خبرهای داغ:

گچ‌بری مبتنی بر سبک‌ معماری ایرانی و اسلامی ارمغان هنرمند اصفهانی برای کشورهای جهان

فرزند هنرمند معمار اصفهانی با اشاره به ویژگی‌ها و سبک ویژه مرحوم سیدرضا روحانی اصفهانی در گچ‌بری، گفت: مرحوم پدر در تعدادی از کشورهای جهان از جمله کویت، عراق، مصر و ایتالیا معماری ایرانی اسلامی را اجرا کرد.
کد خبر: ۹۴۱۷۶۹۶
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، سید مجتبی روحانی اصفهانی، اظهار کرد: مرحوم پدر در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و هنر گچبری را از دوران نوجوانی نزد پدرشان استاد سید میرزا روحانی اصفهانی فراگرفت.

وی ادامه داد: سید رضا روحانی اصفهانی بعد از مستقل شدن از هر فرصتی برای تجلی بخشی این هنر استفاده کردند و حتی در دوران سربازی نیز از این هنر در بخش‌هایی از زیباسازی مراکز آموزشی نظامی و پادگان‌ها بهره جستند.
فرزند این هنرمند فقید به بهره گرفتن این استاد هنرمند از مضامین قرآنی و معنوی در خلق نقش و نگارهای هنری اشاره کرد و افزود: مرحوم پدر در برخی از آثار خود مضامین عرفانی و عبادی چون رکوع و خلقت انسان از منظر قرآن را در قالب نقش و نگارهای هنری به تصویر کشید.
وی با اشاره به پیشینه این هنرمند در خلق آثار بدیع هنری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های هنری ایشان تسلط بر سبک‌های معماری سنتی و تاریخی بود و بر همین اساس توانست گچ‌بری‌های عصر صفوی یا سلجوقی را در بسیاری از آثار خود پیاده سازی کند.
روحانی اصفهانی گفت: گچبری هتل شاه عباسی اصفهان به سبک صفویه به همراه پدر و برادران در حدود بیشتر ۵۰ سال پیش، گچ‌بری حرم شاه عبدالعظیم حسنی، مصلای امام خمینی (ره) تهران، گچ‌بری سالن نمکدان هتل لاله تهران به سبک ایرانی ، موزه تماشاگه زمان در زعفرانیه، هتل سمیرامیس، بقعه شاه عبدالعظیم حسنی (ع ) از شاهکارهای او وبرادرانش در ایران است و در طراحی ضریح فعال حرم امام رضا (ع) نیز به عنوان مشاور با هنرمندانی چون استاد فرشچیان همکاری داشتند.
وی اضافه کرد: مرحوم پدر پس از طراحی و اجرای گچ‌بری در حرم شاه عبدالعظیم حسنی به همراه سایر هنرمندانی که در این اثر فعالیت داشتند از سوی رهبر معظم انقلاب تجلیل شدند.
فرزند این هنرمند سنتی با بیان اینکه معماری ایرانی اسلامی یکی از منویات رهبر معظم انقلاب است، افزود: لازم است این هویت تاریخی حفظ و برای آیندگان ماندگار شود.
وی اظهار کرد: گرامی‌داشت بزرگان این رشته های هنری می‌تواند زمینه‌ای برای ترغیب جوانان برای حضور در این رشته‌ها باشد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر گرامی‌داشت مفاخر فرهنگی و هنری به عنوان کسانی که عمر خود را در زمینه رشد و اعتلای بخشی از فرهنگ و هنر کرده‌اند یک ضرورت است.
براساس این گزارش، بعد از ظهر جمعه مراسم یادبودی با حضور جمعی از مسوولان شهر، هنرمندان و مسوولان میراث فرهنگی اصفهان وجمع کثیری از هنرمندان و خانواده این هنرمند فقید در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.
سیدرضا روحانی اصفهانی، شاعر و هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی وگچبری در سال ۱۳۱۳ در اصفهان متولد شد و  ۲۷ بهمن ماه بر اثر عوارض ابتلاء به کرونا در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان درگذشت.

ارسال نظرات