شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در نامه‌ای با اشاره به قیمت آرد خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت در حوزه تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی با هماهنگی و قدرت بسیار بیشتری وارد عمل شود.
کد خبر: ۹۴۳۰۱۸۳
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در نامه‌ای به رئیسی رئیس جمهور، ضمن درخواست برای اقناع افکار عمومی قبل از اجرای تصمیمات مهم اقتصادی، نوشت: اینک که کشور در آستانه تصمیمات سخت قرار دارد، علاوه بر شجاعت و عقلانیت در تصمیم‌گیری، جهاد تبیین برای مردم نیز ضرورتی انکارناپذیر است. بسیج دانشجویی و جریان انقلابی در صورت تصمیم‌گیری صحیح و اقناع افکار عمومی، برای تکمیل تلاش دولت در تبیین اقدامات اصلاحی به نفع عموم مردم در کنار دولت خواهند ماند.

متن نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به شرح زیر است:

بسمه تعالی

حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است. مسائلتان را با مردم مطرح کنید.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم. ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

از تصمیمات اقتصادی شوک آور و بدون اقناع مردم پرهیز کنید! همان‌گونه که جنابعالی در بیان و عمل شعار دولت مردمی را برای خود برگزیده اید، مردم اصلی‌ترین جایگاه را در نظام اسلامی دارند. ضمن اینکه باید یادآور شد دولت سیزدهم نمی‌تواند هیچ طرح و تصمیم بزرگی را بدون مشارکت مردم به درستی اتخاذ کرده و به نتیجه برساند، اگر معتقدیم هدف از همه اصلاحات اقتصادی، برقراری عدالت‌اجتماعی و اصلاح امور مردم است، لازم است که در مورد این اصلاحات به درستی با مردم صحبت شده و مردم در مورد مسائل اقناع شوند. بی‌تردید در صورت تبیین صحیح، مردم نه تنها به مانعی در مقابل تحولات تبدیل نمی‌شوند بلکه به کمک شما خواهند آمد.

متاسفانه در چند ماه اخیر افزایش قیمت‌های متعدد در کالا‌های عمومی اتفاق افتاده که افکار عمومی پاسخ قانع کننده‌ای برای این افزایش قیمت‌ها دریافت نکرده است. مشخصا این جمله که "این تکلیف قانونی است که در بودجه نوشته شده است" پاسخی قانع کننده برای عموم مردم نیست و صرفا توجیهی در سطح ادبیات مسئولین جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

از سوی دیگر می‌دانیم در برخی موارد به دلیل میزان تورم افسارگسیخته در چندسال اخیر، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما نه برخورد‌های پلیسی و تعزیراتی برای کنترل قیمت‌ها راه به جایی می‌برد و نه پنهان‌کاری و عدم توجه به اقناع افکار عمومی چاره‌ساز است؛ پس چاره‌ی کار صداقت و همراه کردن مردم است.

جناب آقای رئیس‌جمهور!

حتماً مشاوران و دستیاران محترم جنابعالی بهم‌ریختگی اوضاع قیمت برخی کالا‌ها را در چند هفتهٔ اخیر به شما منتقل کرده‌اند، اما جهت اطلاع عرض می‌کنیم که قیمت انواع نان صنعتی، ماکارانی و سایر کالا‌هایی که از سهمیه آرد صنف و صنعت استفاده می‌کنند به دلیل افزایش چندبرابری و دفعی قیمت آردِ آن‌ها به مقدار قابل توجه‌ای افزایش یافته است. این افزایش چند برابری به صورت دفعی، شوک جدی به صاحبان صنوف گسترده و صنایعی که تا دیروز از سهمیه آرد یارانه‌ای استفاده می‌کردند، وارد نموده. مسلماً صنوفی که آرد و نان صنعتی بخش اصلی هزینه‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد، دچار چالش جدی افزایش قیمت و کاهش فروش خواهند شد.

