خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه بهار:

گاهی بی‌بارانی نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است

بهار-نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه بهار گفت: گاهی بی‌بارانی نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است که خداوند منتظر اقرار مردم است تا استغفار کنند تا درهای رحمت خود را به روی بندگان بگشاید.
کد خبر: ۹۴۲۶۹۹۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

حجت الاسلام حبیب الله حمزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در بهار در تبیین سابقه نماز باران اظهار کرد: نماز باران یک سابقه طولانی دارد و به دوران زندگی انسان‌های اولیه از صدر اسلام تا دوران معاصر برمی‌گردد و روایاتی در مورد نماز طلب باران قبل از اسلام وارد شده است.

وی با اشاره به حدیثی در باب طلب باران در زمان حضرت سلیمان(ع) گفت: وقتی که در زمان حضرت سلیمان(ع) به خشکسالى سختى گرفتار شدند بنا بود ایشان با اصحاب خود برای نماز باران بیرون بروند که در راه با مورچه‌ای مواجه شدند که دستان خود را به آسمان بلند کرده و می‌گوید «بار خدایا! ما نیز آفریده‌‏اى از آفریدگان تو هستیم و از روزى تو بى‏‌نیاز نیستیم پس ما را به سبب گناهان فرزندان آدم هلاک مکن» در همان زمان حضرت سلیمان(ع) به اصحاب خود فرمود برگردید، همانا به‌خاطر دعای غیر خودتان سیراب شدید.

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه بهار گفت: در روایات دیگری آمده زمانی که رود نیل خشک و کم‌آب شده بود فرعون دعا کرد و دعایش مستجاب شد و خداوند دعای کافری چون فرعون را می‌پذیرد، گاهی بی‌بارانی نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است که خداوند منتظر اقرار مردم است تا استغفار کنند تا درهای رحمت خود را به روی بندگان بگشاید.

وی افزود: در اسلام یک اصل و قاعده عکس و عکس‌العمل وجود دارد که شهید مطهری در کتاب مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلام می‌گوید؛ جهان به حکم این‌که یک واحد زنده است و قوای ذی‌شعور جهان را تدبیر می‌کند قاعدتاً رابطه عمل و عکس العمل در جهان وجود دارد و نسبت‌به نیک و بد انسان بی‌تفاوت نیست، پاداش و کیفر و مکافات در همین جهان خواهد بود علاوه‌بر دنیا در آخرت هم رسیدگی خواهدشد، بنابراین یکی از نتایج طبیعی اعمال زشت انسان‌ها و معاصی، کم شدن باران و نزولات آسمانی است و خداوند برای رفع آن اسبابی چون استغفار، توبه، دعا و نماز باران را قرار داده است.

حمزه تصریح کرد: در سیره پیامبر اکرم(ص) بارها اتفاق افتاد و طبق روایت پیامبر(ص) دو مرتبه نماز استسقاء خوانده‌اند یکی در سال 6 هجرت و یکی در سال نهم هجری بعد از جنگ تبوک است.

وی با بیان اینکه همچنین خطبه 105 نهج‌البلاغه نیز راجع‌به همین موضوع است، گفت: حضرت علی (ع) نیز نماز باران را خوانده است، البته در سیره علمای اسلام هم این عقیده بوده و یکی از معروف‌ترین نمازهای باران در تاریخ معاصر نماز باران آیت‌الله‌ العظمی سید محمدتقی خوانساری(ره) است، وی در سال 1663 هجری قمری همان سال که متفقین ایران را اشغال کردند و خشک‌سالی و قحطی مردم قم را تهدید می‌کرد آن مرجع بزرگوار دو روز متوالی برای نماز باران به بیابان‌های اطراف قم رفتند و با اینکه مورد استهزاء افراد غیرمعتقد به این امور معنوی، قرار گرفتند اما در روز دوم چنان بارانی آمد که دشت‌ها سیراب و رودخانه‌ها پر آب شد.

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه بهار ابراز داشت: مطلب قابل تامل این است که در شرایط کنونی که کشور ما به کم آبی دچار شده، و در ماه مبارک رمضان قرار داریم، ماهی که رحمت، برکت و مغفرت خدا شامل حال همگان قرار می‌گیرد، به علمای اسلام، آحاد مردم سفارش می‌شود که با دعا و توبه به درگاه خداوند استغفار و انابه کنند و دعا و نماز باران بخوانند و از درگاه الهی باران را مسئلت و درخواست کنند و چون خداوند بسیار بخشنده و مهربان است بندگانش را اگر مصلحت ببیند محروم نخواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار