آیت الله اعرافی:

بنیان‌های دینی و پایه‌های اخلاق اجتماعی ما در معرض خطر فروپاشی است

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ۲۰۰ اولویت تعیین‌شده این شهرستان پس از تبادل‌نظر با مسئولین، گفت: این اولویت‌ها برگی است در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که بر اساس برنامه‌های طراحی‌شده باید با همت مردم...
کد خبر: ۹۴۲۵۹۰۷
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹

به گزارش خبرنگار بسیج به نقل از میبد آدینه، امام‌جمعه میبد تصریح کرد: وظیفه کارکنان و دست‌اندرکاران بخش‌های عمومی، صنعت و مسئولین برای اصلاح و ارتقاء جامعه در انجام اولویت‌های تعیین‌شده سنگین است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه بیانات خود به برخی از چالش‌های جامعه پرداخت و گفت: پیام ماه مبارک رمضان این است که دولت، مسئولین جامعه و جوانان و دستگاه‌های اداری و مردم ما باید تلاش کنند؛ کشور، نظام، شهر و استانشان را از این چالش‌ها مبرا کنند و برای غلبه بر مشکلات و حل چالش‌ها دست‌به‌دست هم دهند.
چالش‌های جامعه بنیان‌های دینی و اخلاقی و اجتماعی ما در معرض خطر فروپاشی
خطر بسیار شدید و نگران‌کننده سستی پایه ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی در جامعه است و اگر بیدار نشویم و فساد، بی عفافی و انواع مفاسد به خانه‌ها، جامعه و محیط ما سرایت کند؛ تسریع روزبه‌روز بیشتر خواهد شد و اگر از کنارش گذشتیم؛ بنیان‌های دینی و پایه‌های اخلاق اجتماعی ما در معرض خطر فروپاشی است
امام‌جمعه میبد با هشدار جدی در این راستا تصریح کرد: این خطرها از بیرون هدایت و سرمایه‌گذاری می‌شود و با به‌کارگیری ابزارهای گوناگون می‌خواهند سبک زندگی ما را تغییر دهند که باید مصمم و با روش‌های درست، دقیق و قاطع جلوی گسترش فساد و فروریزی پایه‌ها و ارزش‌های الهی، اسلامی و اجتماعی را گرفت.
فضای مجازی نعمت است
عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه فضای مجازی، فضای خوب و درستی است و ابزار علم و فناوری‌های پیشرفته برای ترقیات علمی بشر ضرورت دارد اظهار داشت: فضای مجازی برای رشد اقتصادی، اشتغال و حوزه‌های فناوری علمی و اقتصادی یک نعمت است، اما فراموش نکنیم این نعمت اکنون دارای مفاسد و تخریب‌های فراوانی است و امروز باید خانه، مدرسه و جامعه در برابر تخریب فضای مجازی بیدار شوند.
پایه‌ریزی شبکه ملی اطلاعات راه‌حل مشکل فضای مجازی
حضرت آیت‌الله اعرافی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: مشکل فضای مجازی وقتی حل می‌شود که تدابیر ایجابی انجام شود و زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات پایه‌ریزی شود؛ اقدامی که بودجه برای آن پیش‌بینی‌شده است و دستگاه‌های مسئول باید تمام تلاش خود را برای پایه‌ریزی، توسعه و تسریع و بالا بردن امکانات در این زمینه به کار بگیرند.
امام‌جمعه میبد با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات باید در دست کشور باشد گفت: اقدامات اصلاحی و برخوردهای سلبی هم در این زمینه جدی و ضرورت دارد.
فضای مجازی نیاز به تقویت و مهندسی و مراقبت دارد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه مع الاسف مسئولان اقدامات سنجیده و درست و دقیق را در این زمینه انجام نداده‌اند تصریح کرد: برای مهار فروریزی ارزش‌های اسلامی، فضای مجازی نیاز به تقویت، مهندسی و مراقبت دارد و هم دستگاه‌های مسئول و سایر بخش‌ها باید فعال باشند تا در کنار خود مردم، خانه، مدرسه، جامعه، محیط اداری و صنعتی ما محیط الهی و رمضانی باشد.
وی گفت: باید بانوان، آقایان، دختران و پسران، دانشجویان و کارگران این رسالت را بر دوش بگیرند و با شیوه امربه‌معروف و نهی از منکر، جلوی تسریع این ویروس مخرب را بگیریم چراکه اگر امروز این هوشیاری نباشد؛ بنیان اقتدار، عظمت، معنویت، اخلاق و شکوه معنوی ما را فرو خواهد ریخت.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه سست شدن بنیان خانواده خطر بیخ گوش ماست اظهار داشت: کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج جوانان از یک‌سو افزایش طلاق از سوی دیگر، کاهش فرزند آوری و اختلافات خانوادگی، کم رونق شدن ارزش‌های الهی در فضای خانه، آسیب‌های بزرگ در محیط خانواده‌های ماست که باید پدران و مادران مراقبت و احساس مسئولیت کنند.
امام‌جمعه میبد بابیان اینکه امروز همه بشر در دنیا با مشکلات بزرگ خانواده مواجه‌اند و غرق شدن در آسیب‌های اجتماعی از فرزندان نامشروع خانواده‌ها تا بی‌رونقی، بی‌صفایی، بی‌محبتی و عشق تا فروریزی خانواده از دستاوردهای آن است افزود: ولنگاری و بی‌توجهی، موجب فروریختن بنیان خانواده‌ها می‌شود بنابراین اینجا باید برنامه داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه‌کسانی که در جمعه و جماعت برای حفظ ایمان و معنویت و انقلاب حضور می‌یابید باید پیام‌آورانی باشید برای همه جامعه و جوانان و همه را به ارزش‌های متعالی الهی فراخوانید.
آیت‌الله اعرافی تخریب محیط‌زیست را یکی دیگر از چالش‌های جامعه امروز خواند و گفت: با اصلاحی که در دستگاه‌ها و صنعت ما می‌شود می‌توان جلوی این آسیب را گرفت.
مصرف بی‌رویه آب چه در کشاورزی و چه در صنعت که مشکل کشوری است و بالای ۷۰ درصد اسراف در آب ما را از این نعمت محروم می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر مسئولین استان در پی گیری انتقال آب از خطوط جدید و دریای عمان گفت: مسئولین استان باید با جدیت انتقال آب به استان را دنبال کنند و هر کجا هم لازم باشد کمک خواهیم کرد؛ اما وظیفه ما نظام مصرف در اصلاح آب در کشاورزی، صنعت و سایر مصارف است.
فقر، فساد و تبعیض. حضرت آیت‌الله اعرافی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب و دستوراتشان در رفع این آسیب‌ها گفت: درست است تحریم‌ها فشار زیادی در این زمینه تحمیل کرده است؛ اما از سوی دیگر عدم همکاری و ضعف مدیریت‌ها فقر را به وجود آورده است و باید این فقر فساد و تبعیض را با کمک مردم و همت مسئولین دستگاه‌ها کاهش داد.
وارونه‌سازی ارزش‌های انقلاب. امام‌جمعه میبد اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ رسانه خارجی برای فروریزی ذهن و باور ما جنگ بزرگ ادراکی و شناختی را به وجود آوردند و هزاران هزار نفر برای تخریب وجه اسلام و انقلاب اسلامی و ایران مقتدر به کار گرفته شدند و میلیاردها میلیارد دلار هزینه می‌شود تا کشور مستقل باآن‌همه دستاورد را جور دیگر نشان دهند.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: برنامه‌ریزی، کار و تلاش و حل مشکلات و از طرفی جهاد تبیین و روشنگری برای نشان دادن حقایق انقلاب و اسلام لازم است.
خطیب جمعه میبد بابیان اینکه نمونه‌هایی را امروز نشان می‌دهند که خجالت‌آور است گفت: آمریکایی تطهیر می‌شود که صد جنگ علیه بشریت در قرن اخیر برپا کرده است و ده ها کشور را اشغال و میلیون‌ها انسان را کشته و آن‌همه تباهی و فساد را به وجود آورده است.
امام‌جمعه میبد افزود: رژیم‌های ستم‌شاهی در تاریخ و کشور اسلامی ما که بی‌عرضگی داشتند تطهیر می‌شوند اما آن‌همه دستاوردهای معنوی و الهی و شاخص‌های ظاهری که دنیا آن را می‌پذیرد ناچیز دیده‌شده و کنار زده می‌شود.
وی گفت: راه مواجه با آن جهاد تبیین، ایستادگی و مقاومت است و نسل هوشیار، آگاه، انقلابی و تحصیل‌کرده ما باید گفتمان‌های جدید تولید، ابزاری‌های نو را به کار گرفته و روش‌های درست را خلق و در عمق ذهن و ضمیر جامعه و نسل جوان اثر بگذارند.
حضرت آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه آن‌قدر تهاجم می‌تواند سنگین باشد که وقت شهادت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در خیلی از عالم اسلام گفتند کجا شهید شده است شنیدند محراب پاسخ دادند که مگر علی نماز می‌خواند تصریح کرد: این جنگ، جنگ شناختی و ادراکی است و آن‌قدر غوغا سالاری را پیش می‌برند که روز آفتابی را شب و شب را روز نشان می‌دهند و علی (ع) را بی‌نماز معرفی می‌کنند و معاویه تهی از ارزش‌های انسانی را پیشوای خوب معرفی می‌کنند.
امام‌جمعه میبد اظهار داشت: دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و آموزش‌وپرورش باید تلاش کنند نسل جوان و جامعه ما تاریخ ایران و انقلاب را بخوانند تا امروز را درک کنند چراکه نقد برای اشکال مهم نیست و باید تلاش کرد ضمن رفع اشکال، تسلیم هجوم بی‌امان دشمن نشویم و دشمن هم بداند این ملت در برابر آنها خواهد ایستاد و آمال آنها را نقش بر آب خواهد کرد.
امام‌جمعه میبد در پایان بیانات خود از همه عزیزانی که در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها بعد از حضوری شدن کلاس‌های درس تلاش کردند تا عقب‌ماندگی را جبران کنند قدردانی کرد.
خطیب جمعه میبد از مساجد و هیئت‌امنا، روحانیت، ائمه جماعات و مردم شریفی که به مساجد رونق و برنامه دینی را ترویج و تقویت کردند تشکر کرد.
خطیب جمعه میبد از همه خیرین و مردمی که با افطاری به‌جا از نیازمندان دستگیری کردند و همچنین مؤسسات خیریه و کمیته امداد و بهزیستی و کسانی که در حل مشکل فقر و یاری مستمندان تلاش می‌کنند هم قدردانی کرد.
وی از تلاش همه جوانان و فعالان عرصه اقتصادی، نوآوران، مبتکران، اصحاب صنعت و همه آنهایی که در مسیر دانش‌بنیان و تحقق شعار سال قدم برمی‌دارند تقدیر کرد.
آیت‌الله اعرافی از مجموعه‌های قرآنی شهرستان و مدارس قرآنی که با برنامه‌های متنوع در ترویج قرآن، تحکیم معانی و معارف قرآن تلاش می‌کنند هم سپاسگزاری کرد و گفت: حرکت قرآنی نورانی است و برکات زیادی دارد. امام‌جمعه میبد از مسئولان و کارکنان که درخش‌های مختلف متعهدانه عمل می‌کنند و از خطا و اشتباه پرهیز و خالصانه به مردم خدمت ارائه می‌کنند نیز تشکر کرد.
گنجینه تاریخی و معنوی در مسیر جهاد تبیین است
وی گفت: از دوستان بسیج هم که گنجینه تاریخی و معنوی را با زیبایی و جذابیت در مسیر جهاد تبیین و آشنایی نسل جوان با گذشته افتخارآمیز ایثار و شهادت طراحی کرده‌اند تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم آموزش‌وپرورش، صنایع و اصناف در این زمینه همراهی کنند چراکه ارزش‌های الهی را باید سنجیده، عاقلانه و حکیمانه ترویج و عمق ببخشیم.
اصناف ارکان سلامت جامعه‌اند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه اصناف را ارکان سلامت جامعه خواند و گفت: رعایت انصاف، برخورد خوب و توجه به موازین امربه‌معروف نی از منکر نکاتی است که از اصناف انتظارمی رود و ماه مبارک رمضان باید پاک‌سازی درون و خانواده و جامعه از همه آسیب‌ها و آفت‌ها باشد. امام‌جمعه میبد میلاد امام حسن (ع) و روز ارتش و نیروی زمینی را به همه نیروهای ارتش و نیروهای مسلح تبریک گفت و حضور یکپارچه پاسداران را در مراسم عبادی، سیاسی و اجتماعی نماز جمعه گرامی داشت. وی گفت: ماه رمضان بعد از دو سال از رونق بیشتری در مساجد و جمعه‌ها برخوردار شده است و باید فعال‌تر و جاندارتر و حرکت آفرین تر باشد چراکه اگر بخواهیم اجتماعات خود را در مسیر سازندگی و تعالی دنیا و آخرت جهت دهیم باید به مسائل مختلف توجه کنیم.

ارسال نظرات