خبرهای داغ:
یک روانشاس مثبت گرا در در گفت وگو با یک روانشناس اسلامی مطرح شد / بخش ۲

مطالعه و شناخت روحیه همسر، مهم ترین راهکار دستیابی به گفت وگوی سازنده

یک روانشناس اسلامی با بیان اینکه مهم ترین راهکارهای یک گفت وگوی سازنده این است که طرفین بهم توهین نکنند، یکدیگر را با کلمات توهین آمیز خطاب نکنند، از تحقیر کردن یا مسخره کردن دیگری اجتناب کنند، گفت: در زمان گفت وگو، بهتر است صادق باشید و اگر چیزی از همسرتان می خواهید به طور مشخص و واضح آن را بیان کنید.
کد خبر: ۹۴۲۵۸۲۴
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - یکی از مهارت های مهمی که افراد جامعه باید از آن بهره مند باشند تا در انتقال پیام و برقرار ارتباط ، سازنده و پویا عمل کنند، مهارت های گفت وگو است که بنابر گفته بسیاری از روانشناسان فقدان و عدم بهره مندی از آن چشم اسفندیار بیش از ۷۰ درصد مشکلات خانوادگی محسوب می شود .
در بخش اول گفت وگو با مطهره همتی کارشناسی ارشد، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مبت گرا به اهمیت این مسئله و سن مناسبت برای یادگیری این مهارت پرداختیم و در بخش دوم به بررسی راهکارها و روش های دستیابی به این مهارت پرداخته ایم که خواندن آن نه تنها خالی از لطف نیست بلکه قابل تأمل نیز هست..

ازنظر شما اهمیت مهارت های کلامی در ارتباطات زوجین و حل تعارضات چیست؟ و روابط زوجین روابط کلامی بین زوجین قوانین و آداب خاصی دارد یا نه؟
همانطور که قبلاً عرض کردم یکی از مهارت های مهمی که زوجین باید قبل از تشکیل زندگی مشترک به آن مسلط باشند مهارت های ارتباطی است. از این رو زوجین باید مهارت اصول گفتگوی صحبح را بدانند و در جهت حل تعارض خودشان بکار بگیرند البته قبل از پرداختن به این مسئله باید گفت که تعارض در زندگی مشترک یک مسئله طبیعی است زیا اختلاف نظر در زندگی مشترک امری طبیعی است و راهکار برطرف کردن آن و رسیدن به یک نقطه نظر مشترک تجهیز کردن خودمان به ابزاری مانند ابزار مهارت حل تعارض و مهارت های گفتگو و مهارت های کلامی است .
اما مهم ترین این ابزار عبارتند از
۱-توهین نکنید همسرتان را با کلمات و نام تانگ توهین آمیز خطاب نکنید از تحقیر کردن شرمنده کردن یا مسخره کردن همسرتان اجتناب کنید. ۲- صادق و روراست باشید، اگر چیزی از همسرتان می خواهید به طور مشخص و واضح آنچه را می خواهید بیان کنید از حاشیه رفتن و در لفافه حرف زدن اجتناب کنید,۳- مالک افکار و احساس های خود باشید نقطه نظرهای خود را به طوری که مشخص است بیان کنید. به عنوان مثال به نظر من اینطور می آید که تو احساس من نسبت به خانواده ات را نادیده می گیری .۴-احساس های خود را بیان کنید .
اگر همسرتان از بیان رک احساست شما ناراحت می شود، می توانید قبل از بیان آن بگویید امیدوارم از صداقت من رنجیده نشوی! تو همسر من هستی و من با تو صادق نباشم پس با چه کسی صادق باشم ! ۵-بدون داد و بیداد در مورد حس عصبانیت خود و دلیل آن حرف بزنید، خیلی روشن بگویید از چه چیزی ناراحت هستید و ناراحت شدید,۶- مقدمه چینی را فراموش نکنید اگر می خواهید از فردی انتقاد کرده بهتر است با قدم های مثبت شروع کنید یا حداقل نشان دهید که نقطهن ظرهای فرد مقابل را درک می کنید .۷-همسرتان را تندرو سرزنش نکنید در مورد او قضاوت نکنند و بیش از اندازه مسائل را در مورد او تعمیم ندهید! به عنوان مثال شما همیشه دعوا را شروع می کنید، تعمیم بیش از حد سرزنش محسوب می شود، انصاف را فراموش نکنید اگر دو بار است از همسرتان رنجیده اید ، نگویید تو همیشه مرا میرنجانی! این باعث ناامیدی و خشم او می شود تهدید نکنید و اولتیماتوم ندهید.
۲راههای ارتقاء مهارت گفتگوی همسر را بیان کنید
خدمت شما عرض کنم نکته بسیار مهم تمرین ، تکرار و پیگیری رمز و راز آموخته هاست تا به صورت یک عادت مثبت در زندگی جاری شود. رفتار انسان در صورت تکرار نخست به صورت حالت و به صورت عادت در می آید و به تدریج به شکل ملکی و صفات پایدار نفسانی در می آید و به راحتی و بی درنگ و بدون تفکر از انسان سر می زند. ما انشاءالله میخواهیم در مباحث ارتباطی به این درجه برسیم که در لحظه درست عمل بکنیم .
در ادامه باید ها و نبایده های لازم الاجرا برای داشتن یک ارتباط درست و سازنده بین زوجین نکته ای که نباید فراموش شود این است که افراد از بیان کلمات غیر ضروری در مکالمات خود اجتناب کنند از جملات کاربردی و کوتاه استفاده کنند و در این بین به ویژگی های فردی و اجتماعی و تحصیلاتی طرف مقابل هم توجه داشته باشند! مثلا سن همسر، میزان تحصیلات و شغل او برای انتخاب جملات و بیان مطالب بسیار مهم است .
اصل دیگر، راهکار نوشتن مسائل و موضوعات کلیدی که می خواهند در مورد آن با همسر صحبت کنند بهتر است به صورت خلاصه و با استفاده از واژگان مناسب و جملات قانع کنند ، مطالب خود را بیان کنند. فراموش نکنید؛ مطالعه کردن نیز بسیار مهم است . فواید مطالعه ، آشنا شدن با لغات جدید است و این امر علاوه بر بالابردن دایره واژگانی ما برای بهتر صحبت کردن ، مترادف ها و متضادهای هر یک از کلمات را نیز برای مان گسترش می دهد و هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس بیشتری را ایجاد می کند و از این روز سریع تر مخاطب قانع خواهد شد.
ویژگی آخر توجه به روحیات افراد در مکالمه است . شخصیت ها یا ادراکی هستند یا احساسی خصوصیات افراد ادراکی آرام صحبت می کنند با تن صدای پایین صحبت می کنند کم حرف می زنند بیشتر گوش می دهند ، از جملات کوتاه استفاده می کنند، صحبت ها را تایید نمی کنند، نگاه متمرکز دارند یعنی سرشان پایین است و ارتباط فیزیک کمی دارند و زود صمیمی نمی شوند باید نظرشان را در مورد مسائله ای بپرسید تا صحبت کنند. خیلی اهل گذشت و فراموشی نیستند و اگر ناراحت بشوند دیر فراموش می کنند. دیر تعجب می کنند اما خصوصیات افراد احساسی بیشتر حرف می زنند، حرف دیگران را قطع می کنند، تکراری حرف می زنند، اهل تشریفات و رعایت آداب و رسوم هستند، متناسب با مجالس لباس می پوشند و انعطاف پذیری زیادی دارند، ارتباطات بیشتری دارند، زود ارتباط می گیرند .

انتهای پیام/*
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
آخرین اخبار