تاسف بار این‌است که این تصمیم بدون هیچ اطلاع‌رسانی از جزئیات اجرایی و انگیزه‌های مدنظر قبل از اجرا صورت گرفته است! حتی با وجود اجرای این تصمیم نیز هنوز هیچ اطلاع‌رسانی صحیحی از سوی وزارت جهاد کشاورزی که ظاهراً تصمیم گیرنده اصلی این کار است برای مردم صورت نگرفته‌است!

ما به عنوان جریان دانشجویی به خوبی می‌دانیم که دولت سیزدهم به دلیل بیش از هشت سال کم کاریِ دولت گذشته، با چالش‌های اساسی در عرصه اقتصاد مواجه است، خصوصا موضوعات تعیین تکلیف نشده‌ای مانند تخصیص ارز ترجیحی و افزایش شدید نیاز ارزی کشور برای تأمین کالا‌های اساسی، از سوی دیگر یارانه زیادی که دولت برای پایین نگه داشتن قیمت کالا‌های اساسی پرداخت می‌کند منجر به قاچاق گسترده و هدررفت منابع کشور می‌شود و بیم کمبود جدی این کالا‌ها در کشور احساس می‌شود اما...

جناب آقای دکتر رئیسی

متاسفانه تبعات عدم اطلاع رسانی درست دولت در مورد اصلاح یارانه‌ها و خصوصا یارانه ارز ترجیحی باعث شده، در کنار به هم ریختن بازار کالا‌های مرتبط با آرد، بازار روغن و قند و شکر نیز به هم ریخته و به یک باره این کالا‌ها کمیاب یا نایاب شده که سیگنالی بسیار نگران کننده در درون خود دارد.

بار‌ها کارشناسان، دلسوزان و جریان دانشجویی به شما اعلام کردند که در مورد اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، دولت با تدبیر و عقلانیت تصمیم بگیرد. زیرا اقلام باقیمانده‌ای که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، حساس‌ترین کالا‌های موجود در سبد زندگی مردم به حساب آمده و مردم تحمل گران شدن یکباره همگی آن‌ها را ندارند! بی‌برنامگی دولت محترم در این مورد باعث گردید مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم صحیح را در این مورد اتخاذ نکند و با این وجود اختیار این اقدام بزرگ را به دولت واگذار نمود.

جناب آقای رئیسی!

بسیج دانشجویی به عنوان چشم بیدار مردم با عنایت به شبکهٔ گسترده خود در کشور به جد به شما اعلام می‌دارد که جامعه آمادگی لازم برای این میزان افزایش قیمت‌های یکباره با این سطح از بی‌برنامگی در اجرا را ندارد. دلسوزانه به شما اعلام می‌داریم که بهم‌ریختگی بازار‌ها در چند هفتهٔ اخیر و خصوصا تصمیم شوک‌آور وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش چندبرابری قیمت آرد صنف و صنعت، می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد خصوصا امروز که رسانه‌های ضد انقلاب و ضدمردمی در کمین نشسته‌اند تا کشور را به آشوب بکشند و از ثمرهٔ آشوب‌ها کشور و مردم مستضعف را بیشتر تحت فشار تحریم‌ها قرار دهند. لازم است که دولت محترم در حوزه تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی با هماهنگی و قدرت بسیار بیشتری وارد عمل شده و از تصمیمات شوک‌آور و بدون اقناع افکار عمومی پرهیز کند.

رئیس جمهور محترم!

اینک که کشور در آستانه تصمیمات سخت قرار دارد، علاوه بر شجاعت و عقلانیت در تصمیم‌گیری، جهاد تبیین برای مردم نیز ضرورتی انکارناپذیر است. بسیج دانشجویی و جریان انقلابی در صورت تصمیم‌گیری صحیح و اقناع افکار عمومی؛ برای تکمیل تلاش دولت در تبیین اقدامات اصلاحی به نفع عموم مردم در کنار دولت خواهند ماند. همچنین انتظار می‌رود جنابعالی به عنوان شخص اول دستگاه اجرایی کشور با مردم پیرامون مسائل ذکر شده گفتگو کنید.

ارسال نظرات