راهیان نورعاملی برای تحول روحی و روانی در نسل های آینده

مدرس دانشگاه در گفتگوی تفضیلی گفت: راهیان نور می تواند عاملی برای تحول در نسل های آینده و جامعه اسلامی باشد که سبک زندگی اسلامی را در خانواده ها ترویج دهد.
کد خبر: ۹۴۱۹۴۲۵
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،راهیان نور یک اردوی معمولی نیست بلکه منبع الهام و یک دستاورد بزرگ است که می توان از لحاظ روحی و روانی نسل های آینده را ارتقا داده و باعث تحول در سبک زندگی و جامعه اسلامی شود.

اردوهای راهیان نور از اهیمت ویژه ای برخوردار هستند و لی در سال های اخیر به علت همه گیری ویروس کرونا این اردوها کم رنگ شده است که لازم است تا دوباره فضایی فراهم شود تا همه از این فرصت معنوی بهره ببرند.

دراین راستا گفتگوی تفضیلی داشتیم با حجت الاسلام عمران احمدی تا ابعاد راهیان نور را تبیین کنیم.

حجت الاسلام" عمران احمدی"،  مدرس دانشگاه و آزاده دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: راهیان نور یک نرم‌افزار فرهنگی است که با ابتکار و تحول روحی در انسان ، گره‌گشای مشکلات درونی او شده است ، امروزه همه گرفتاری‌ها و بن‌بست‌ها مالی و فیزیکی نیستند ، برخی‌ها ممکن است دچار بن‌بست‌های روحی شوند و برای چنین افرادی حتم نرم‌افزار فرهنگی چون راهیان نور مؤثر است .

وی افزود:  رهبرانقلاب راهیان نور را فراتر از یک دستاورد بلکه یک فناوری می‌داند که توسط جمهوری اسلامی ایران عرضه‌شده و امروز به‌جایی رسیده که حتی از سایر کشورها نیز در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند و این‌یک دستاورد بزرگ برای ایران است .

راهیان نور یک الگو برای  سایر کشورها است

احمدی در ادامه گفت: مؤلفه مهم در این زمینه صدور این فناوری به دیگر کشورها خصوصی کشورهای اسلامی است که بتوانند الگو بگیرند ، همین امر باعث شده تا دشمنان آتش تهیه تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را بر روی اردوهای راهیان نور بگیرند و از اتفاقات آن مانند تصادفات بین‌راهی کوهی از مصیبت  بسازند اما همزمان کشته شدن هزاران نفر از مردم در سواحل دریاها را نمی‌بینند .

وی بیان داشت: دفاع مقدس ما مملو از رفتارهای انسانی و نیکی‌هایی بود که شاید مثال آن را در دوران صدر اسلام و ائمه اطهار شنیده باشیم و به‌مراتب کمتر در ادوار بعدی تاریخ ایران از بزرگ‌مردانی دیده شد ، اما در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید و ارزش‌هایی را دیدیم که مسبوق به سابقه در هیچ کشوری و قومی نبوده است .

تاثیرراهیان نور برنسل های آینده  را بیان بفرمایید؟

مدرس دانشگاه تصریح کرد: درک حس خوب ایثار و مجاهدت و فداکاری و تقویت روح «امید» و «حماسه» در بین کاروانیان راهیان نور از دیگر ثمرات شیرین همراهی با این راهیان «سمت نور» است. شنیدن روایت زندگی مدافعان حریم دین و میهن می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی خصوصاً در نوجوانان و جوانان برای «الگوسازی» و «الگو گیری» از آن رادمردان خداباور بی‌ادعا داشته باشد.

وی عنوان کرد: لذت حضور در کاروان های راهیان نور فقط مختص به قشر خاصی نمی شود و همه می توانند از برکات معنوی آن بهره شوند چه بسا اینکه این اردوها می تواند روحیه انقلابی گری ومعنویت را در جوانان و نوجوانان تقویت نماید و به نحوی آینده انقلاب اسلامی و خانواده را تضمین کند.

احمدی بیان داشت: زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره و رشادت‌های فرزندان این سامان علاوه بر جلوگیری از «گسست نسل‌ها» نقش مؤثری در حفظ هویت دینی و ملی مردم سرزمینمان دارد، هویتی که جان‌مایه «بود» و «وجود» و «هستی» و «مانایی» و«جاودانگی» و «سرافرازی» یک ملت است.

دستاوردهای راهیان نور را بیان بفرمایید؟

 وی یادآور شد: راهیان نور توانسته‌ به عمیق‌تر شدن باورهای مردم نسبت به مجاهدان و آرمان‌های انقلاب کمک کنند. همه مردم ما کشور و شهدا را دوست دارند ولی قوی‌تر کردن قلب‌ها و ذهن‌های مردم یکی از دستاوردهای مهم راهیان نور است.

احمدی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در این اردوها دنبال می‌شود جلوگیری از تحریف و فراموشی و شناساندن حوادث بزرگ دفاع مقدس است؛ مخصوصاً به نوجوانان و جوانانی که در مناطق عملیاتی حاضر می‌شوند. اثرگذاری اردوهای راهیان نور برنوجوانان و جوانان را می‌شود در پیامک‌هایی که به متصدیان اردوها ارسال می‌کنند یا در دل نوشته‌هایی که در یادمان‌ها می‌نویسند مشاهده کرد. این‌که مردم در این اردوها فرصت می‌یابند خود را با بهترین‌های نظام و انقلاب قیاس کنند نیز از دستاوردهای مهم راهیان نور است، به‌طوری‌که می‌توان گفت این اردوها توانسته باعث تغییر در سبک زندگی و شکل رفتار اجتماعی مردم شود.

امام جمعه موقت چرداول بیان داشت: البته دستاوردهای راهیان نور گسترده است و ساعت ها می توان در خصوص آن بحث کرد ولی این اردوها راهکاری برای مقابله با تهاجم دشمنان ،ترویج سبک زندگی اسلامی ، معرفی شهدا به عنوان الگو و تربیت نسل انقلابی و ... است.

ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اردوهای راهیان نور 

احمدی در ادامه گفت: البته باید در اردوهای راهیان تمامی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرد و مانع از گسترش ویروس کرونا شد به همین دلیل لازم است تمامی تمهیدات اندیشیده شود و به گونه ای برنامه ریزی شود که کسی در این اردوها درگیر بیماری نشود.

وی بیان داشت: دراین راستا لازم است تا تب سنجی ، ماسک ، شستشوی مداوم دست ها ، رعایت فاصله گذاری و مواردی از این قبیل در اردوهای راهیان نور رعایت شود.

راهیان نور عاملی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن

 احمدی در ادامه گفت: راهیان نور عاملی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است و یقیناً دشمن از تأثیرگذاری اردوهای راهیان نور مطلع است و سعی در مخدوش کردن اردوهای راهیان نور دارد.  راهیان نور فقط از آن ایرانی‌ها نیست و زائران زیادی از کشورهای مختلف جهان در آن حضور پیدا می‌کنند و راهیان نور فراملی شده است.

 وی بیان داشت: راهیان نور، برکتی است که شهدا آن را به ما هدیه کرده‌اند و حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، فرصتی برای نسل جوان امروزی است که نسبت به گذشته خود اطلاعات کافی را کسب کنند و بداند که معنی ایثار و ازخودگذشتگی یعنی چه و دلیل امنیت و آسایش امروز خود را بداند.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که تبیین ارزش‌های دفاع مقدس به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری حضرت بوده است. بصیرت افزایی بر اساس فرامین و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی جزو اولویت‌های راهیان نور است که حضور افرادی که مطالعات خوبی درباره سال‌های جنگ داشته‌اند، در کاروان‌ها می‌تواند زمینه این بصیرت افزایی را فراهم سازد. اعزام کاروان‌های راهیان نور یکی از راه‌های مبارزه با جبهه دشمن است و سبب بصیرت افزایی جوانان و هوشیاری و آگاهی آنان در تمام زمینه‌ها خواهد شد و ضرورت دارد جوانان و نوجوانان در سفر راهیان نور شرکت کنند و حضوری فعال داشته باشند.

وی در ادامه گفت: یکی از راه‌های مقابله با دشمنان امروزی خصوصاً در جبهه جنگ نرم، رونق بخشیدن به مقوله راهیان نور و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس برای نسل جوان و نوجوان کشور است، چراکه وقتی یک جوان امروزی با تمام وجود در مناطق عملیاتی حضور یابد و با چشم خود ببیند که جوانان دیروز چگونه برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی از جان و مال و هستی خود مایه گذاشتند قطعاً چشم بصیرتش باز و بازتر خواهد شد و ایمان قلبی پیدا می‌کند که این انقلاب با خون هزاران شهید آبیاری شده تا به درخت تنومند امروز مبدل گردیده و می‌تواند در برابر جهان خواران عالم و استکبار جهانی بایستد.

آزاده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب  نیز بر همین رویکرد راهیان نور از بعد آشناسازی و نمادسازی دفاع مقدس به‌عنوان سمبل افتخار ایرانیان است ، اگر این کار درست انجام شود و این فناوری فرایند انتقال فرهنگ را مهندسی انجام دهد قطعاً گنج موردنظر در بطن دفاع مقدس استخراج و تحول روحی و روانی در جوانان ایجاد می‌شود .

اخبار مرتبط
ارسال نظرات