عضو هیاًت علمی گروه فناوری‌های محیط زیست پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: گرد و غبار را به گردن کشور‌های همسایه مانند کشور‌های عربی، عراق و ترکیه بیاندازیم مشکلی از ما درمان نمی‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۵۹۱۸
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

یوسف رشیدی عضو هیاًت علمی گروه فناوری‌های محیط زیست پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، گفت: بهترین کار برای اینکه بتوانیم از ریزگرد‌ها جلوگیری کنیم این است که منشا آنها را پیدا و این مراکز را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۴ سازمان هواشناسی جهانی سیستمی راه اندازی کرد به نام پیش بینی و پیش آگاهی گرد و غبار که دارای ۳ منطقه است.

رشیدی افزود: منشا گرد و غبار به سرعت وزش باد، پوشش گیاهی منطقه و فصل‌ها مرتبط است، اما اگر ما بخواهیم این گرد و غبار را به گردن کشور‌های همسایه مانند کشور‌های عربی، عراق و ترکیه بیاندازیم مشکلی از ما درمان نمی‌کند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ما باید ببینیم که خودمان و دستگاه‌های مرتبط در این حوزه چه اقداماتی انجام داده اند، اضافه کرد: متاسفانه نمی دانیم که دستگاه‌های مسئول در مقابله با ریزگرد‌ها چه اقداماتی داشته اند.

وی در خصوص اینکه چگونه میتوان کانون‌های ریز گرد خارجی را کنترل کرد، گفت: برای انجام این کار باید یک قدرت همگرایی بسیار قوی داشت تا این همگرایی بتواند منجر به شناسایی کانون‌های ریزگرد و اقدام مشترک برای کنترل این ریزگرد‌ها بشود.

عضو هیاًت علمی گروه فناوری‌های محیط زیست پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی همکاری با سازمان هواشناسی بین المللی و استفاده از ظرفیت‌های این سازمان را یکی دیگر از راهکار‌ها برای موفقیت در کنترل ریزگرد‌ها دانست.

ارسال نظرات