آیا جامعه ایرانی به سمت تله جمعیتی می‌رود؟

رئیس کمیته پایش جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه عیار شبکه افق گفت: هشت سال فرصت داریم که برای افزایش جمعیت کاری انجام دهیم وگرنه اگر به تله جمعیت بیفتیم کار خیلی مشکل می‌شود.
کد خبر: ۹۴۳۳۵۷۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد محمودی رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه این هفته «عیار» شبکه افق سیما با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۷۳ صدم و سال ۱۴۰۰ به ۶۸ صدم درصد رسیده است اظهار کرد: این در حالی است که اوایل انقلاب، نزدیک به ۴ درصد بوده است. دو هزار افزایش تولد سال ۱۴۰۰ هم سبب افزایش نرخ رشد نشده، زیرا باروری جایگزین کافی نبوده است.

وی افزود: نرخ باروری در حال حاضر ۱.۷ به ازای هر زن و زیر نرخ جایگزینی است بنابراین همچنان با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه خواهیم بود. این مسئله موجب کاهش نیروی کار و سالخوردگی جمعیت خواهد شد.
رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به علت سالخوردگی جمعیت، نرخ رشد اقتصادی ژاپن به شدت کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است، زیرا پیرترین جمعیت جهان را دارد. اگر نرخ رشد جمعیت افزایش نیابد، این چالش تا سال ۲۰۳۰ در انتظار ایران هم خواهد بود.

وی ادامه داد: کشور‌هایی که الان با مشکل سالخوردگی مواجه شده بودند، ابتدا ثروتمند شده بودند، ولی ما بدون اینکه به این مرحله برسیم، در آستانه سالخوردگی هستیم و به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۵۰ پیرترین جمعیت جهان را خواهیم داشت.

محمودی با بیان اینکه کشور‌های آمریکایی و اروپایی و همسایگان ما سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته‌اند تصریح کرد: آنچه لازم است رسیدن به ساختار مناسب جمعیتی است نه صرفا افزایش جمعیت، ساختار مناسب یعنی اینکه تعداد افراد در سن کار به حدی باشد که زیر ۱۵ ساله‌ها و بالای ۶۵ ساله‌ها پشتیبانی شوند.

وی گفت: اگر حاکمیت نتواند کشور را از این چالش بیرون بیاورد، آن وقت به سوی انقراض جمعیتی خواهیم رفت.

رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اشاره و ابراز کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت این صندوق‌ها درآمد سر به سر دارند، اگر جمعیت سالخورده شود چه کسی می‌خواهد آن‌ها را پشتیبانی کند؟

وی گفت: ۱۵ سال طلایی را از دست دادیم و هشت سال فرصت داریم که برای افزایش جمعیت کاری انجام دهیم وگرنه اگر به تله جمعیت بیفتیم کار خیلی مشکل می‌شود.

محمودی به ذکر مسائلی در ارتباط با بی توجی برخی مسئولان به مسئله جمعیت پرداخت و افزود: زمانی می‌خواستیم مرخصی زایمان را برای مردان ۲ هفته کنیم، برخی می‌خندیدند و می‌گفتند زن زایمان کرده چرا مرد به مرخصی برود؟!

ارسال نظرات
آخرین اخبار