رستم قاسمی در بازدید از کارخانه واگن پارس:

کسی اجازه واردات ندارد/کشور نیاز به بیش از یک هزار دستگاه لوکوموتیو دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت:. بخشی از این عقب ماندگی همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می دهد و باید به سرعت انجام شود.
کد خبر: ۹۴۱۸۷۸۲
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی،رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی،روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در جریان بازدید از شرکت پاگن پارس اراک اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین، استان صنایع مادر در کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه های مختلف در استان مزکزی انجام می شده است، زمانی که بنده در وزارت نفت بودم نیز بسیاری از صنایع بزرگ تجهیرات بررگ نفتی در همین استان ساخته می شد.

وی ضمن اشاره به بازدید از شرکت هپکو و واگن پارس اراک افزود: در این بازدیدها علیرغم گزارشات زیادی که در خصوص این کارخانه ها در رایطه به تعطیلی و... بوده ایم، شاهد تغییر در این دو کارخانه بزرک بودیم، کارخانه ها
در یک نگرش و تحول جدید قرار دارند و تقریبا فعال بوده که جای امیدواری است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت سیزدهم حمایت از صنایع به خصوص کارخانجاتی که ظرفیت های سنگین و سرمایه گذاری های عظیمی از کشور برای ایجاد انها صرف شده را در برنامه دارد و راه اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانجات یک موصوع جدی است.

قاسمی بیان کرد: امروز برای ایحاد چنین کارخانه ای در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شود تا یک کارخانه ایجاد شود اما خوشبختانه بیس این کارخانه وجود دارد.

وی در خصوص شرکت هپکو عنوان کرد: این شرکت در یک مسیر تحولی قرار دارد، هپکو متعهد شده تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت ۶۰ دسنکاه گریدر  را در اسرع وقت انجام دهد و ما نیز قول داده ایم به محض عملیاتی شدن این قرارداد، قرار داد خوبی با هپکو برای تامین ماشین آلات راهداری کشور منعقد کنیم، امید است که بتوانیم در مجموع قرارداد ۵۰۰ دستگاه را منعقد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با شرکت واکن پارس نیز افزود: این کارخانه به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که مدیرعامل راه آهن برنامه ریزی لازم را انجام خواهد داد که بتوان از ظرفیت های این شرکت استفاده کرد.

قاسمی ادامه داد: توافقات خوبی اخیرا با کشورهای اسیای میانه مثل ترکمنسنان صورت گرفته؛ کشور ایران با ترکمنستان ۴ سال رابطه ای نداشت اما اخرین اکنون توافق با ترکمنستان مربوط به ۳ تا ۴ ماه پیش است.وزارت راه و شهرسازی تقریبا رییس کمیسیون مشترک بیشتر کشورهای اسیای میانه است.

وی عنوان کرد: امروز بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در سرخس وحود دارد که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشورها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه اهن نیز انجام می شود. تکمیل راه اهن استارا_رشت می تواند مارا به اروپا وصل میکند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قطعا امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت باری کشور در راه اهن می بود که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این نشان می دهد که عقب ماندگی جدی داریم که باید حتما جبران شود.

قاسمی اضافه کزد: بخشی از این عقب ماندگی همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می دهد و باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: در زمینه واگن کاملا خودکفا هستیم و کسی اجازه واردات ندارد و در زمینه لوکوموتیو نیز کشور به بیش از هزار دستکاه نیاز دار و طبیعتا در این زمان که به این تعداد دسنکاه احتیاج دارد، این تعداد قابل تامین نیست،امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل وجود دارد که تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود، ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای ۴ سال آینده تکمیل خواهد شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در زمینه هپکو نیز ظرفیت های این شرکت باید تکمیل شود و مازاد بر ظرفیت هپکو در صورت نیاز باید واردات صورت گیرد، برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که توجه به ساخت داخل را در شرکت هپکو ایحاد کند و قراردادی نیز به همین منظور منعقد خواهد شد‌.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار