یادداشت؛

تداوم رویکرد اشتباه بارزانی‌ و مسیر بی فرجام آن

مسیری که بارزانی‌ها طی می‌کنند نتیجه‌ای جز آسیب وارد کردن به مردم اقلیم کردستان و همچنين تعارض با منافع ملی عراق برای آنها به همراه نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۴۲۴۵۴۷
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

 خبرگزاری بسیج:محمد مهدی ملکی/ اینکه امروز وضعیت زندگی مردم در اقلیم کردستان عراق به شکلی نامناسب و اسف‌بار تغییر کرده و اعتراضات آنها را نسبت به شرایط نامساعد و وجود مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی شاهد هستیم تنها یکی از معلول های یک علت است و آن بی کفایتی مسئولان این منطقه که همگی از خاندان بارزانی یا منتسب به آن هستند.

تداوم رویکرد اشتباه بارزانی‌ و مسیر بی فرجام آن

مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق امروز نیز کماکان در تحقق یک خواسته کلی و اساسی از منظر خودش اصرار دارد و آن نیز استقلال‌طلبی است، رویایی که چندین سال پیش (در سال ۲۰۱۷) انواع تمام توان و تلاش که داشت به سوی آن حرکت کرد و با آن که از حمایت رژیم صهیونیستی نیز برخوردار بود با شکست مواجه شده و همه پرسی استقلال آن منطقه از خاک عراق ناکام ماند و با مخالفت شدید دولت‌های مرکزی ترکیه، عراق و حتی ایران مواجه شد که خواهان حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی خاک عراق بوده و هستند.

رهبر حزب دموکرات کوردستان عراق در سالهای پس از آن نیز از هر فرصتی استفاده کرد و بر که بتواند رویای خودش را به پشتوانه حمایت برخی بازیگران خارجی تحقق بخشد.

در ماه‌های اخیر و متعاقبا اعلام آرای نهایی انتخابات پارلمان آن کشور، بارزانی تلاش کرده با متحدین داخلی خود یعنی محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و مقتدا صدر رهبر جریان صدر در قالب یک ائتلاف سه گانه با کنار گذاشتن دیگر جریانات سیاسی شیعه موسوم به بیت شیعی و دومین حزب قدرتمند اقلیم کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی کردستان، بیشترین سهم را از قدرت در دولت جدید برای خود تصاحب کنند.

بارزانی و حزب متبوعش همزمان در راستای تفکر و درمنش تمامیت خواهانه خود به دنبال افزایش قدرت در دو مسیر ملی (تصاحب نقش بیشتر در دولت جدید مرکزی عراق) و همزمان را به صورت موازی تسلط هرچه بیشتر بر منابع قدرت و ثروت منطقه اقلیم کردستان هستند.

بارزانی تلاش می‌کند اقلیم کردستان عراق را به صورت ۱۰۰ درصدی در اختیار خود، خاندانش و حزب دموکرات کردستان عراق قرار دارد و این مهم را با حمایت های خارجی از سوی ترکیه و اسرائیل انجام می دهد.

در این راستا بارزانی ها یک رقیب قدرتمند در اقلیم کردستان عراق را پیش روی خود می‌بیند که سال‌هاست شانه به شانه آنها در مسیر تحولات سیاسی عراق و منطقه اقلیم کردستان به ایفای نقش پرداخته و سهم قابل توجهی از قدرت را دارا هستند که ی نیست جز اتحادیه میهنی کردستان که وامدار تلاش‌های بسیاری از بزرگان و رهبران خود از جمله مرحوم جلال طالبانی رئیس‌جمهور پیشین عراق است.

یکی دیگر از اقدامات اخیر بارزانی‌ها استفاده از فرصت ایجاد شده بحران اوکراین است، آنها تلاش می‌کنند تا با این وضعیت به وجود آمده در بازار نفت و گاز، خود را جایگزین انرژی روسیه کرده و بازار اروپا و آمریکا را تامین کنند که در این مسیر ترکیه هم آنها را همراهی می کند.

هرچند دولت مرکزی بغداد با حکمی که دادگاه فدرال عراق نسبت به تحت کنترل در آمدن صادرات نفت و گاز اقلیم کردستان صادر کرده به مسئولین آن منطقه به صورت جدی این مطلب را گفته که دیگر بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی عراق و حق چنین اقدامات خودسرانه‌ای را ندارند.

مسیری که مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق در قالب تکراری پیش گرفته اند به نتیجه خاصی به جز کوچک شدن سفره مردم آن منطقه، افزایش مهاجرت جوانان اقلیم کردستان، ناامیدی نسبت به آینده و افزایش اختلافات سیاسی منجر نخواهد شد.

امیدواریم مقامات اقلیم کردستان از مسیر اشتباهی که سالهاست طی می کنند و در آن دلخوش به حمایت‌های خارجی هستند دست برداشته و منافع ملی عراق را اولویت خود قرار دهند.

در پایان که این امید می‌رود که مقامات اربیل به تمامیت ارضی و حفظ یکپارچگی کشور احترام گذاشته که این به منزله متحد شدن با دیگر اقوام و گروه‌های سیاسی رقیب اعم از اتحادیه میهنی کردستان، شیعیان و سنی ها برای حل و فصل مشکلات متعدد مردم عراق خواهد بود و در چنین شرایط قطعاً دیگر هیچ بازیگر طمعکار خارجی نخواهد توانست از اختلافات قومی و مذهبی در عراق به سود خود بهره برداری کرده گروه های تروریستی نیز که مترصد فرصتی این جهت ایجاد ناامنی های گسترده در عراق هستند چنین شرایطی را پیدا نخواهند کرد.

ارسال نظرات