تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس/تهدیدات کلامی نوجوانان در خصوص خودکشی را جدی بگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: هدف از آموزش سواد رسانه‌ای واکسینه کردن دانشجویان و توانمندسازی آنان در راستای حفظ سلامت روان معلمان است.
کد خبر: ۹۴۱۸۲۳۲
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام،در سراسر جهان، خودکشی یکی از پنج علت اول مرگ‌ومیر در گروه سنی 15 تا 19 سال است و در بسیاری از کشورها اقدامات مؤثری برای پیشگیری و کاهش این معضل اجتماعی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان اندیشیده شده است. اما در خصوص نظام آموزشی کشور ما نیز معلمان نقش اساسی در کاهش این آسیب در مدارس دارند و نقش دانشگاه‌های فرهنگیان در این حوزه بر کسی پوشیده نیست. خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام برای بررسی اقدامات پیشگیرانه خودکشی در مدارس به گفتگو با دکتر حجت بلوچی عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام پرداخته است.

فضای مجازی در بحران هویت نقش کلیدی دارد

دکتر حجت بلوچی اظهار کرد: خودکشی یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی در جهان و از جمله ایران است که متأسفانه فراوانی این آسیب در استان ایلام به نسبت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه عوامل چندوجهی یا متغیرهای متفاوتی عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، معیشتی، روحی و روانی و مشکلات جسمی و شخصیتی در پدیده خودکشی دخیل هستند گفت: از میان عوامل متعدد ذکر شده بحث فضای مجازی به‌عنوان یکی اثرگذارترین عوامل، بر مسئله خودکشی تأثیرات بسیاری را بر افراد خصوصاً جوانان و نوجوانان داشته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: فضای مجازی از بعد اعتیاد اینترنتی می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی شود، به‌نحوی‌که در این فضا فرد دچار بحران هویت شده، ریشه و اصالت خود را از دست می‌دهد و به‌نوعی از نظر هویتی دچار تغییر می‌شود و هویت اصلی شخص از دست می‌رود.

وی ادامه داد: فضای مجازی در بحران هویت نقشی کلیدی دارد. چراکه فرد هنگامی که دچار بحران هویت می‌شود این مسئله به‌عنوان یک متغیر فرد را به سمت خودکشی سوق دهد و به‌عنوان یک موضوع آسیب‌زا اثرات مخربی بر جسم و روح فرد بر جای می‌گذارد.

بلوچی با بیان اینکه اعتیاد فضای مجازی، یکی از دلایل عدم رعایت آداب مصرف است و اگر اصول آداب مصرف رعایت نشود شاهد پیامدهای منفی و آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود گفت: اعتیاد فضای مجازی باعث می‌شود که فرد از نظر مکان، زمان، شغل، حرفه، مسائل اجتماعی و مسائل خانوادگی دچار یک بی‌نظمی شود و علاوه بر ازدست‌دادن کارکردها و وظایف اصلی خود شاهد تأثیرات نامطلوبی بر مسائل دینی و مذهبی و عدم رعایت بایدها و نبایدها شود و در نتیجه فرد را به سمت خودکشی و حذف خود از زندگی اجتماعی هدایت کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بحران‌ها و شکست‌های عشقی را از دیگر تبعات اعتیاد فضای مجازی و زمینه‌ساز بسیاری از خودکشی‌ها در رده سنی جوانان دانست و گفت: ارتباطات در فضای مجازی، برخلاف فضای حقیقی، روند روبه‌رشد و آسانی را در پیش گرفته، به‌نحوی‌که نوجوانان و جوانان بدون هیچ‌گونه مشکلی با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده، دوستی‌ها بر پایه لذت و احساسات زودگذر شکل‌گرفته و می‌توانند به‌راحتی وارد حریم و مرزهای خصوصی شوند که بسیاری از آنها با شکست مواجه شده که این شکست‌ها نیز به پدیده خودکشی منتهی شده است.

مدرس دانشگاه‌های استان ایلام عنوان کرد: این عوامل از جمله مواردی است که به‌عنوان متغیرهای اثرگذار خودکشی می‌بایست موردتوجه نهادهای متولی، نظام تعلیم‌وتربیت، نظام حاکمیت و از همه مهم‌تر نهاد خانواده به‌عنوان اولین نهاد تأثیرگذار در تربیت، موردتوجه قرار گیرد.

آموزش سواد رسانه‌ای به دانشجو معلمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار دانشگاه فرهنگیان است

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدامات دانشگاه فرهنگیان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مدارس با استفاده از دانشجو معلمان اشاره و بیان کرد: باتوجه‌به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت‌گرا و راهبردی است و دانشگاهی است که کار تربیت رسمی و حرفه‌ای معلمان آینده نظام تعلیم‌وتربیت را بر عهده دارد و یکی از مراجع اصلی و مهم استخدام معلمان است، مجموعه اقداماتی را برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی صورت داده که از جمله آن می‌توان به آموزش سواد رسانه‌ای اشاره کرد که در 3 نوبت برای دانشجویان و مدرسان اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از آموزش سواد رسانه‌ای واکسینه کردن دانشجویان و توانمندسازی آنان در راستای حفظ سلامت روان معلمان است گفت: دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای باهدف آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی و از همه مهم‌تر تربیت کاربران اثرگذار هرساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود.

بلوچی ادامه داد: مشکلی که در فضای مجازی با آن مواجه هستیم این است که کاربران ما تأثیرپذیر و منفعل هستند و به عبارتی اطلاعات را می‌گیرند و فوروارد می‌کنند و یا نشخوارکننده اطلاعات هستند. درحالی‌که باید معلمان ما در فرایند مجازی اثرگذار باشند، رویکرد تربیتی داشته باشند و از همه مهم‌تر خود معلمان نسبت به آگاهی کامل از این فضا واکسینه شوند.

وی اذعان کرد: اگر معلم ما آسیب‌پذیر نباشد، می‌تواند نقش الگویی داشته باشد و الگوی دانش‌آموزان و نظام تعلیم‌وتربیت باشد که در این راستا آموزش سواد رسانه‌ای سرلوحه کار دانشگاه فرهنگیان بوده و افراد طی مراحلی همچون رسانه‌شناسی، جریان‌شناسی و آموزش تفکر انتقادی واکسینه می‌شوند.

تفکر انتقادی مورد غفلت واقع شده است

بلوچی با بیان اینکه آموزش تفکر انتقادی مورد غفلت واقع شده گفت: تفکر انتقادی باعث می‌شود که معلم ما هر پیام را بدون تحلیل و بررسی و اطلاع کافی از صحت‌وسقم آن انتشار ندهد. انتظار ما این است که تفکر انتقادی در نظام آموزشی ما به‌صورت جدی پیگیری و اجرا شود و با برگزاری برنامه‌هایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز دانشگاهی، کلاس‌های نقد، روش تدریس‌های تعاملی و دوطرفه که دانشجو محور باشد، روند تفکر انتقادی در دانشگاه فرهنگیان جهت ورود معلمان به مدارس تسهیل شود.

این مسئول بیان کرد: بعد از تفکر انتقادی وارد فاز آداب مصرف و تولید محتوا می‌شویم و در خصوص چگونگی استفاده صحیح و بهینه از رسانه که بسیار مهم است، اقداماتی را صورت خواهیم داد.

بلوچی، خدمات مشاوره‌ای را از دیگر خدمات دانشگاه فرهنگیان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی دانست و گفت: مشاوره حضوری، خانوادگی و گروهی از جمله برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان است که برای تحقق اهداف و خواسته‌های مورد انتظار کارگاه‌های بسیاری در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی صورت داده شده که از جمله این کارگاه‌ها می‌توان به کارگاه تاب‌آوری اجتماعی، کارگاه حل مسائل، کارگاه مدیریت استرس و اضطراب، مهارت کنترل زمان و مدیریت زمان اشاره کرد.

وی در خصوص کارگاه تاب‌آوری اجتماعی توضیح داد: در این کارگاه‌ها فعالیت‌هایی در راستای تربیت دانشجویان در برابر ناملایمات، آسیب‌ها، مسائل و کاستی‌ها و مقاومت روحی و روانی انجام می‌شود تا شاهد کاهش میزان آسیب‌ها در این حوزه باشیم.

مدرس دانشگاه فرهنگیان ایلام تصریح کرد: برای موفقیت در این عرصه و کاهش آسیب‌ها و ناملایمات اجتماعی علاوه بر نهادهای آموزشی، قطعاً نهاد خانواده و اولیا باید وارد میدان شده و حضور فعال و پررنگی داشته باشند. چراکه اولیا نیز نیازمند آموزش سواد رسانه‌ای هستند تا بتوانند فرزندان را در فضای مجازی کنترل و مدیریت کنند.

تضعیف قدرت والدین بر فرزندان از آسیب‌های شکاف دیجیتال و دور شدن از فرزندان است

وی ادامه داد: ما اکنون شاهد یک شکاف به نام شکاف دیجیتال هستیم که روزبه‌روز در حال گسترش و پیشرفت بوده و این مسئله اختلاف طبقاتی را ایجاد کرده که هر فردی که به این وسایل ارتباط الکترونیک دسترسی دارد قطعاً برتری‌طلبی و قدرت‌طلبی دارد و به‌تبع آن روزبه‌روز شاهد تضعیف قدرت والدین نسبت به فرزندان هستیم. این تضعیف قدرت متأسفانه به دلیل عدم کنترل، نظارت و مهارت‌های فردی والدین است که فرزندان نسبت به آنان پیشی گرفته و شکاف ایجاد شده، کنترل فرزندان را مشکل‌ساز کرده است.

بلوچی اذعان کرد: این شکاف دیجیتال در مراکز آموزشگاهی نیز مشهود بوده، به‌نحوی‌که بین دانشجو و استاد فاصله بسیاری ایجاد شده و اساتید ما موظف‌اند این شکاف را کاهش دهند تا بتوانند دانشجویان را مدیریت کنند و برای رفع این مشکلات در دو حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی و پیشگیری از مشکلات حادی که به‌تبع این شکاف ایجاد می‌شود نیازمند حمایت نهاد خانواده، نظام آموزشی، دستگاه‌ها، ارگان‌ها، نهادهای اجتماعی، نهاد حاکمیت، دولت و رسانه هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص پدیده خودکشی بیان کرد: در بحث خودکشی تعدادی از افراد باهدف خودنمایی و دیده‌شدن دست به این کار را می‌کنند، چراکه احساس می‌کنند فراموش و تحقیر شده و در حاشیه قرار گرفته‌اند. این دسته از افراد با تظاهر به خودکشی می‌خواهند مورد کانون توجه قرار گیرند. اما این موارد نیز یک زنگ خطر جدی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فردی که اقدام به خودکشی می‌کنند اول فکر کرده و سپس این فکر را در ذهن خود می‌پروراند تا تبدیل به بیان، رفتار و پدیده خودکشی شود گفت: این عمل ممکن است جنبه تظاهر، خودنمایی و در مواقعی نیز امکان دارد جنبه واقعی داشته باشد. درحالی‌که در خودکشی‌هایی که جنبه تظاهری دارند به دلیل عدم مدیریت صحیح و اصولی، به خودکشی واقعی ختم شده که متأسفانه نتیجه بسیاری از خودسوزی‌ها هم به همین مسئله بوده است.

وی در ادامه اظهارات خود به اقدامات مشاوره‌ای و مراقبتی اشاره و بیان کرد: فردی که دست به خودکشی می‌زند از نظر روحی، روانی، اراده‌ای و شخصیتی دچار گسست و شکست شده و یک فرد لرزان و آسیب‌پذیر است که نیازمند مراقبت و توجه جدی است و ما باید بتوانیم جنبه‌های مثبت و خوب این فرد را تقویت و با دستگیری و میدان دادن به او زمینه‌ساز ارتقاء خودباوری در وی باشیم.

مدرس دانشگاه‌های استان ایلام در پایان اظهارات خود بیان کرد: افرادی که خودکشی ناتمام داشته‌اند: نیازمند فرصت فعالیت در حوزه‌های سازمانی، خانوادگی و بازگشت دوباره به اجتماع هستند اما این افراد در محضر بسیاری از افراد جامعه دچار تنفر اجتماعی هستند و باید با بازسازی، حق زیستن و توجه به آنها زمینه ورود مجدد آنان به کانون خانواده و اجتماع را فراهم آوریم.

تأثیر معلمان در سلامت روان دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست. نفوذی که معلمان در نظم‌بخشی به رفتارهای دانش‌آموزان دارد بر همه افراد واضح و مبرهن است و از طرفی چون دانش‌آموزان ساعاتی از زندگی خود را به‌صورت حضوری و مجازی با معلمان و مباحث علمی و تربیتی آنان سپری می‌کنند، می‌توان بر تأثیرات عمیق معلمان بر رشد شخصیت و بهداشت روان دانش‌آموزان واقف بود. خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام جهت نقش و تأثیر معلمان بر سلامت روان دانش‌آموزان و پیشگیری از اختلال روان‌شناختی خودکشی در بین دانش‌آموزان به گفتگو با یکی از معلمان روان‌شناسی و انگیزشی ایلام پرداخته است.

