خبرهای داغ:
خطیب نماز جمعه تهران گفت: در طول دهه‌های اخیر سیاست پولی و مالی دولت‌ها در راستای رشد اقتصادی ناکارآمد بوده و دولت سیزدهم به دنبال اصلاح این سیاست‌ها است اما باید برنامه اصلاحات ساختاری برای تحول در شاخص‌های اقتصادی به درستی برای مردم تبیین شود.
کد خبر: ۹۴۳۰۲۷۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت پایتخت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، طی سخنانی اظهار داشت: در نظریه سیاسی امیرالمومنین(ع) که تجسم واقعی عقلانیت دینی، منبع اقتدار خداوند سبحان است بنابراین احکام اولیه و ثانویه مبنا و اساس قدرت سیاسی در جامعه اسلامی و نظام دینی است. مبنا قوانین مبتنی بر آموزه های وحیانی است. 

 

وی افزود: از نگاه امیرالمومنین (ع) دو آرمان و هدف والا از سیاست ورزی و حکمرانی یعنی فراهم آوردن زمینه تعلیم و تربیت و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی انسان و در یک کلمه توسعه انسانی و ساخت یک کشور مدرن با زیباترین و کارآمدترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت، در پرتو آراستگی مدیران ارشد و میانی جامعه به عدالت و تقوا و اراده و عزم آنها برای فهم معارف قرآن و عترت تحقق خواهد یافت. بنابراین امیرالمونین پس از تبیین اهداف کلیدی از حکمرانی، مالک اشتر را به تقوا توصیه می‌کنند. 

 

ابوترابی با بیان اینکه سیاست منهای عدالت در تفکر انقلابی علی (ع) هیچ معنایی ندارد، گفت: از منظر امیرالمومنین (ع) درجه تقوای هر انسان به میزان عبودیت و بندگی و توجه او به فرامین الهی ارزیابی می‌شود. آنکه اوامر الهی را بر هر مسئله دیگری ترجیح می‌دهد نماد تقوای الهی است. 

 

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه تصمیمات باید مبتنی بر پشتوانه علمی و کارشناسی و قابل دفاع باشد چرا که این مسئله نشان دهنده محور قرار گرفتن قرآن کریم و قانون مداری در کارها است، خاطرنشان کرد:اگر مقامات ارشد به سنن الهی پایبند نباشند رابطه بدنه جامعه رابطه‌ با واجبات سست می‌شود. این مسئله مسئولیت ما را بسیار دشوار می‌کند و ما باید مراقب تصمیمات خود باشیم.

 

وی افزود: تمام اقتدار جمهوری اسلامی بدون استثنا دستاورد ارتباط نزدیک مسئولان و مردم با قرآن و عترت است. در دفاع مقدس ما گوش به سخن قرآن سپردیم و این اقتدار بزرگ خلق شد. در عرصه‌هایی که امروز نظام اسلامی در اریکه قدرت قرار دارد دستاور مدار قرار گرفتن اوامر الهی و فرامین خداوند سبحان است. 

 

ابوترابی با بیان اینکه اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهیم باید همه ما از جمله مدیران و مقامات کشور و مردم تلاش کنیم تا رابطه خود را با کلام وحی مستحکم کنیم، گفت: هرچه این رابطه مستحکم‌تر شود راه برای سعادت جامعه هموارتر می‌شود و اگر فاصله بگیریم نتیجه‌ای جز تنگناهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت. در همین راستا باید تصمیمات برخوردار از بالاترین عقبه علمی و کارشناسی و قابل دفاع در مجامع علمی از سوی مقامات کشور اتخاذ شود. 

 

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در روزهای ماه مبارک رمضان از برخی افرادی که در این نظام حتی در سطوح پایین مسئولیت دارند رفتارهایی دیده شده است، عنوان کرد: اینگونه اقدامات باید از سوی مدیران ارشد در دستگاه‌ها رصد و مورد رسیدگی قرار گیرد. عدالت و تقوا رمز مدیریت دینی در نظام سیاسی برآمده از اندیشه امیرالمومنین است و باید مسئولان نظارت دقیقی نسبت به دستگاه‌های تحت مدیریت خود داشته باشند. 

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه راهپیمایی روز قدس امسال با شکوه متفاوتی برگزار شد که نویدبخش وحدت امت اسلام برای حمایت از آزادی قدس است، گفت: در سرزمین‌های اشغالی با وجود سخت‌گیری های غیرانسانی مزدوران رژیم صهیونیستی بیش از 200 هزار نفر در اجتماع عظیم قدس و نماز جمعه شهر قدس حضور داشتند که این مسئله بسیار امیدبخش بود و برای دشمنان مسلمین پیام‌آور یاس و ناامیدی است. 

 

وی افزود: به تعبیر رهبر انقلاب امروز اراده شکست ناپذیر ملت فلسطین جایگزین ارتش شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی شده است. در گذشته این رژیم در موضع تهاجمی قرار داشت و ظرف 6 روز سه کشور عربی مصر و اردن و سوریه را شکست داد و سرزمین‌های اشغالی بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد ولی امروز این موضع تهاجمی، به موضع تدافعی محض تبدیل شده و شرایط کاملا تغییر کرده است.

 

ابوترابی تاکید کرد: امروز امت فلسطین، قهرمانان غزه و زنان و مردان فلسطینی کرانه باختری و مردم فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی در کنار هم قرار گرفته‌اند و این وحدت و انسجام و امید به آینده دستاورد محور مقاومت است. محور مقاومت این پیام را برای ملت فلسطین دارد که امت اسلام با اقتدار در کنار شما است و امیدوار این راه تا سرنگونی رژیم صهیونیستی ادامه یابد. 

 

خطیب نماز جمعه پایتخت با اشاره به تصمیم اخیر دولت در حذف یارانه آرد، گفت: توصیه جدی دارم به مقامات ارشد و اجرایی کشور که باید راه را برای اجماع علمی هموار کنند و باید نخبگان سیاسی، علمی و جامعه دانشگاهی با مشکلات و چالش‌های اقتصادی مورد تعامل و گفت‌وگوی جدی قرار گیرند و برای برون رفت از تنگناها باید در حوزه مسائل اقتصادی به یک تصمیم مورد حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی رسید.

 

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید بر این امر متمرکز شده و بر روی تعامل با نخبگان سیاسی و علمی کشور سرمایه گذاری کند، تاکید کرد: این مهم نیازمند مدیریت شایسته و کارآزموده، صبور و خردمند و با انگیزه و شجاع است.

 

ابوترابی همچنین با بیان اینکه دولت محترم مصمم بر اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور است چرا که امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم، گفت: بسیار ضروری است و نمی توان در این مسیر اغماض کرد اما باید به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنج های اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌های اشتباه در دهه‌های گذشته است و برون رفت از این تنگناها نیازمند برنامه و اعتماد مردم به ملت و نظام و عزم و اراده راسخ برای تحول است. 

 

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید سیاست پولی کشور باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: سیاست چاپ و توزیع گسترده پول و سیاست پولی انبساطی تاثیرات زیانباری بر تولید و رشد اقتصادی داشته و از عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی است. اگر سیاست پولی انبساطی، رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی گره گشا بود و می‌توانست نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد هیچ کشوری امروز با مشکلات اقتصادی مواجه نبود.

 

خطیب نماز جمعه تهران گفت:‌ مدیران ارشد دولت و چهره‌های اقتصادی باید از طریق رسانه ملی برای مردم توضیح دهند که سیاست نرخ رشد پول در سطح محدود و با ثبات و متناسب با نرخ رشد اقتصادی می تواند نقش موثری در کنترل نرخ تورم داشته باشد و آثار این سیاست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مردم باید تبیین شود. 

 

وی افزود:‌ بدون تردید می‌توان اذعان کرد که در طول دهه‌های اخیر سیاست پولی و مالی دولت‌ها در راستای رشد اقتصادی ناکارآمد بوده و دولت محترم به این اذعان دارد که این سیاست‌ها را اصلاح کند اما باید برنامه اصلاحات ساختاری برای تحول در شاخص های اقتصادی برای مردم توضیح داده شود.

 

ابوترابی عنوان کرد: اولا باید طراحی نظام بودجه ریزی مناسب یعنی نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، در پاسخ به سیاست های کلی رهبر انقلاب و تاکیدات مکرر ایشان در دستور کار قرار گیرد و از صاحبنظران و مدیران کارآزموده دعوت شود و مردم در جریان قرار گیرند و برنامه دولت برای اصلاح نظام بودجه ریزی مشخصا تبیین شود.ثانیاً مدیریت صحیح درآمد نفتی و فراهم آوردن زمینه هدایت این درآمدها به صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار گیرد. 

 

وی بار دیگر تاکید کرد: باید مردم در جریان تصمیمات اصلاحی قرار گیرند و اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه را اصلاح کند که امروز در اراده دولت است مردم باید قبل از اجرای طرح از نحوه جبران یارانه‌ها مطلع شوند. چراکه مردم باید در کنار دولت باشند تا اصلاحات اقتصادی به درستی در کشور اجرا شود. 

ارسال نظرات