مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج گفت: موسسات و شرکت‌های بنیاد تعاون بسیج نباید تصدی گری کنند بلکه وظیفه آن‌ها تشکیل خوشه‌های مردمی است
کد خبر: ۹۴۳۲۳۴۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در آغاز فعالیت‌های تسهیل گرایانه خود در خصوص اقتصاد دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ با گردهمایی دبیران ستاد تجاری سازی محصولات دانش بنیان سپاه‌های استانی و نمایندگان استانی شرکت پیشگامان به تبیین برنامه‌های خود در گردهمایی با عنوان "نشست عهد" پرداخت.

سردار حمیدرضا تقی زاده مسئول بنیاد تعاون بسیج در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: بنیاد تعاون بسیج همان گونه که از پسوند بسیج آن مشخص است، باید تعاون و همکاری را در مجموعه بسیج ایجاد کند؛ مجموعه بسیج هم یعنی سازمان بسیج که شامل معاونت‌های آن سازمان ها، اقشار و رده‌های تابعه هستند که کارشان بسیج تخصصی مردم مانند بسیج مهندسین کشاورزی، صنعت، علمی، سازندگی و غیره، است.

سردا تقی زاده ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین وظیفه دارد آن‌ اقشار را سازماندهی کند، اما این افراد باید در جایی تشکل قانونی پیدا کنند به عنوان مثال در همین موضوعات دانش بنیان افرادی که کار نوآورانه و خلاق انجام می‌دهند، ولی نمی‌دانند محصول خود را چه کار کنند؛ در این شرایط وظیفه سازمان بسیج مستضعفین است که به عنوان بزرگترین سازمان تسهیل گر جمهوری اسلامی ایران با وظیفه کمک به مردم از مسیر‌های مختلف این افراد را عبور دهد.

وی عنوان کرد: اگر این افراد مجوز می‌خواهند یا مکانی برای فعالیت نیاز دارند، بسیج باید دست یابی به آن‌ها را برایشان تسهیل کند تا آن‌ها بتوانند مجموعه خودرا تشکلیل دهند. در همان مرحله بندی که در کار‌های دانش بنیان صورت گرفته و ب فرآیند TRL صفر تا ۹ مشهور است، کار از ایده و نمونه سازی و به مرحله تولید و تجاری سازی می‌رسد.

مسئول بنیاد تعاون بسیج اضافه کرد: حال در اینجا هم هسته‌های مردمی باید شکل خاص خود و قانون تجارت را پیدا کنند و هم تسهیل گری که می‌خواهد به آن‌ها کمک کند تا رشد یابند و محصول را سر سفره مردم بیاورند و قطع وابستگی بوجود بیاید؛ هویت شرکتی که شکل می‌گیرد باید برای آن تشکل وجود داشته باشد تا این هویت شرکتی را سامان دهد؛ لذا کار بنیاد تعاون بسیج از اینجا شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: موسسات و شرکت‌های بنیاد تعاون بسیج نباید تصدی گری کنند بلکه وظیفه آن‌ها تشکیل خوشه‌های مردمی است تا بواسطه کمک‌های بسیج رشد یابند و بتوانند در قالب شرکت، فعالیت‌های خود را ادامه دهند. به عبارت دیگر ما تحت عنوان "مدیریت زنجیره خوشه‌های مردمی" وارد می‌شویم تا با حمایت‌هایی که از آن‌ها به عمل می‌آوریم، رشد پیدا کنند و محصولشان به انتهای زنجیره که همان بازار باشد، برسد و سهم بازار پیدا کنند، زیرا الان مشکل عمده آن‌ها این است که محصول را وارد بازار می‌کنند، ولی نمی‌توانند سرمایه گذار پیدا کنند لذا پایداری ندارند.

سردار تقی زاده در ادامه گفت: حال با توجه به هدف گذاری که رهبری در طی ۱۰ ـ ۱۲ سال اخیر در بحث بهره وری، حرکت‌های علمی، دانشی و دانش بنیان، انجام دادند که از نوآوری، ابداء، خلاقیت و اختراع شروع می‌شود و باید به بهره وری منتهی شود، مجموعه‌ای را نیاز داریم که این بحث را رهبری کند.

وی تصریح کرد: لذا شرکت پیشگامان ما در مجموعه بنیاد تعاون بسیج و بسیج با این عنوان وارد می‌شود و نقش شتاب دهنده ملی نسبت به تمام این شرکت‌ها و موسسات دارد؛ یکی از وظایف شرکت پیشگامان این است که تمام شرکت ها، گروه و موسسات بنیاد تعاون بسیج که در عرصه‌های مختلف فعالیت علمی و دانشی انجام می‌دهند را سازمان دهی کرده و هماهنگی بین آن‌ها بوجود آورد.

مسئول بنیاد تعاون بسیج همچنین بیان داشت: وظیفه دیگر این است که انجام چنین کار‌هایی نیاز به منابع و امکانات دارد؛ در بخش منابع و امکانات به دلیل آن که ما بسیج هستیم وظیفه مان بسیج شدن نیست بلکه وظیفه ما بسیج کردن است یعنی نباید خودمان وارد فعالیت در عرصه‌ای بشویم به عبارت دیگر همان گونه که باید مردم را به سمت رفع مسایل کشور بسیج کنیم در اینجا نیز می‌بایست منابع را بسیج کنیم.

وی افزود: در اینجا شرکت پیشگامان با بسیج کردن منابع به دنبال سرمایه گذار و سرمایه گذاری در طرح‌های دانش بنیان است. بر اساس این طرح هر جایی که امکانی برای پشتیبانی دیده شده باید به نحوی با یکدیگر تلفیق کند تا شرکت‌ها و موسسات مورد اشاره از آن طریق مورد حمایت قرار گیرند.

سردار تقی زاده در ادامه اظهار داشت: برای انجام چنین ماموریتی شرکت پیشگامان به دلیل اینکه نمی‌تواند تمام فعالیت‌های مربوطه را متمرکز انجام دهد در هر استانی برای فعالیت‌های دانش بنیان ستاد تجاری سازی از کار‌های علمی و دانشی ایجاد کرده تا حمایت‌های پشتیبانی به اقتضای هر استان صورت گیرد.

وی سپس عنوان کرد: شرکت پیشگامان با این شبکه‌ای که درست کرده در حقیقت سه لایه را پشتیبانی می‌کند؛ لایه اول گروه شرکت‌های بنیاد تعاون بسیج که باید آن‌ها را در موضوع دانش بنیان با هم هماهنگ و ساماندهی کند، لایه دوم محلی است که در آن هسته‌های اولیه شرکت‌ها و موسسات مردمی در بسیج و رده‌های تابعه بسیج تشکیل شده، اما باید آن‌ها را حمایت کند تا به بلوغ یعنی تجاری سازی و پایداری تجارت برسند، لایه سوم گروه عامه مردم کشور است که توانایی‌هایی دارند که باید آن‌ها را هم افزا کنند.

مسئول بنیاد تعاون بسیج ادامه داد: بنابراین لایه‌های مورد اشاره، سطوحی هستند که ماموریت شرکت پیشگامان را شامل می‌شود به عبارت دیگر پیشانی کار بنیاد تعاون بسیج در امر علمی و دانش بنیان و پیشانی کار سازمان بسیج در موضوع کمک به تجاری سازی دانش‌های مردمی مواردی است که به آن اشاره شد.

وی اضافه کرد: تمام شرکت‌ها و موسسات بنیاد تعاون بسیج در سال ۱۴۰۱ که وظیفه مدیریت زنجیره خوشه‌های مردمی در موضوعات مختلف را دارند، باید این خوشه‌ها را جهش دهند؛ اگر سال‌های قبل در این رابطه ده‌ها شرکت ایجاد شده امسال این تعداد به چندین برابر باید برسد؛ نکته دوم این است که به تمام شرکت‌ها و موسسات اعلام کردیم روند حرکتی شان باید همانند یک شتاب دهنده باشد که هماهنگی آن‌ها را هم برعهده شرکت پیشگامان قرار دادیم.

ارسال نظرات