سیف مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه ها در جهت رفع مشکلات کشور

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، مسیر دانشگاه را مسیر تولید علم و دانش دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در دانشگاه ها و مراکز مختلف علمی کشور وجود دارد و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در جهت رفع مشکلات کشور استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۴۳۸۴۸۹
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴

محمدسعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در کارگروه دانش و صنعت با رویکرد ارتباط میدانی واحد‌های تولیدی و خدماتی با متولیان دانش کشور، توسعه و حضور شرکت‌های دانش بنیان در فرایند تولید و حضور دانشجویان نخبه در عرصه تولید کشور که عصر امروز در مجتمع فرهنگی حضرت، ولی عصر (عج) برگزار شد، گفت: وزارت علوم علاقه‌مند به شکل‌گیری یک هم‌افزایی مستمر بین دانشگاه‌ها و واحد‌های تجاری و بنگاه‌های اقتصادی است.

سیف اظهارداشت: شرکت‌های دانش بنیان از دل دانشگاه بیرون آمده و از همین دانشگاه‌ها تقذیه می‌شود؛ بنابراین باید شرایطی فراهم آوریم که پایان نامه‌ها و کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها در راستای مسائل روز کشور باشد و این پایان نامه‌ها عملیاتی و قابل استفاده باشند.

وی مسیر دانشگاه را مسیر تولید علم و دانش دانست و گفت: ظرفیت‌های مختلفی در دانشگاه و مراکز مختلف علمی و دانشگاهی کشور وجود دارد و تعداد این مراکز و دانشجویان مقطع دکتری در کشور ما قابل توجه است اما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در جهت رفع مشکلات کشور استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، در ادامه افزود: عدم احساس نیاز صنعت و دستگاه‌های اجرایی به دانشگاهیان، عدم آگاهی مدیران صنایع از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، عدم تجربه و کارآمدی دانشگاهیان در انجام پروژه‌ها، کمبود قوانین حمایتی از محققان و عدم وجود اعتماد متقابل دانشگاه و صنعت به یکدیگر از مشکلات و معضلاتی است که بر سر راه این طرح است.

سیف ادامه داد: ضرورت ایجاد روال مناسب در دانشگاه‌های کشور به‌منظور پیمایش شاخص‌های قراردادها، ساماندهی و هدفمندسازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و حمایت از اساتید و پژوهشگران فعال در عرصه ارتباط با صنعت و جامعه و حداکثر زمان ارسال اطلاعات قرارداد‌های ارتباط با صنعت تا حداکثر دوشنبه ۲۷ آبان ماه سال جاری ازجمله این پیشنهادات هستند.

وی درخصوص پایش و توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی افزود: سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها تأکید دارد و برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی مصوب آذر سال ۱۳۹۶ همه ضرورت و الزامات اسناد بالادستی بر امر دوره‌های مهارت‌افزایی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در ادامه به مهارت‌های موردنیاز دانشجویان اشاره کرد و افزود: مهارت‌های تخصصی دانشگاهی، عمومی، فنی و حرفه‌ای و فردی و توانمندسازی شخصی، چهار مهارت لازم دانشجویان به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار