خانه تاریخی دانش در کاشمر نیازمند توجه مسوولان است

رضا یوسفی،رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: بنای قدیمی "خانه تاریخی دانش" در این شهر خراسان رضوی نه تنها با کمبود امکانات خدمات شهری مواجه است، بلکه بهسازی آن نیز ضروری است.
کد خبر: ۹۴۱۸۶۶۱
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان رضوی، رضا یوسفی،رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: بنای قدیمی "خانه تاریخی دانش" در این شهر خراسان رضوی نه تنها با کمبود امکانات خدمات شهری مواجه است، بلکه بهسازی آن نیز ضروری است.

 

رضا یوسفی افزود: خانه تاریخی دانش واقع در بافت مرکزی شهر کاشمر از سال ۱۳۸۷ در اختیار این اداره قرار گرفته است، اما فضای بیرونی آن که در اختیار شهرداری بوده، اکنون با فقدان امکانات مواجه است.

 

وی به جانمایی برای استقرار موزه کاشمر در این خانه تاریخی اشاره و بیان کرد: کاشمر شهری فرهنگی است، لذا موزه آن فقط مربوط به میراث فرهنگی نیست، بلکه متعلق به عموم مردم و نهادهای این خطه است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر ادامه داد: فضای اطراف موزه نیازمند روشنایی و مبلمان است، بنابراین شهرداری در این خصوص باید ورود جدی داشته باشد بویژه اینکه فضای اطراف این بنا کارکرد یک بوستان محلی را دارد.

 

به گفته وی، برای فضای اطراف موزه کاشمر، بازارچه سنتی پیشنهاد و مصوب شده است، چراکه این بازارچه می‌تواند به افزایش مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال نیز کمک کند.

 

یوسفی با اشاره به لزوم تامین امنیت فضای اطراف خانه تاریخی دانش در کاشمر گفت: فقط ورودی خانه تاریخی دانش متعلق به میراث فرهنگی است و فضای اطراف آن در اختیار شهرداری است اما تاکنون آنگونه که باید به آن توجهی نشده است.

 

وی تصریح کرد: در حالی که فضای اطراف این خانه تاریخی در اختیار میراث فرهنگی نیست، با این حال اقداماتی از سوی میراث فرهنگی در این خصوص انجام شده است و اکنون با مشکلات امنیتی مانند سرقت شیرهای آب و کابل‌های برق مواجه هستیم.

 

این مسوول ادامه داد: اگرچه قرار به راه‌اندازی موزه شهر کاشمر در خانه تاریخی دانش است؛ شهرداری باید به فضای بیرونی توجه بیشتری داشته باشد، تا مردم از این فضا بهتر استفاده کنند که جانمایی تندیس مشاهیر در این فضا قابل انجام است.

 

وی با اشاره به فقدان بودجه و اعتبار برای ایجاد موزه کاشمر بیان کرد: در سفر اخیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به کاشمر از مدرسه حاج سلطان و خانه تاریخی دانش بازدید شد که امید است به همین دو فضا نگاه ویژه‌ای صورت گیرد و اعتباری برای مرمت و بازسازی آنها تخصیص یابد.

 

یوسفی خانه‌های تاریخی را نماد موجودیت و بیانگر تاریخ و هویت منطقه توصیف و بیان کرد: با روند رو به رشد ساخت و سازهای جدید، بافت‌های قدیمی را از دست داده‌ایم، از این رو خانه‌های قدیمی باید حفظ شوند.

 

کاشمر یکی از شهرهای زیارتی، سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد.

 

مسجد جامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بندشاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و همچنین فرش دستباف و فرت‌بافی از جمله صنایع دستی این منطقه به شمار می‌روند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار