معاون قرارگاه پدافند زیستی در واکنش به نقل قول منتشر شده از مقامات وزارت بهداشت در مورد واردات واکسن کرونا آن را ضربه به دانشمندان داخلی خواند.
کد خبر: ۹۴۲۶۷۶۴
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،دکتر محمد کریمی‌نیا؛ معاون‌عملیات قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیر عامل در برنامه جهان سیاست رادیو ایران در واکنش به نقل قول منتشر شده از سوی مسئولان بهداشتی کشور مبنی بر سفارش واردات ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا گفت: در صورتی که این خبر درست باشد، ضربه سنگینی به واکسن سازان و دانشمندان داخلی ما وارد می‌شود.

بنا بر آمارهای خود مسئولان، تا کنون ۱۹۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده که ۵۰ میلیون دوز آن اکنون در انبارها قرار دارد. این درحالیست که قرار بود تا پایان آذر حدود ۷۵ میلیون نفر دو دوز واکسن کرونا دریافت کنند که معادل ۱۵۰ میلیون دوز می شود. اما تا همین لحظه این عدد محقق نشده بلکه آمارهای کنونی تازه با احتساب حدود ۳۰ میلیون نفری که سه دوز خود ار تزریق کرده اند، احتساب می گردد.

وی با اشاره به نیاز کشور در مقاطع گذشته به واردات ادامه داد: تا حدود مرداد و شهریور پارسال الزام داشت که واکسن وارد شود. اما با توجه به توان کنونی کشور و شش مجموعه داخلی واکسن کرونا اکنون سخن گفتن از واردات آن، ضربه سنگینی به تولید کنندگان داخلی آن خواهد بود. ضمن آنکه فناوری واکسن های وارد شده بر پایه ویروس کشته شده است که قالب واکسن سازان داخلی ماست.

کریمی نیا اثربخشی واکسن های داخلی را خوب ارزیابی کرده و تصریح کرد: از آنجایی که واکسن های تولید شده در کشور به نسبت واکسن وارداتی غالبی که در کشور استفاده شده کیفیت و اثرگذاری بهتری داشته است.

معاون عملیات قرارگاه پدافند زیستی در پاسخ به این پرسش که چرا سخن از صادرات واکسن کرونا زده میزشود اما همزمان مسولان از واردات آن حرف به میان میاورند، چنین سیاستی را کاری بیهوده خواند و افزود: اکنون این شش واکسن ساز علاوه بر تامین نیاز داخلی می توانند نیاز کشور را در زمینه واکسن کرونا به خوبی پاسخ دهند و از آنجایی که دیگر ارز ترجیهی برای واردات دارو اختصاص پیدا نمی کند، منطقی آن است که به جای پرداخت یک هزینه هنگفت برای واردات واکسن، از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم. از این رو امیدواریم در برنامه اعلام شده برای واردات واکسن کرونا تجدید نظر شود.

دکتر کریمی نیا در پایان یادآور شد : همگی قالب فناوری های واکسن در دنیا اکنون در کشور موجود است.

گفتنی است که بیست و پنجم فروردین ماه امسال نقل قولی از دکتر کمال حیدری؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی مبنی بر سفارش بیش از ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا منتشر شده بود که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان واردات واکسن یاد کرده بودند. این درحالیست که اکنون شش موسسه داخلی مشغول تولید واکسن کرونا هستند.

ارسال نظرات