خبرهای داغ:
مسئله ای که بیشتر افراد فلسفه و اهمیت آن را یا نمی دانند و یا از آن غافل هستند . تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج و تفاوت های مرد و زن و جایگاه زن و مرد در خانواده می‌باشد . بحث هایی که کنار هم قرار می گیرد و ارتباط آنها همان مسئله خانواده است . بنابر این بر همه مردم تکلیف است که خانه و خانواده هایی بسازند که هم در تشکیل و هم در تداوم و هم در محتوا خالی از اشکالات جدی بوده و منطبق بر شاخص‌های ارائه شده از سوی مبانی اسلامی باشد.
کد خبر: ۹۴۳۵۸۹۹
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج - تهران: سبک زندگی، مفهومی که سال هاست محل صحبت ها و گفتمان های بسیاری از کارشناسان حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی شده است. عواملی بسیاری در تغییر و تحول نوع سبک زندگی افراد یک جامعه تأثیرگذار است،عواملی که می تواند مانند لبه دو تیغ کار می کنند گاهی می توانند با جایگزینی خرده فرهنگ یا مؤلفه ی مثبت فرهنگی و جایگزینی اش به جای خرده فرهنگ یا سنتی غلط باعث ترقی تحولات مثبت شود یا برعکس عمل کرده و با حذف فرهنگ یا سنتی درست و مقبول جای را برای ورود فرهنگ ها و خرده فرهنگ های غلط باز کند که در این صورت از آن تحت عنوان تجاوز یا نفوذ فرهنگی یاد می کنیم. نفوذ فرهنگی در ابعاد گسترده خود خودباختگی فرهنگی و کم رنگ شدن هویت های ملی و حتی دینی افراد جامعه می شود تا جایی که می تواند یک کشور را مستعمره فرهنگی و افراد آن را مصرف گرای فرهنگی و حتی کالایی کشورهای دیگر کند.
مردم جامعه ما از دیر باز با ورود اسلام و تلفیق زیبای آن با فرهنگ و خرده فرهنگ های اصیل ایرانی ، سبک زندگی را در طول صدها سال پایه ریزی کردند که از آن تحت عنوان " سبک زندگی اسلامی - ایرانی یاد می کنیم . سبکی از زندگی که مؤلفه های آن بر پایه های ارزش ها و مبانی اسلامی و با توجه به فرهنگ ها و خرده فرهنگ های غنی ایرانی پایه ریزی شده است. این سبک زندگی همانند سایر سبک های زندگی رایج در سایر جوامع بشری بر حالات روحی فردی و اجتماعی ، روابط اجتماعی فرد و روابط خانواگی و حتی نوع اقتصاد و سیاست آنها تأثیر گذار است.
برای کسب اطلاع بیشتر از اهمیت سبک زندگی و تأثیر آن بر استحکام بنیان خانواده به عنوان هسته تشکیل دهنده جامعه پای گفت وگوی فاطمه شکری دانش آموخته سطح سه حوزه و کارشناس مسائل فرهنگی و خانوادگی نشسته ایم تا نگاه و تأثیر سبک زندگی اسلامی را برتشکیل بنیان خانواده و استحکام آن از منظر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دهیم.

- نظر شما برای تشکیل ، تحکیم و تداوم یک زندگی سالم و سبک زندگی اسلامی چه باید کرد ؟

یکی از عمده ترین انحرافاتی که امروز تحت تاثیر فرهنگ تبلیغاتی غرب برای مردم بوجود آمده ،فاصله گرفتن از نگاه صحیح به مسئله خانواده و زن است .
این موضوع باعث شده هرکسی که در این عرصه فعالیتی دارد مسئله را از منظر خود تفسیر کرده و اغلب بجای حل مشکلات مردم و اصلاح روابط زوجین باعث ایجاد ناراحتی‌های بسیاری در زندگی مردم بشوند . بنا بر این برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین مسائلی بهتر است از منظر یک جامعه شناس تمام عیار که احاطه به ابعاد مختلف موضوع دارند و خانواده را به چشم هسته اصلی و سلول بنیادینی که بافت های جامعه را ایجاد می کند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعی این نهاد ، در راستای هدف نهایی تشکیل تمدن اسلامی توجه دارد ،بررسی بشود تا هر کسی سلیقه خود را در این باره اعمال نکند.
یکی از بزرگترین شخصیت های عصر معاصر و زمانه ما که هم شنا خت کافی از دین اسلام وهم نسبت به فرهنگ غرب و جوامع مختلف بشری دارند وهم الگوی بسیار خوب و عالی در زندگی شخصی خود ، در رفتار با اعضای خانواده خود اعم والدین ، همسر ، فرزندان ، عروس ها دامادها و نوه ها در سبک زندگی اسلامی می باشند، مقام معظم رهبری هستند ، به همین دلیل بهتر است موضوع از دیدگاه ایشان بررسی بشود.

مسئله ای که بیشتر افراد فلسفه و اهمیت آن را یا نمی دانند و یا از آن غافل هستند . تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ازدواج و تفاوت های مرد و زن و جایگاه زن و مرد در خانواده می‌باشد . بحث هایی که کنار هم قرار می گیرد و ارتباط آنها همان مسئله خانواده است .
بنابر این بر همه مردم تکلیف است که خانه و خانواده هایی بسازند که هم در تشکیل و هم در تداوم و هم در محتوا خالی از اشکالات جدی بوده و منطبق بر شاخص‌های ارائه شده از سوی مبانی اسلامی و مقام معظم رهبری باشد، تا سعادتمندی دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد.
به نظر جنابعالی، هدف اصلی از ازدواج از دریجه سبک زندگی اسلامی چیست ؟

برخلاف انسان هایی که غافل هستند و هدف اصلی ازدواج را فقط ارضای خواهش‌های نفسانی و شهوت می دانند حضرت آقا هدف اصلی را در مرحله اول تشکیل خانواده دانسته و به تبع آن تولید نسل و ارضای خواهش‌های نفسانی را بعنوان نیازهای طبیعی مثل خوردن و آشامیدن و سایر نیازهای بشر دانسته اند .
در واقع تشکیل خانواده را تجدید عهد و پیمانی دوباره با خدا و در راستای رشد و کمال انسان و اطاعت از امر خدا و رسول(ص) می دانند که طبیعتاً سایر نیازهای طبیعی و ضروری انسان مانند نیازهای شهوانی از راه درست و سالم و بانشاط و گوارا برآورده می‌شود.
در این صورت خانواده‌های سالم می‌توانند جامعه ای سالم را بوجود بیآورند که سعادت و آرامش همه افراد را بدنبال خواهد داشت

اگر بخواهید در یک جمع بندی، بحث را ارائه کنید، چه می‌فرمایید؟

باید گفت در زمانه ای که عده ی زیادی به دنبال کسب پول یا شهرت و یا هر دلیل دیگری بدون توجه به درستی یا نادرستی مطالب خصوصا در مورد مسئله خانواده در صدد نمایش توانمندی می باشند و هر کسی از دیدگاه خودش که اغلب هم تحت تاثیر فرهنگ وتبلیغات غرب می‌باشد مطالبی را درباره خانواده و سبک زندگی ارائه میدهند ، ضروری است که موضوع از منظر یک شخصیتی که هم عالم به ابعاد مختلف موضوع وهم عامل به فرهنگ غنی اسلام و آموزه های اهل بیت علیهم السلام می‌باشند، هم آگاه از فرهنگ غرب و مضرات و انحرافات آن می‌باشند موضوع را بررسی کنیم . تا به لطف الهی بتوانیم نتیجه خوب و مطمئنی را بدست بیاوریم و به آن عمل کنیم تا از آسیب‌ها در امان باشیم .
 
 
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات