بیانیه امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان خطاب به وزیر ارشاد؛

گفتمان سینمای انقلاب اسلامی، مبیّن کرامت زن در اجتماع باشد

در بیانیه امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان خطاب به وزیر ارشاد تاکید شد: گفتمان سینمای انقلاب اسلامی، می‌بایست مبیّن کرامت زن در اجتماع، استحکام بخش نهاد خانواده و تعهد زوجین نسبت به هم باشد.
کد خبر: ۹۴۱۶۵۸۰
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان در بیانیه ای خطاب به وزیر ارشاد تاکید کرد: 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

«ن (۱) وَ القَلَمِ وَ مَا یَسطُرون (۲)»

قسم به قلم (۱) و قسم به آنچه با آن می‌نویسند (۲)
سوره مبارکه قلم- آیات ۱ و ۲

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

بدون شک هنر، دقیق‌ترین و رساترین وسیلۀ انعکاس اندیشه‌ها و آرمان‌های یک ملّت است. درخشش هنر در عرصه فرهنگ نیز موجب بالندگی و تکامل و نوید بخش جامعه‌ای پرنشاط، پرامید و پیشرو خواهد بود.

به فرموده مقام معظم رهبری {حفظه الله تعالی}: «انقلاب اسلامی ایران به هنر نیازمند است و هنر انقلاب میبایست هنری ممتاز، فاخر و پیشرو باشد.»

در این میان، هنر سینما قطعاً هنری برتر و فوق العاده است. هنری که شأن آن مؤثر بودن در پیشرفت و اعتلای کشور است. هنری که بازتاب عقاید، دیدگاهها، فرهنگ و رویکرد یک ملّت است.

مقولاتی همچون هنر متعهد، هنر دینی و هنر انقلابی؛ بار‌ها و بار‌ها در کلام رهبری انقلاب اسلامی مطرح شده و مسئولیت نهاد‌های انقلابی نقش آفرین را در برابر اجتماع و ارزش‌های الهی مورد توجه قرار داده و ورود به این عرصه را «جهاد» خطاب می‌کنند!

علیرغم تمام این توصیه‌ها و هنوز پس از گذشت چهل و سه سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هرچند شاهد رشد و اعتلای سینما چه به لحاظ کیفیت، محتوا و موضوع و چه به لحاظ کمّیت فیلم‌ها بوده ایم؛ امّا به خصوص در مقولۀ ظهور بانوان در این عرصه، نظاره گر تصویر واقعی زن و به اصطلاح زن تراز اسلامی به طور مطلق نبوده ایم و این آمار به قدری ناچیز است که در خور توجه نمی‌باشد. دیدگاه سینمای انقلاب اسلامی در مقوله زنان به عنوان عناصر حیاتبخش خانواده، می‌بایست تبلور ایمان، تعهد، امید، حیا، نشاط و خودباوری باشد و نه در خدمت ابتذال و استحالۀ هویت انسان!

گفتمان سینمای انقلاب اسلامی، می‌بایست مبیّن کرامت زن در اجتماع، استحکام بخش نهاد خانواده و تعهد زوجین نسبت به هم باشد.

علی ایحال علیرغم تلاش‌های سازمان سینمایی برای برگزاری رخدادی متفاوت با سنوات پیشین که غیرقابل انکار است و علیرغم ظهور برخی آثار سینمایی مناسب و حضور سینماگرانی متعهد و ورود خانواده معظم شهداء، همچنان شاهد نمایش پوشش و تحرکاتی مغایر با شئونات اسلامی و قوانین دایر کشور بودیم که بدون تردید در شأن دولت سیزدهم و جشنواره‌ی فیلم فجر انقلاب اسلامی نبود.

از سوی دیگر، سخنان فیلمنامه نویس فیلم نمور و اظهارات تأمل برانگیز و تأسف بار ایشان در نشست خبری، مجددا زنگ هشدار نفوذ و ابتذال را برای مردم، متدینین و علما به صدا در آورد و موجب شد تا زحمات مدیران دولت سیزدهم در چهلمین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی نیز تحت الشعاع قرار گیرد.

انتظار می‌رود وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر مقابله قاطع با هنجارشکنی در جغرافیای فرهنگی نظام، بر مبنای قوانین و دستورالعمل‌های موجود و برخورد جدی با نویسندة فیلم مذکور، که می‌تواند آغازگر قبح زدایی از انحرافات عمیق در سینمای ایران اسلامی باشد؛ اقدامات و تدابیر لازم را را در دستور کار قرار داده و نتایج آن ارائه شود. این تدابیر و سلسله اقدامات می‌تواند در بازنگری و اصلاح قوانین و آیین نامه‌ها و روش‌های موجود در تولید، نشر، اکران و حضور هنرمندان و آثارشان در رخداد‌های ملی و بین المللی و نظارت جدی بر انجام آن‌ها باشد. در این مسیر استفاده از نیرو‌های متعهد، مجرب و متخصص با رویکرد انقلابی از الزامات خواهد بود.

امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان کشور به پشتوانه همراهی بانوان هنرمند، متعهد و دغدغه‌مند سراسر ایران اسلامی، آمادگی خود را در خصوص معرفی بانوان هنرمند شاخص و متخصص (بویژه در عرصه تحقیق و نگارش فیلمنامه) اعلام می‌دارد و امیدوار است مقام عالی وزارت دولت سیزدهم با استفاده بهینه از همکاری و مشارکت سایر نهاد‌های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی بتواند در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی و مقدمه سازی برای ظهور درخشان منجی عالم بشریت (عج) همگام با جریان خروشان حرکت انقلابی ملت شریف و شهیدپرور گام‌های موثری بردارند. ان شاء الله...

امور بانوان سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از بانوان هنرمند شاخص و انقلابی

ارسال نظرات
آخرین اخبار