خبرهای داغ:
شاهرود_ بطور کلی سیاست‌های اقتصادی پولی و بانکی یک کشور باعث حفظ ارزش پولی آن کشور می‌شود.
کد خبر: ۹۴۳۳۹۴۵
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

دلایل کاهش ارزش پول ملی و عزم همگانی برای بهبود آن
به گزارش خبرنگار بسیج، بطور کلی سیاست‌های اقتصادی پولی و بانکی یک کشور باعث حفظ ارزش پولی آن کشور می‌شود در کشور ما تاثیر پذیری حاصل از تحریم‌ها و همچنین گره زدن تمامی اقتصاد بر fatf در دولت گذشته و رانت اقتصادی حاصل از نداشتن یک الگوی بومی صحیح اقتصادی، باعث کسری بودجه دولت، افزایش نقدینگی، خلق پول بی ضابطه و تورم بالا گردیده است.
وقتی نقدینگی درست هدایت نشود و به سمت تولید نرود و بجای بی اثر کردن تحریم‌ها از مسیر درون زایی با رویکرد برون زایی آنهم با نگاه به غرب که هیچ اعتمادی به آن نیست چشم به بیرون از مرز‌ها دوخته شود خوب ارزش پول ملی کم خواهد شد.
حال سوال این است چه باید کرد؟ تنها راه آن تغییر ساختار سیاست اقتصادی با داشتن الگوی بومی شده و متناسب با شرایط اقلیمی و منابع پایدار و تولید دانش بنیان در جهت افزایش درصد سرانه تولید ناخالص داخلی خواهد بود.
خوشبختانه در دولت جدید نگاه تحول ساختاری در اقتصاد وجود دارد و در این راستا دولت با ارائه سند جامع تحول اقتصادی در ۵ گام یک ریل گذاری جدید در عرصه اقتصاد شروع کرده است که انشاءلله منجر به اصلاحات اقتصادی ذیل که موجب فراهم آمدن بستر بهبود ارزش پول ملی می‌شود خواهد شد، اصلاحات در نظام پولی و بانکی، اصلاح نظام یارانه‌های پیدا و پنهان، کاهش فساد و رانت اقتصادی، انضباط مالی دولت و بانک مرکزی، توجه به از بین رفتن انحصار در واردات و مدیریت عرضه و تقاضا
نگاه اقتصادی درون زایی فنی در رفع موانع تولید و تجارت و حرکت به سمت دانش بنیان کردن آن و همچنین مراودات اقتصادی با کشور‌های رها شده همسایه و گره نزدن تمام اقتصاد به fatf و چند کشور محدود برداشتن گام صحیح در سیاست گذاری داخلی و خارجی دولت جدید را نشان می‌دهد.
تحریم‌های ظالمانه با مدیریت نگاه به غرب باعث شده ارزش پول ملی کشور عزیزمان از کشور‌های جنگ زده‌ای مثل عراق وافغانستان و... پایین‌تر رود.
به زبان ساده‌تر این کشور‌ها مانند کشور ما تحریم نیستند و صادرات و واردات آن‌ها و همچنین نقل و انتقالات مالی آن‌ها براحتی انجام می‌شود لذا تحریم‌ها با مدیریت ناصحیح در گذشته باعث کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم شده و مشکلی بنام کسری بودجه و رشد نقدینگی که در ایران نسبت به آن کشور‌ها بالاتر رفته موجب کاهش ارزش پول ملی ما نسبت به آن کشور‌ها شده است.
خوب آیا با منتظر ماندن در رفع تحریم‌ها موضوع حل خواهد شد؟ مسلما جواب آن منفی می‌باشد، چرا که حتی با رفع تحریم‌ها استکبار جهانی هر وقت بخواهد با عدم تعهدی که از آن ثابت شده دوباره تحریم را شروع خواهد کرد، لذا جز با بی اثر کردن تحریم‌ها و با اجرای تحول ساختاری در سیاست‌های اقتصادی کشور راه حل دیگری وجود ندارد.
بطور کلی برای اینکه این مهم اصلاح شود ریل گذاری اقتصادی باید عوض شود البته دولت جدید با عضویت در پیمان شانگ‌های و یک سویه نکردن اقتصاد کشور به چند کشور غیر قابل اعتماد غربی نشان داد مراودات اقتصادی با کشور‌های همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم نیست همه اقتصاد را به fatf گره زد ضمن اینکه مذاکره بر اساس منافع ملی را نیز ادامه داده است.
دولت جدید بانگاه بر تقویت اقتصاد داخلی و بسنده نکردن تنها به خام فروشی منابع نفتی و نگاه به حمایت تولید دانش بنیان طرح اجرای سند جامع تحول اقتصادی خود را به اجرا گذاشته و در حال ریل گذاری جدید و انشالله اصلاح بنیادین سیاست‌های اقتصادی می‌باشد؛ و همانطور که مستحضرید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ در دیدار جمعی از کارگران، فرمودند که دولت برنامه‌های اقتصادی مهمی در پیش دارد، و تاکید کردند که همه کمک کنند تا این برنامه‌ها به نتیجه دست یابد؛ لذا برای تغییر این ساختار عزم و اراده همگانی و واقع بین بودن به اینکه برای اجرا زیربنایی، زمان لازم نیز مستلزم آن می‌باشد، میبایست مورد توجه قرار گیرد.

*مهدی فرهنگ دوست کارشناس مسائل سیاسی

ارسال نظرات
پر بیننده ها