خبرهای داغ:
به مناسبت روز ماما،

ماما با سابقه قم : معجره تولد نوزاد، تبدیل شدن لحظات سخت و دردناک زایمان به لحظات شیرین و ماندگار

ماما با سابقه قم : معجره تولد نوزاد، تبدیل شدن لحظات سخت و دردناک زایمان به لحظات شیرین و ماندگار
یک ماما شهر قم با بیان اینکه لحظه قیچی شدن بند ناف که اولین نفس کشیدن دنیایی نوزاد با گریه بروز میکند، لحظه فوق العاده شیرینی است، گفت: این لحظه لبخند روی لبان ما می نشاند و دیدن مادر که علیرغم تمام دردها و فشارها باصدای نوزادش دلگرمی و شادی پیدا می کند لحظه لذت بخشی است که خستگی را تبدیل به نشاط و آرامش می کند.
کد خبر: ۹۴۳۰۷۱۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج- از قم- صدیقه داودی : ۱۵ اردیبهشت در تقویم ما " روز ماما " نام گزاری شده است، روزی سفیدپوشان مهربانی که در تمام لحظات انتظار بانوی باردار را از روزهای اول تا آخرین لحظات زایمان، کنار اوست. شخصیتی که هر گونه رفتار او با بانویی که قصد فرزندآوری دارد یا در حال پرورش فرزندی در بطن خود است یا اینکه لحظات پایانی تولد فرزندش را انتظار می کشد، در تبدیل کردن لحظه " مادری" به زیباترین و شیرین تر لحظه ، بسیار تأثیرگذار است.
ماما که اسمش برگرفته از یاری رسان به " مادر " است ، برای زن در حال زایمان به راستی مادری می کند و شأن این کار آنقدر زیاد است که در لحظه تولد اهل بیت علیهم السلام، بانوان قرآنی این وظیفه مهم را بر عهده می گرفتند!
این دست تعریفات از ماما و شغل خطیر اوست که ما را بر این پندار می رساند که خدمات این قشر مهربان و زحمت کش به دوران بارداری تا زایمان طبیعی یک زن بر می گردد در حالیکه حیطه خدمات مامایی بسیار گسترده است و علاوه بر حمایت از مادر و کودک در لحظه تولد، شامل رشد و پایش کودک، ترویج تغذیه با شیر مادر و خدمات بلوغ و یائسگی و موارد دیگر می باشد.
روز جهانی ماما فرصت مناسبی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسوولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و ازآن رهگذر، ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌اي روشن.ماما وظیفه مهمی ‌در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد.اینگونه می توان گفت که ارج نهادن به جایگاه ماما در واقع ارزش نهادن به مقام شامخ مادر است در سایه آموزه‌های مکتبی که بهشت را زیرپای مادران می‌داند و خدمت به ایشان را عبادت.

در این راستا به مناسبت روز ماما با " هاینه سادات حسینی" کارشناس مامایی و فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید واعظی شهرستان قم گفت وگویی کرده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

* لطفاً خودتون رو معرفی کنید.

بنده هانیه سادات حسینی، کارشناس مامایی متولد قم سال ۵۸/۱۱/۵
از سال ۱۳۷۴ در سن حدودا ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شدم. و در رشته مامایی مشغول به تحصیل شدم.
اکنون در حوزه بسیج شهیده طیبه واعظی مشغول به خدمتگزاری می باشم.
* چرا امروز را روز ماما نامیدند؟
۱۷ اردیبهشت مصادف با ۵ مه، به صورت جهانی به نام روز ماما نامگذاری شده است.
-درباره مشکلات و مسائل حوزه مامایی بفرمایید.
از نظر تحصیلات در این رشته پیشرفت های خوبی حاصل شده سالها قبل مقطع دکتری در ایران وجود نداشت و برای ادامه تحصیل بعد از مقطع کارشناسی ارشد، طالبان علم این رشته باید به خارج از کشور سفر می کردند. اما اکنون این رشته تا مقطع دکتری در داخل کشور قابل تحصیل می باشد.
در مورد مشکلات این قشر باید گفت که یک ماما با جان دو انسان سر و کار دارد.هم جنین و هم مادر. باید تمام دقت و تمرکزش را به کار گیرد تا بدون هیچگونه مسئله ای روند زایمان به خوبی طی شود.اما این قشر نسبت به همکاران دیگر در حوزه های پزشکی، مظلوم واقع شده است؛ فشارهای زیادی روی ماما است که نگاه ویژه مسئولین روی این قشر را می‌طلبد.
- بهترین لحظه یک ماما چه زمانی است؟
در هنگام زایمان تمام درب و دیوار اتاق پر از استرس می شود چون یک موجودی در حال به دنیا آمدن است و تمام هم و غم ماما پیشگیری از آسیب به مادر و نوزاد است.
با این حجمه فشار، لحظه قیچی شدن بند ناف که اولین نفس کشیدن دنیایی نوزاد با گریه بروز میکند، لحظه فوق العاده شیرینی است که لبخند روی لبان ما می نشاند و دیدن مادر که علیرغم تمام دردها و فشارها باصدای نوزادش دلگرمی و شادی پیدا می کند لحظه لذت بخشی است که خستگی را تبدیل به نشاط و آرامش می کند.
-یکی از خاطرات کاریتان را در زمان مامایی بفرمایید.
وقتی برای گذراندن طرح به روستا اعزام شده بودم آنجا زایمان خانم ها به عهده ما بود.
یک مورد خانمی بود که اورژانسی به درمانگاه آوردند که وضعیتش بسیار خطرناک و از هوش رفته بود و طبق صلاحدید پزشک درمانگاه باید به قم منتقل می‌شد. بنده همراه این خانم با آمبوالانس به قم اعزام شدم.در مسیر، حین معاینات لازم متوجه شدم ایشان شرایط زایمان را پیدا کرده اند.از راننده آمبولانس درخواست کردم که ماشین را متوقف کنند. سپس در آن شرایط درون آمبولانس، نوزاد را به کمک خود خالق هستی به دنیا آوردم. واین خاطره انگیز ترین لحظات مامایی بنده در طول خدمت بود.


-به نظر شما نقش یک ماما ما در بهبود روند فرزندآوری و انگیزه بخشی در این خصوص و همچنین اقدامات پیشگیرانه ناباروری های شایع امروز، از لحاظ علمی و معنوی چیست؟
قطعا موارد متعددی در این خصوص وجود دارد .اما آنچه که به بخش پزشکی بر می گردد، اینست که چون این ماماست که با مادر ارتباط مستقیم دارد چه از قبل از بارداری و مثبت شدن آزمایش بارداری و معاینات در طول ۹ ماه و چه حین زایمان و پس از آن، او قطعاً نقش ویژه‌ای در مباحث جسمی و فیزیولوژی و همچنین شرایط روحی و معنوی مادر می تواند داشته باشد.
پیگیری ماما نسبت به معاینات و مسائل پس از زایمان، بر انگیزه های مادر جهت زایمان های بعدی بسیار موثر است.
چندین سال قبل زمانی که شعار القا شده غرب" فرزند کمتر زندگی بهتر" در جامعه پرشده بود، گاهی مشاهده می شد که خانم ها پس از زایمان اظهار می‌کنند زایمان آخر ما خواهد بود؛ وقتی علت را جویا می شدیم رفتار نامناسب برخی از همکاران، بدلیل تعدد زایمان ها، سبب این تصمیم شده بود، که روحیه مادر را تضعیف می کرد.

اما الحمدلله با درایت رهبر عزیزمان عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای( مدظله العالی) این شعار از جامعه برچیده شد.
حتی شرایطی فراهم شد تا خانم های باردار به جای انتخاب زایمان سزارین به زایمان فیزیولوڙی روی بیاوردند.
یکی از برنامه های خیلی خوب که از حدود ۱۰ سال پیش در بیمارستان ایزدی رخ داد، اتاق های مجزا برای هر خانم با مامای مخصوص همان اتاق محیا شد. تا مادر باردار با شرایطی که در آن قرار می گیرد انس گرفته و احساس آرامش کند. این روند تا حدودی باعث شد تا شرایط را برای ترغیب زایمان فیزیولوژی و نتیجتا کاهش عوارض سزارین و ایجاد شرایط برای بارداری های متعدد فراهم شود.
در مورد تغییر فضای کاری خودتان از مامایی به حوزه شهری و کار فرهنگی برای مان بگویید و اینکه اگر فرصتی فراهم گردد باز هم حاضرید به حوزه تخصصی مامایی برگردید؟
بنده به دلیل شرایط خاصی که پیش آمد مجبور شدم تغییر رده بدهم وگرنه رشته‌ مامایی رشته آسانی نبود و ما چهار ماه کار ورزی های تخصصی پشت سر هم داشتیم تا ۸ واحد درسی را بگذرانیم. بالتبع پیشرفت و حضور در رشته خودمان را دوست داریم.
بنده به دلیل اینکه دو فرزندم پشت سر هم به دنیا آمدند و همچنین شرایط سخت کاری در بیمارستان با شیفت های پشت سر هم و شیفت شب ترجیح دادم از بیمارستان به بسیج جامعه پزشکی منتقل شوم و با توجه به سابقه ام در بسیج محلات به تشخیص مسئولین به دلیل کمبود نیرو در حال حاضر در حوزه شهری مشغول به خدمت هستم.
امیدوارم در هر جا که هستیم خدمتی مفید و مورد رضایت الهی داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار