یادداشت

آداب و فرهنگ مطالبه گری

قرآن مطالبه گری را یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر می شمارد و آن را رسالت عموم مردم در راستای مقابله با فساد ، استقرار عدالت و در نهایت تحقق تمدن اسلامی معرفی می کند .
کد خبر: ۹۴۳۲۹۲۱
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

هر ملتی که خواست و طلب کرد بی تردید به قله های پیشرفت خواهد رسید  . جامعه پویا و دارای حیات آن جامعه ای است که مطالبه گر باشد و راه حل  های مطالبه هایش را پیدا کند و به مسئولان و خادمان خود ارائه کند . این نگاه از مطالبه گری در جهان بینی مردم که ولی نعمتان جامعه هستند مسئولان را به پاسخگویی سوق خواهد داد . قرآن مطالبه گری را یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر می شمارد و آن را حق بلکه رسالت عموم مردم در راستای مقابله با فساد ، استقرار عدالت و در نهایت تحقق تمدن اسلامی معرفی می کند . مطالبه گری حقی است که از مسئول یا مسئولان طلب می شود.

خداوند وعده ای به بنده اش می کند که خود این وعده مسئولیت آور است و می فرماید : (( لهم فیها ما یشاءون خالدین کان علی ربِّک وعداً مسئولاً )) آیه 16 سوره فرقان . وقتی خداوند مسئولیت وعده را بر عهده گرفت بی تردید بندگانش طبق وعدهی الهی آن را از خداوند طلب می کنند و می خواهند . منتهی مطالبه از خداوند متفاوت استبا مطالبه از بندگانش چرا که مطالبه از خدا به معنی تحقق وعده های الهی است که وعده های الهی نسبت به تعهدات ، وعده ها و مسئولیت های هر مسئولی است که اگر خطایی یا انحرافی صورت گرفت جبران گردد به مسئولیت خویش عمل نماید . در واقع مطالبه گران به دنبال وادار نمودن مسئولین به عملکرد صحیح و رفتار صادقانه هستند . در این صورت است که دولت اسلامی و جانعه اسلامی شکل خواهد گرفت چرا کهمردم آن جامعه به دنبال تحقق آرمان ها و اهداف انقلابی و اسلامی خود هستند و نسبت به آن اهداف بی تفاوت نیستند . البته تحقق این اهداف و آرمان ها با مطالبه گری درست و صحیح امکان پذیر است از جمله شناخت مفه.م صحیح مطالبه گری و فرهنگ آن می تواند راه گشای حل بسیاری از مشکلات و مسائل یک جامعه باشد . باید عرصه های مطالبه گری را هم شناخت . شناخت عرصه های مطالبه گری اهمیت دارد مانند عرصه فرهنگی . استقرار ارزش های اخلاقی در جامعه و مبارزه با مفاسد اخلاقی و تهاجم فرهنگی و یا عرصه عدالت اجتماعی به معنی تحقق برخورداری آحاد جامعه از همه ظرفیت ها و امکانات کشور و مبارزه با تبعیض ، بی عدالتی و رانت خواری و یا عرصه بین المللی که کشور را از تهدیدات و وابستگی به دشمنان حفظ و حراست می کند . در همه این عرصه ها باید مطالبه به نحو صحیح انجام شود تا با اغراض دشمنان وجه مشترکی حاصل نشود و به فرموده رهبری معظم انقلاب : ( مطالبه شما به گونه ای باشد که هم در بیان صورت مسائل وهم در مقام ارائه راه حل ها ، با دشمن مفروض مخرج مشترک پیدا نکنید.)

مطلب پایانی آنکه باید هزینه مطالبه گری که برآمده از اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر است در جامعه کاسته شود تا راه عمومی سازی این فرهنگ فراهم گردد اگرچه در ابتدای راه گام های اولیه مطالبه گری با خطاهای پر هزینه ای همراه باشد که نباید نسبت به این موضوع نگران بود . باید فرصت داد تا آحاد مردم به این عمل صالح و انقلابی عادت نموده و به مهارت برسند و آنوقت می بینیم که این حسنه جاریه چگونه بارور می شود و چه برکاتی  را برای جامعه اسلامی به همراه می آورد . آنگاه روح امید و زندگی را در کالبد جامعه دمیده و زمینه را جهت تحقق ظهور آن عدالت گستر جهانی فراهم خواهد نمود . ان شاء الله

حسین عبدالله پور

ارسال نظرات
آخرین اخبار