خبرهای داغ:
وزیر دفاع کشورمان در دیدار با وزیر کشور عراق گفت: محصولات نظامی وزارت دفاع ایران می‌تواند در کمک به تأمین هر چه بیشتر امنیت در کشور عراق موثر باشد.
کد خبر: ۹۴۳۷۷۳۵
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

 به گزارش خبرگزاری بسیج، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با «الغانمی» وزیر کشور جمهوری عراق دیدار و گفتگو کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در آغاز این دیدار با درود به روان پاک همه شهدای سال‌های اخیر به ویژه دو قهرمان صدیق مبارز، شهید سپهبد قاسم سلیمانی و برادر ابومهدی مهندس که در مبارزه با تروریست‌های داعشی و برای امنیت مردم عراق و منطقه جانشان را فدا کردند طی سخنانی اظهار داشت: در زمان حمله داعش به عراق جمهوری اسلامی ایران نه تنها امکانات و تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای مسلح عراق قرار داد بلکه رزمندگان ایرانی دوشادوش رزمندگان عراقی در صحنه نبرد نیز مجاهدانه حضور داشتند.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اشتراکات اجتماعی، مذهبی و تاریخی که نقش تعیین کننده‌ای در تعمیق و تقویت بیشتر پیوندهای دو کشور ایران و عراق داشته است افزود: نگاه ما به عراق تابعی از سه رکن اساسی حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق، کمک به تحکیم ثبات و امنیت و مشارکت در توسعه و آبادانی کشور عراق است.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برخی از کشورها با دوستی و همدلی کشور ایران و عراق موافق نیستند تصریح کرد: بر همین اساس مسئولان دو کشور می‌بایست نگاه جدی‌تر و عمیق تر جهت مقابله با این تخریب‌ها و کارشکنی‌ها داشته و نسبت به تقویت همکاری‌ها اهتمام و انسجام بیشتری داشته باشند.

 وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق در منطقه حساسی از غرب آسیا واقع شدند خاطرنشان ساخت:  تروریسم به عنوان یکی از ابزارهای غرب و نظام سلطه برای توجیه حضور خود در منطقه و عاملی برای اختلاف بین کشورهای اسلامی و تضعیف و فرسایش ظرفیت امت اسلامی است.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اقدامات مشترک کشورهای عراق و ایران و سوریه در نبرد با تروریسم گفت: معتقدیم این کشورهای منطقه و غرب آسیا هستند که باید امنیت منطقه را مدیریت کنند و تا زمانی که نیروهای فرامنطقه ای در این خطه حضور داشته باشند امکان دستیابی به ثبات و صلح  غیر ممکن است.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به اقدام شایسته پارلمان عراق در خصوص تصویب قانون جرم انگاری روابط با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام ضربه بزرگی به سیاست عادی‌سازی روابط با این رژیم نامشروع وارد ساخت.

 امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اصول سیاست خارجی رئیس جمهور ایران همگرایی، تقویت، همبستگی و همکاری با کشورهای همسایه خصوصاً عراق است گفت: این موضوع در جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح بر توسعه و تعمیق روابط با عراق فارغ از تغییرات و جابجایی دولت ها تاکید شده است.

وزیر دفاع ایران  با اشاره به همکاری در بخش انرژی و تبادل زائرین بین دو کشور خصوصاً در ایام اربعین که همگی نشان از هم تنیدگی ارتباطات دو کشور دارد بیان کرد: امیدواریم با اتمام کرونا شاهد رونق همکاری‌های بیشتری در این زمینه  باشیم و نقش وزارت کشور عراق در تامین امنیت و ثبات در عراق به ویژه زوار عتبات عالیات و اربعین حسینی بسیار موثر و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر دفاع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه ارزشمندی در مبارزه با تروریسم دارد گفت: طراحی، تولید و ساخت و فناوری تسلیحات و تجهیزات کلیه نیروهای مسلح ( نظامی و انتظامی) در وزارت دفاع صورت می‌گیرد و حوزه‌های ماموریتی وزارت کشور عراق بسیار مرتبط با حوزه محصولات تولیدی نظامی و انتظامی وزارت دفاع است که این موضوع می تواند در کمک به تأمین هر چه بیشتر امنیت  در کشور عراق موثر باشد.

«الغانمی» وزیر کشور جمهوری عراق نیز در این دیدار با تاکید بر پیشینه همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: ایران همواره در برهه‌های مختلف در کنار عراق ایستاده است و ما هیچگاه کمک‌های این کشور و زحمت مجاهدان ایرانی را در مبارزه با تروریسم فراموش نمی‌کنیم.

 وی با تأکید بر همکاری همه جانبه جمهوری عراق با کشور ایران تصریح کرد:  قطعاً همکاری دو کشورایران و عراق می‌تواند به  تکامل بخش‌های مختلف جمهوری عراق به ویژه امنیت و بخش‌های اقتصادی این کشور کمک‌های شایانی کند.

ارسال نظرات