در کنار ارائه علوم آموزشی استعدادیابی دانش‌آموزان مدنظر معلمان آموزشی قرار گیرد

«مرضیه صفر بیگی» معلم انگیزش و روان‌شناسی مدارس شهرستان ایلام در این گفتگو بیان کرد: بهترین برنامه پیشنهادی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح دانش‌آموزان، آموزش مهارت‌های تولید ثروت است. چراکه نوجوانان ما اگر از هم اکنون مهارت ایجاد ثروت و پول‌ساز را داشته باشند هدفمند شده و ذهن آنان به سمت حواشی و آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی، اعتیاد و شرارت گرایش پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: اگر دانش‌آموز ما با همکاری مربیان آموزشی و خانواده بتواند در کنار علوم آموزشی، فعالیت در زمینه‌ای که استعداد و مهارت دارد را نیز عملیاتی کند تمرکز او برای موفقیت در آینده بیشتر شده و انگیزه او برای کسب موفقیت در آینده بیشتر می‌شود.

صفر بیگی ادامه داد: طبق قانون مرکب هرکس که روی یک مهارت کار کند، باگذشت یک سال 365 قدم برای رسیدن به مهارت تلاش کرده و بعد از گذشت حداکثر 3 الی 4 سال به درجه استادی در آن مهارت دست پیدا می‌کند و به‌راحتی می‌تواند در آن مهارت کسب ثروت و درآمد کند.

وی اذعان کرد: اگر قدرت اثر مرکب در دانش‌آموزان و نوجوانان تداعی شود، بعد از گذشت یک دهه شاهد پرورش دانش‌آموزانی بامهارت‌های بسیار زیاد در حوزه آموزشی و مهارتی خواهیم بود. چراکه دانش‌آموزانی تربیت شده‌اند که علاوه بر فهم و یادگیری دروس علمی در بسیاری از مهارت‌های دیگر به درجه استادی دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: توجه به این مسئله باعث می‌شود که کشور ما تغییر بسیار زیادی در نحوه زندگی، هدفمندی، عاقبت و آینده دانش‌آموزان داشته باشد و در واقع می‌توانیم دانش‌آموزانی را پرورش دهیم که در پایان تحصیلات علاوه بر سواد علمی، یک مهارت شغلی ثروت ساز را نیز یاد گرفته و باعث ایجاد یک تحول عظیم در کشور خواهیم شد.

لزوم برقراری ارتباط عاطفی والدین با فرزندان

مدرس انگیزش مدارس شهرستان ایلام در ادامه اظهارات خود به مهارت‌های ثروت‌آفرین در بین دانش‌آموزان اشاره و بیان کرد: خانواده‌ها به مهارت ثروت ساز کمک کنند و در پرورش دادن آن در بین دانش‌آموزان تلاش کنند تا بتوانیم در آینده شاهد شخصیت‌ها و اساتیدی ارزشمند و هدفمند در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و اقتصادی کشور باشیم.

وی افزود: اگر بتوانیم در 10 درصد دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کنیم قطعاً شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود و جوانان ما در آینده متفاوت و خلاق‌تر از جوانان کنونی خواهند بود و در این راستا لازم است علاقه‌مندی و مهارت‌های دانش‌آموزان را بشناسیم و مشوق آنان در شکوفایی مهارت‌ها و استعدادهای آنان باشیم.

صفر بیگی اظهار کرد: معلمان و والدین موظف‌اند برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌هایی که ممکن است در آینده دامنگیر دانش‌آموزان شود، به نیازها و مهارت‌های دانش‌آموزان توجه کننده، انزوا، گوشه‌گیری، ضعف خلق‌وخو و مشکلات دانش‌آموزان را موردتوجه قرار دهند و با برقراری روابط مثبت دوطرفه زمینه آرامش روانی و جسمی دانش‌آموزان را فراهم آورند.

وی خاطرنشان کرد: والدین موظف‌اند یک رابطه دوستانه با فرزندان خود برقرار کنند، به احساسات و عواطف فرزندان توجه کنند تا فرزندان آنها اطمینان داشته باشند که می‌توانند به والدین خود تکیه کرده و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند.

مدرس ایلامی با تاکید بر درک والدین از فهم و احساسات نوجوانان به جنس مخالف بیان کرد: این مسئله یکی از مسائل اساسی است که نیازمند توجه است. باید اولیای دانش‌آموزان اجازه دهند که فرزندان آنها احساسات خود را نسبت به جنس مخالف ابراز کنند و اگر خود اولیاء نمی‌توانند در مورد کنترل احساسات به دانش‌آموزان کمک‌کار باشند، از یک متخصص روان‌شناس در خصوص مسئله پیش‌آمده کمک بگیرند.

به تغییرات رفتار دانش‌آموزان توجه داشته باشیم

صفر بیگی با بیان اینکه ما باید تغییرات رفتار دانش‌آموزان را تحت‌نظر داشته و آنها را کنترل و موردتوجه قرار دهیم گفت: اگر دانش‌آموز ما یک دانش‌آموز شاد، خلاق و باانگیزه باشد و طی یک مدت زمانی دچار انزوا، گوشه‌نشینی و درون‌گرایی شد دچار تغییر رفتار شده و نیازمند توجه است.

وی با بیان اینکه این تغییر رفتارها باید موردتوجه قرار گرفته و کلام و رفتار دانش‌آموزان با معلم و همسالان به‌صورت غیرمستقیم تحت‌نظر قرار گیرد اذعان کرد: در صورت مشاهده تغییر رفتار، گفتار و عمل دانش‌آموز، اگر خودمان آموزش‌دیده باشیم، می‌توانیم با سعه‌صدر و آرامش مسئله پیش‌آمده را با برقراری رابطه صمیمانه، مسافرت، صحبت‌کردن و حفظ آرامش در خانواده حل کنیم. اما اگر با انجام این اعمال نتوانستیم در تغییر رفتار پیش‌آمده مثمر ثمر باشیم، باید با کمک یک روان‌شناس متخصص مسئله پیش‌آمده را مرتفع کنیم. اما در90درصد موارد بهتر است مسائل با کمک خانواده و معلمان رفع شود و در صورت حاد شدن شرایط از روان‌شناسان کمک بگیریم.

صفر بیگی در بخش دیگری از اظهارات خود به بازی سال‌های اخیر در فضای مجازی با عنوان نهنگ آبی اشاره و بیان کرد: این برنامه مخرب که در اکثر کشورهای دنیا شایع شد باهدف خودکشی نوجوانان پا به عرصه فضای مجازی گذاشت و متأسفانه مرحله‌به‌مرحله ذهن نوجوانان را برای خودکشی آماده می‌کرد، به‌نحوی‌که با تشویق دانش‌آموز به دیدن فیلم‌های ترسناک در نیمه‌های شب، ایستادن در ارتفاع، خال‌کوبی با چاقو و این دست از اقدامات مخرب، زمینه‌ساز خودکشی در بسیاری از نوجوانان در سطح جهانی شد.

وی با اعلام هوشیاری معلمان و والدین مبنی بر توجه ویژه به کودکان و نوجوانان به حضور در فضای مجازی بیان کرد: اگر فرزندان و دانش‌آموزان ما در مدرسه و خانواده در مورد نهنگ آبی صحبت کردند، اگر از خطر هراسی نداشتند و خود را به سمت خطرات گوناگون سوق می‌دادند، زنگ خطری برای والدین و معلمان است و باید زمینه را برای پاک‌سازی ذهن آنان از این بازی‌های مخرب فراهم کرد.

تهدیدات کلامی مستقیم و غیرمستقیم دانش‌آموزان در مورد خودکشی را جدی بگیریم

دبیر روان‌شناسی شهرستان ایلام ادامه داد: علاوه بر فضای مجازی، تهدیدهای کلامی مستقیم و غیرمستقیم همچون" کاش خودم را از دست شما خلاص کنم" ، " دلم می‌خواهد جایی باشم که هیچ‌کس نباشد " ، "دوست دارم بمیرم ببینم دیگران چه کاری برای من می‌کنند" و صحبت‌های این‌چنینی که به‌دور از عقل و سن‌وسال یک نوجوان است، نیز یک زنگ خطر برای والدین خواهد بود که نیازمند حمایت عاطفی، آرامش و در کنار آنها بودن است.

حمایت عاطفی و روانی از دانش‌آموزانی که در خانواده با پدیده خودکشی مواجه بوده‌اند

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه دانش‌آموزانی که در خانواده آنها سابقه خودکشی یکی از اعضا خصوصاً والدین وجود دارد باید موردتوجه قرار گیرند گفت: این دانش‌آموزان بیشتر در معرض افکار مرتبط با خودکشی هستند و طبق پژوهش‌هایی که صورت‌گرفته، خطر خودکشی در فرزند دختر به طور چشمگیری باسابقه خودکشی مادر ارتباط مستقیمی دارد و از آن تأثیر می‌پذیرد.

صفر بیگی اذعان کرد: باید در مورد اتفاقات روی داده در خانواده دانش‌آموزان این‌چنینی، با دانش‌آموز صحبت نکنیم و تمام تلاش خود را برای حمایت عاطفی و روانی دانش‌آموز بکار بگیریم. این دانش‌آموزان باید مهارت‌های ثروت‌آفرین را یاد بگیرند و هدفمند و باانگیزه باشند، تا بتوانند تجربیات مثبت آینده را جایگزین اتفاقات ناخوشایند گذشته کنند.

وی با بیان اینکه پتانسیل دانش‌آموزان ما بسیار بیشتر از توان و مهارت علمی آنان در دوران مدرسه است اذعان کرد: ما در کتاب‌های درسی تفکر و پژوهش را داریم، اما درجه اهمیت آنها نسبت به درسی همچون ریاضیات کمتر است. درحالی‌که معلمان ما در بین کتاب ریاضی و تفکر و پژوهش، بیشتر زمان را صرف یاددهی درس ریاضی می‌کنند، چراکه دانش‌آموزان ما برای موفقیت در مقاطع مختلف نیازمند کسب نمره در درس ریاضی هستند و متأسفانه این عمل موجب می‌شود تا پتانسیل دانش‌آموزان تک‌بعدی شده و بدون مهارت بار بیایند و آینده دانش‌آموزان تباه شود.

صفر بیگی با اشاره به مبحث آموزش مجازی در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور بحث شاداب‌سازی دانش‌آموزان در حاشیه قرار گرفته و تمام ذهن نظام آموزشی متمرکز آموزش از راه دور شده که این معضل باعث مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان شده است و در این راستا پیشنهاد می‌شود برای تخلیه دانش‌آموزان مراسم و جشن‌های ویژه به‌صورت ماهیانه برگزار شود تا بتوان هیجان یک‌ماهه دانش‌آموزان را تخلیه و در شاداب‌سازی دانش‌آموزان تأثیر گذاشت و این کار سبب شده تا دانش‌آموز ما مدرسه را به‌عنوان خانه دوم قبول داشته و از فضای مجازی فاصله بگیرد.

وی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه مثبت‌اندیشی، فعالیت‌های انگیزشی و ترویج احساسات مثبت می‌تواند در پرورش دانش‌آموزان مستعد و حذف احساسات مخرب آنان تأثیرگذار باشد بیان کرد: معلمان ما با فعالیت‌های ویژه آموزشی، انگیزشی و تکالیف متناسب با شرایط دانش‌آموزان می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء انگیزه دانش‌آموزان در کسب مهارت‌آموزشی و یادگیری علمی مؤثر باشند.

سخن پایانی

علل خودکشی به‌اندازه تمام انسان‌ها گسترده بوده و هر شخصی ممکن است یک دلیل برای این اقدام داشته باشد. از طرفی اکثر افراد جوامع مختلف ممکن است در طول زندگی خود حتی یکبار هم به خودکشی بیندیشند و از آن بدتر ممکن است بسیاری از این افراد بدون داشتن یک مشکل جدی و حاد، به‌صورت آنی این تصمیم را عملی کنند.

به عقیده روان‌شناسان و متخصصان این حوزه هنوز دلایل دقیق و منطقی برای مشخص‌شدن این مسئله که چه عواملی باعث می‌شوند تا افراد به نقطه‌ای از عذاب و رنج برسند که پایان‌دادن به زندگی خود را بهترین راهکار پیشروی خود می‌بینند مشخص نشده و تحقیقات و مطالعات صورت‌گرفته نیز نتوانسته این مشکل را به‌صورت اصولی ریشه‌یابی و مرتفع کند. اما آنچه که اهمیت دارد بررسی روان‌شناختی تمام زوایا و ابعاد خودکشی به‌صورت کارشناسی و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت کاهش و رفع این معضل اجتماعی است و امیدواریم با همکاری قاطع مسئولین ذی‌ربط و بررسی جامع کارشناسان این حوزه، شاهد کاهش این اختلال و آسیب اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم جامعه باشیم.

خبرنگار : فرشته نیازی

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار