خبرهای داغ:

آیین 400 ساله شیردوشان «امامدر» در دیباج برگزار می‌شود

دامغان_هفتمین جشنواره ملی آیین سنتی شیردوشان «امامدر»، یکی از میراث ملی با قدمت بیش از 400 سال، 23 اردیبهشت سال جاری در شهر دیباج شهرستان دامغان برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۲۹۳۹۵
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن امینیان شهردار دیباج در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات که در سالن جلسات‌ شهرداری دیباج برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین جشنواره ملی آیین سنتی شیردوشان «امامدر» بعد از 2 سال تعطیلی ویروس کرونا با هدف شکرگزاری از خداوند متعال در تاریخ 23 اردیبهشت سال جاری با حضور چهره‌های ملی، گردشگران، علاقه‌مندان، مسئولان استانی و شهرستانی در جوار آستان مقدس امامزاده محمد (ع) شهر دیباج شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

شهردار دیباج جشنواره ملی شیردوشان را آیینی کهن و ریشه در فرهنگ، تدین، مذهب و اعتقادات مردم دیباج دانست و گفت: امسال جشنواره شیردوشان اولین سالی است که به دلیل تقارن با شهادت امام جعفر صادق (ع) به صورت آیینی برگزار می شود.

امینیان تصریح کرد: جشنواره شیردوشان به گواه و سند اداره میراث فرهنگی شهرستان و کارشناسان اداره کل میراث یکی از بزرگترین جشنواره‌های استان سمنان می باشد که آخرین جشنواره با حضور بیش از 6 هزار نفر بازدید کننده برگزار شد.

شهردار دیباج نمایشگاه اقتصاد مقاومتی با 25 غرفه را یکی از بخش‌های جشنواره مطرح کرد و افزود: اجرای برنامه شکرانه در اختتامیه جشنواره، مسابقات ورزشی بومی و محلی، تجلیل از ورزشکاران، پخت نان محلی، شیردوشی و آیین سنتی کره گیری، برپایی سیاه چادر، نمایشگاه صنایع دستی و ابزارهای کهن شهر دیباج، توزیع نذورات به شکرانه این آیین توسط مردم از دیگر بخش‌های این جشنواره می باشد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، آئین سنتی شیردوشان «امامدر» هرساله در اواخر بهار با انجام شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج در شهرستان دامغان برگزار می شود.

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال اُرْس دیباج که دو هزار و 500 سال سن دارد و در جوار آستان امامزاده محمد (ع) قرار گرفته انجام می شود.

بر اساس مستندات تاریخی، امامزاده محمد (ع) فرزند بلافصل امام جعفر صادق (ع) و یکی از امامزاده‌های صاحب شجره می باشد. 

آیین امامدر نوعی شکرگزاری به درگاه الهی و منظور از «امام» همان امامزاده و «در» درگاهی برای آغار فصل جدید می باشد. 

آئین سنتی امامدر با قدمتی بیش از 400 سال به شماره 890 در فهرست میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده و اولین جشنواره در سال 1392 برگزار شده است.

دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان در استان سمنان و در 55 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد. 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها