۰۲ / فروردين / ۱۴۰۴ - 22 March 2025
01:57
کد خبر : 9425815
۱۱:۵۱

۱۴۰۱/۰۱/۲۷

پاسخ به هفت سؤال رایج روزه داران توسط کارشناس علوم قرآن و حدیث

کارشناس علوم قرآن و حدیث پاسخ می دهد: حکم چرخاندن آب در دهان چیست؟ آب گرداندن در دهان روزه را باطل نمی کند به شرطی که چیزی از آب وارد حلق نشود . اما اگر هنگام آب گرداندن در دهان چیزی وارد حلق شود روزه باطل است.
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - کرمانشاه : روزه و روزه داری یکی از فصول معنوی سال است که برای مسلمانان به ویژه بانوان سؤالات احکامی زیادی حادث می شود. این سوالات که اگر پاسخ درستی به آنها داده نشود می تواند باعث ابطال روزه یا سخت کردن شرایط برای روزه دار را ایجاد کند ، مسئله ای که بیشتر توسط حوزویان و کارشناسان علوم دینی پاسخ داده می شود.
در این روزها خبرنگار طنین یاس طی گفت وگویی با یکی از کارشناسان علوم قرآنی و حدیث پاسخ برخی از پرکابردترین سؤالات را بر اساس استناد بر نظرات فقها پرسیده است که از نظر شما می گذرد:
مریم کهریزی، کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث :
۱- آیافروبردن خلط موجب بطلان روزه می شود؟
حکم فروبردن اخلاط سینه وبینی از سئوالات متداول روزه داران در ماه مبارک رمضان است .
الف : فروبردن آب دهان ، اگرچه بواسطه خیال کردن ترشی ومانند آن در دهان جمع شده باشد ، روزه را باطل نمی کند
ب: اگرخلط وارد فضای دهان نشود فروبردن آن موجب بطلان روزه نیست واین امردر روزه مستحبی و واجب فرقی نمی کند .امااگر وارد فضتی دهان بشود وآن را فرو ببرد روزه را باطل می کند
۲- آیا برای کسی که تا آخر عمر نمی تواند به دلیل بیماری روزه بگیرد کفاره واجب است؟
روزه از فروع دین و واجب بزرگ الهی است که قبل از اسلام نیز ادیان آسمانی بدان دستور داشته‌اند. خداوند سبحان در قرآن کریم، آیه ۱۸۳ سوره بقره بر این نکته تصریح نموده و می‌فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿۱۸۳﴾
از آنجا که به هنگام روزه گرفتن از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات خودداری و امساک می‌شود. روشن است که چنین امساک و محدودیتی با سلامت و بهبودی انسان بیمار، سازگار نیست. به همین جهت بیماری و مریضی از موضوعاتی است که در قرآن کریم در امر به روزه‌داری مورد توجه و ملاحظه قرار گرفته و در سوره بقره آمده است:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿۱۸۵﴾
به همین جهت است در باب صوم فقه آمده است که روزه گرفتن برای مریض و کسانی که روزه گرفتن بر ایشان ضرر دارد حرام است و نباید روزه بگیرند.
متن ذیل که در تحریرالوسیله ج۱ ص ۲۷۶، آمده است ناظر به همین امر می‌باشد:
«... و من شرائط صحته عدم المرض أو الرمد الذی یضره الصوم لإیجابه شدته أو طول برئه أو شدة ألمه سواء حصل الیقین بذلک أو الاحتمال الموجب للخوف، و یلحق به الخوف من حدوث المرض و الضرر بسببه إذا کان له منشأ عقلائی یعتنی به العقلاء، فلا یصح معه الصوم، و یجوز بل یجب علیه الإفطار، ...»
یعنی: از شرایط صحیح بودن (و نیز از شرایط وجوب؛ رجوع شود به تحریرالوسیله ج۱ص ۲۷۷ مسأله ۳) روزه، نداشتن بیماری یا چشم دردی است که روزه برایش ضرر دارد، به جهت این که روزه باعث می‌شود مرض و درد چشم شدید گردد، یا بهبودی آن طولانی شود و یا دردش بیشتر شود، چه یقین کند که روزه ضرر دارد و چه احتمالی که باعث خوف گردد.
و ترس از پیدایش مرض و ضرر به واسطۀ روزه، اگر منشأ آن عقلایی و مورد اعتنای عقلا باشد ملحق به موردی است که روزه برای مرض موجود و بالفعل، ضرر دارد، بنا بر این اگر با وجود چنین ترس و خوفی روزه بگیرد، صحیح نیست و روزه نگرفتن جایز است، بلکه واجب است.
حاصل آن که: با توجه به شرط فوق روزه در حال بیماری یا خوف و احتمال مرض و ضرر باطل می‌باشد. بر چنین اشخاصی واجب است که در این حال روزه نگریند.
اینان در صورت بهبودی و مرتفع شدن عذر، روزه‌های نگرفته را در ایام دیگر باید قضا کنند که به احتیاط واجب تا ماه رمضان سال بعد باید انجام شود. و چنانچه بدون عذر تا این وقت (ماه رمضان سال بعد) قضا نکنند باید به ازای هر روزه یک مد طعام کفاره تاخیر پرداخت نمایند.
و در صورتی که بیماری آنان تا ماه رمضان سال بعد دوام و استمرار داشته باشد، قضای روزه‌هایی که به دلیل بیماری افطار شده، ساقط است و بابت هر روز باید یک مدّ طعام کفاره پرداخت کنند.
۳.حکم چرخاندن آب در دهان چیست؟
آب گرداندن در دهان روزه را باطل نمی کند به شرطی که چیزی از آب وارد حلق نشود . اما اگر هنگام آب گرداندن در دهان چیزی وارد حلق شود روزه باطل است
۴.اگرکسی از روی جهل کاری انجام داده باشه که روزه اش باطل شده باشد کفاره روزه اش چیست؟
اگراز روی جهل باشد که روزه اش باطل نیست ولی باید بعداز ماه رمضان قضای آن را بجا بیاورد
۵.آیا شوری روی لب اگر هنگام بیرون آوردن زبان وارد دهان شود، روزه را باطل می کند؟
خیر اگر چیزی از خارج از دهان وارد دهان نشود روزه را باطل نمی کند
۶.زن باردار با زنی که شیر می دهد ونمی تواند روزه بگیرد اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعد بگیرد باید کفاره هم بدهد ؟ خیر در صورتی که تا ماه رمضان سال بعد نگیرد باید کفاره تاخیر رابپردازد.
۷.کسانی که سفر کردن جزیی از شغل شان است وکثیر السفر هستند، یعنی برای شغلشان مسافرت های زیادی می روند که
معمولا بین سفرها کمتر از ۱۰ روز فاصله است، حکم روزه ی این افراد چگونه است؟

باید روزه شان رابگیرند.
انتهای پیام/*پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید