یا اینکه مثلاً امتیازی ویژه برای فرزند خود در نظر بگیرد؛ امروز نباید به گونهای عمل کنیم که چنین ترسیم شود که حضرت امام قدرتطلب بوده و سایر جریانها را بیرون کرده است چراکه اینها با واقعیات انقلاب همخوانی ندارد.
سلیمی نمین تصریح کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به الزامات حکومتداری توجه داشتیم، یعنی بتوانیم به همه اقشار جامعه ولو اینکه با ما مخالف هستند، نشان دهیم که به دنبال صیانت از منافع ملی هستیم. آیا این دیدگاه نسبت به حکومتداری امروز وجود دارد؟ نه، خیلی در نگاه به حکمرانی کوچک شدهایم.
وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل به الزامات حکومتداری توجه داشتند یعنی همه اقشار را ولو مخالف به وحدت دعوت کردند و به دنبال تخریب آنها نبودند بلکه هدفشان منافع جامعه بود. باید برای همه به درستی تبیین شود، آنچه موجب توفیق انقلاب اسلامی شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر نوع تفکری بود. امام خمینی (ره) به هیچ وجه انگیزه قدرت نداشت. لذا وظیفه ماست که در انقلاب اسلامی مطالعه کرده و روش امام را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم از آن در راستای جهاد تبیین استفاده کنیم.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در حوزه فرهنگ نگاههای بسیار محدودی داریم و باید در این حوزه، نگاههای کلان به جامعه داشته باشیم؛ همه سلایق جامعه را زیر چتر خود قرار دهیم و نگاه ما محدود به یک قشر خاص نباشد. کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه، اصل قرار دادن تحول فکری انسانها و انقلاب اسلامی با این تفکر پیش رفت و خود مردم به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند زیر بار سلطه، شئون انسانی خود را حفظ کنند.