خبرهای داغ:

وداع باشکوه مردم دامغان با پیکر آیت الله ترابی

دامغان_ پیکر مطهر ابوالشهید آیت الله حاج سید محمود ترابی عالم ربانی و امام جمعه اسبق دامغان عصر پنجشنبه با حضور مردم ولایتمدار شهرستان دامغان تشییع و به خاک سپرده شد.
کد خبر: ۹۴۲۸۶۹۱
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، پیکر مطهر ابوالشهید حضرت آیت‌الله حاج سید محمود ترابی عالم ربانی و امام جمعه اسبق دامغان با حضور پرشور مردم ولایتمدار دارالمؤمنین، مسئولان، روحانیت و شیفتگان این مجاهد وارسته عصر پنجشنبه بر دوش مردم از مسیر طولانی مصلی امام خمینی (ره) آغاز و با عبور از میدان امام، چهارراه ولیعصر (عج) و میدان شهدا به سوی آرامگاه ابدی اش آستان مقدس بکیربن اعین (ع) تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالشهید حضرت آیت‌الله حاج سید‌محمود ترابی، فرزندحجت الاسلام حاج سید حسین ترابی در 22 تیر 1319 شمسی در دامغان دیده به جهان گشود. وی از تحصیلات ابتدایی در سال 1334 شمسی وارد حوزه علمیه دامغان شد و دروس مقدماتی و لمعتین را نزد پدر و حضرات آیات محمد رضا خدایی، تقی قادری، و گل محمد نصیری فرا گرفت.

سال 1343 شمسی رهسپار قم شد و سطح عالی را در محضر حضرات آیات مصطفی اعتمادی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی، محمد فاضل لنکرانی، سید محمد باقر سلطانی، علی مشکینی و ابوالقاسم خزعلی به پایان رساند.

سپس به مدت 7 سال در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مرتضی حائری، سید محمد محقق داماد و محمدرضا گلپایگانی شرکت کرد.

او از سال 1358 شمسی در حوزه علمیه دامغان و از سال 1365 شمسی در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان به تدریس پرداخته است.

این استاد اخلاق در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی با اجرای برنامه‌های تبلیغی، پخش اطلاعیه‌های امام‌(ره)، شرکت در راهپیمایی‌های متعدد مانند 11 محرم 1357 شمسی و حمایت از آیت ا… ابوالقاسم خزعلی و دیگر روحانیون که به دامغان تبعید شده بودند، به فعالیت پرداخت و به وسیله نیروهای ساواک بازداشت شد. تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 شمسی و رسیدگی به امور مردم و موقوفات از دیگر فعالیت‌های او بود.

در دوران دفاع مقدس به تبلیغ برای کمک و اعزام نیرو به جبهه‌ها پرداخت و خود نیز بارها در جبهه‌ها حضور یافت.

نصایح سودمند و سخنان ساده و دلنشین ایشان در قبل از عملیات‌ها در جمع دلاورمردان جنگ تحمیلی، همواره در ذهن و فکر رزمندگانی که از قافله شهادت جا مانده‌اند نقش بسته است و هرگز فراموش نمی‌شود.

فرزندش سید‌محمد علی ترابی در سال 1363 شمسی در پانزده سالگی به شهادت رسید و ابوالشهید بودن افتخار دیگری در زندگی او محسوب می‌شود.

در سال 1370 شمسی به امامت جمعه دامغان منصوب و همچنین ریاست هیئت امنای حسینیه حضرت ابوالفضل‌(ع) را عهده‌دار شد. او از اعضای هیئت موسس صندوق قرض‌الحسنه قائم‌ (عج) و صندوق قرض‌الحسنه وحدت است.

احداث حوزه علمیه در دامغان، تاسیس حوزه علمیه خواهران در شهر امیریه، مسجد میرزا داوودی، احداث حوزه علمیه علی بن موسی الرضا (ع) در شهر مقدس قم، کتابخانه مسجد جامع و ساخت مصلی از خدمات ارزشمند این عالم وارسته می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها